Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pas op, fietskar zwenkt uit! - Forum Wereldfietser

pas op, fietskar zwenkt uit!

Beste mensen,

Sinds enige tijd zwaait onze thule fietskar meer heen en weer tijdens hoge snelheden. Sinds gisteren is het echter plots zo erg dat er niet meer normaal mee te fietsen valt. Na het controleren en aandraaien van enkelen boutjes blijft alleen de as van de wielen over dat het probleem kan zijn (denk ik).
Er zat altijd al enige speling op, zo hoorde het ook begreep ik in de winkel en zo hadden ze het ook afgesteld, maar nu is de speling erg groot waardoor de wielen heen en weer bewegen en niet meer in 90 graden op de kar staan.

Mijn vraag: Hoe makkelijk kan ik dit zelf aandraaien? Moet het rubbere bolletje er af en zit daar een moertje? Of eerst dan pinnetje bij de as en dan alles er uit? Voordat ik er op de camping mee ga stoeien met geleend gereedschap kan hier wellicht wat advies gegeven worden. Anders wordt het de fietsenmaker.

Bij voorbaat dank voor de reacties.



Nvm, ik dacht dat het zwarte rubbertje van binnen vast zat maar dat was niet zo. Met veel gepiel en enigszins wat beschadigingen aan het rubbertje is deze er af gekomen. Daaronder zat een moer die ik kon vast draaien.
Exact zo heb ik het ook gedaan. Vrij simpel, maar die speling komt helaas ook vrij snel weer terug :(
Ik zag zojuist ook dat er speling zit tussen het wiel en de kar zelf. De as van het wiel dat je in de kar drukt zit losjes in de kar. Als je nog begrijpt wat ik bedoel. Volgens mij was dat dus altijd al zo en hebben alle karren dit. We wachten af.
In de wielen zitten telkens twee industrielagers. Het nummer moet ik opzoeken, maar die kan je eenvoudig vervangen. Er mag geen speling zitten op het wiel vs de as. De bevestiging van de as in de kar zelf, daar zit helaas speling op en die krijg je enkel weg als je de constructie wat aanpast (staat op het lijstje met mogelijke projecten voor als ik eens tijd heb :-).

Dat over en weer zwaaien hebben wij ook gehad. Ik het uiteindelijk (naast verschillende avondjes zoeken en aandraaien zonder effect) de twee grote boosdoeners gevonden:
-de belangrijkste denk ik: de twee bladveren zitten vast aan het profiel waarin de wielassen klikken (de "achteras" dus). In elk van die bevestigingen zit één bout. Als je naast die twee beugels op de achteras zwart spul ziet zitten, dan bewegen ze. Deze verbinding moet echt vast vast zitten en als dat het geval is, heb je hier plots geen vuil meer.
-de tweede locatie ontdekte ik eerst, maar is volgens mij een gevolg geweest van dat bovenstaande bouten al langer los zaten: de twee bouten die de bladveer vastmaken aan de "achteras". Enkel te voelen als de kar onbelast is. Om ze te vervangen: zet je voet in de kar en steun terwijl je met een spanband de "achteras" aan het handvat losmaakt. De bouten hebben een kruiskop en in principe kan je er net een bit tussen schuiven en die met een tangetje blokkeren terwijl je de moer losmaakt.
EnriceV schreef:In de wielen zitten telkens twee industrielagers. Het nummer moet ik opzoeken, maar die kan je eenvoudig vervangen. Er mag geen speling zitten op het wiel vs de as. De bevestiging van de as in de kar zelf, daar zit helaas speling op en die krijg je enkel weg als je de constructie wat aanpast (staat op het lijstje met mogelijke projecten voor als ik eens tijd heb :-).
Beste Enrice,

Heb je, of iemand anders, misschien een idee over wat de norm zou moeten zijn voor de lagers, het snel los gaan zitten van de as zoals Travalmaster beoemd, de speling die de constructie zelf al heeft, enzovoort? Een lastige vraag lijkt mij.

Ik ben bij een grote fietszaak/thuledealer geweest ivm de speling op de as en het niet goed draaien van de lagers na mijn mening. Daar leerde ik dat het hun ook niet duidelijk was wat nu 'normaal' is. Wat is de norm vroeg ik, maar dat bleef onduidelijk.

Ondertussen overweeg ik om te kijken of er sprake kan zijn van garantie. Overigens is de bevestigings stang waarmee je de kar aan de fiets koppelt ook een oorzaak van het heen en weer bewegen van de kar. De stang is enigszins versleten en ook in dit koppelingsstuk zit, denk ik standaard, ruimte.
Hoe bedoel je dat, dat de stang enigszins versleten is? Heb daar niet direct een beeld bij... het deel dat in de kar steekt of de koppeling aan de fiets?
luchtfietser schreef:
EnriceV schreef:In de wielen zitten telkens twee industrielagers. Het nummer moet ik opzoeken, maar die kan je eenvoudig vervangen. Er mag geen speling zitten op het wiel vs de as. De bevestiging van de as in de kar zelf, daar zit helaas speling op en die krijg je enkel weg als je de constructie wat aanpast (staat op het lijstje met mogelijke projecten voor als ik eens tijd heb :-).
Beste Enrice,

Heb je, of iemand anders, misschien een idee over wat de norm zou moeten zijn voor de lagers, het snel los gaan zitten van de as zoals Travalmaster beoemd, de speling die de constructie zelf al heeft, enzovoort? Een lastige vraag lijkt mij.

Ik ben bij een grote fietszaak/thuledealer geweest ivm de speling op de as en het niet goed draaien van de lagers na mijn mening. Daar leerde ik dat het hun ook niet duidelijk was wat nu 'normaal' is. Wat is de norm vroeg ik, maar dat bleef onduidelijk.

Ondertussen overweeg ik om te kijken of er sprake kan zijn van garantie. Overigens is de bevestigings stang waarmee je de kar aan de fiets koppelt ook een oorzaak van het heen en weer bewegen van de kar. De stang is enigszins versleten en ook in dit koppelingsstuk zit, denk ik standaard, ruimte.
De gebruikte lagers zijn gewone kogellagers en dus niet ontworpen om axiaalkrachten op te nemen. De opbouw van de assen is van binnen naar buiten: C-vormige klem, lager, plastic remgedeelte, tussenbus, lager, borgmoer. Het domme is dat doordat het binnenlager in het plastic remgedeelte zit je de speling nooit echt wegkrijgt: het plastic ding is te soepel, mijn bedoeling is dan ook om het binnenlager eens te proberen te monteren in de naaf zelf en het plastic ding te vervangen door een nylon afstandsbus. Alleszins is de conclusie dus dat je de lagers niet onder druk moet zetten: aandraaien tot ze iets stroever gaan lopen en dan terug losser tot ze net soepel lopen.

Is het wiel nog gezond dan kan je nu nog ietwat speling voelen die ontstaat doordat het plastic ding beweegt. Dat voelt echter vrij stroef en veert wat. De speling op de lagers zelf zit in de grootteorde van minder dan een mm. Je voelt het verschil omdat de speling in de lagers echt speling zonder weerstand is en de andere is speling die je pas krijgt als je ook druk uitoefent.

De speling op de dissel (het heen en weer bewegen van de kogel in de houder en het bewegen van de dissel in de versawing) is lastig, maar niet de oorzaak van de wiegbeweging. Bij ons zit er behoorlijk wat speling aan beide zijden maar die lijkt geen invloed te hebben op de stabiliteit van de kar. Het jojoën los je op door harder te rijden zodat de kogel continu naar achter wordt getrokken :-).
Travelmaster schreef:Hoe bedoel je dat, dat de stang enigszins versleten is? Heb daar niet direct een beeld bij... het deel dat in de kar steekt of de koppeling aan de fiets?
Het deel dat je in het plastic bevestigingsonderdeel aan de kar schuift. Daar zie je duidelijk dat er afdrukken op de stang zijn gedrukt. Los daar van kan ik de stang wat heen en weer bewegen. Ik kan me goed vinden in de reacties van Enrice. Zelf ben ik niet zo technisch maar ik probeer wat ik kan.

bedankt.
Ik snap het - is dan net wat anders dan bij mijn kar. Daarin zit in ieder geval in de bevestiging van de stang geen speling. Maar sowieso is het met die karren zaak goed alle schroefjes en boutjes in de gaten te houden, er wil nog wel eens wat loslopen en onderweg komt dat niet goed uit.
Inmiddels alle moertjes bij langs gelopen en inderdaad zat er eentje bij de bladveren los. Hier zat inderdaadbest wat zwarte aanslag wat duidt op beweging. Het moertje inmiddels aangedraaid. Met een enigszins voldaan gevoel de volgende dag een stukje gaan fietsen met mijn zoontje. Helaas rolde het wiel na 20 kilometer de berm in.... De borging blijkt niet heel goed meer te zijn. Een volgend puntje dat opgepakt moet worden, maar hopelijk kan dit via de Thule dealer.
Omdat we een Roland Carrie M hebben zijn we voor onze Chariott ook over naar de Weber koppeling. Dat maakt wel degelijk ontzettend veel uit met het jojo gevoel.
De weberkoppeling heb ik vorig jaar ook naar gekeken maar daar ben ik toen niet helemaal uit gekomen. Wellicht voor de toekomst. Ik geloof dat ik daar diverse onderdelen voor nodig had en dat het allemaal bij elkaar nogal prijzig was. Maar de fietsenwinkel waar ik daar destijds voor terecht moest kende het ook niet. Zij konden mij gisteren wel vertellen dat na hun idee het inslijten van de bevestingsstang normale slijtage is. Tsja wat is normaal, ik vind het snel. Maar in ieder geval zou ik deze stang dus niet vervangen met een zelfde. Dus, of iets anders, of provisorisch iets doen aan de ruimte die de stang nu over heeft.

De wielen heb ik inmiddels uit elkaar. Het ringetje dat je op de as schuift dat de lager op zijn plek moet houden was verbogen. Ik denk omdat ik de as iets te strak had aangedraaid waardoor dit ringetje mee naar 'binnen' wordt getrokken en de buitenkant naar boven duwt. Hiermee houd het ringetje het wiel dus van de kar af en hierdoor borgt het wiel minder goed in de kar. Dus dit betekend de as toch iets losser en een lichte speling accepteren waardoor het wiel iets meer heen en weer zal gaan.

Een ander punt dat mij op viel is dat de naaf van beide wielen niet in het midden van het wiel gespaakt zit. Daar zit wel minstens een halve centimeter verschil in. Ik vroeg me af of dit zo hoort bij wielen van een fietskar. Als ik lees over het vlechten van wielen dan moet de naaf toch echt in het midden zitten. Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben. Ik zal zo is proberen een foto te posten.

https://ibb.co/ekD9ZF
alweer een tijdje geleden maar inmiddels is de fietskar weer klaar. Deze moet ik nog wel testen maar ik weet zeker dat de kar een heel stuk stabieler zal rijden.

Uiteindelijk heb ik de wielen uit elkaar gehaald en de lagers en onderdelen volledig schoongemaakt later weer in elkaar gezet. Ondertussen heb ik de naaf in het midden van het wiel gekregen door aan een kant de spaken wat aan te draaien en aan de andere kant iets losser te draaien.
Helaas is het niet goed gelukt om een slag uit een van de wielen te halen omdat een aantal spaken zich niet goed lieten aan/losdraaien. Deze spaken zaten zo vast dat het draaistukje dol draaide.

Ik vroeg mij af of vaker voor komt en ook waarom dit zo is. Heeft het te maken met de kwaliteit? Komt het omdat het ingevet had moeten worden? Of ligt het aan mijn gereedschap? Ik ben benieuwd.

Overigens heb ik de wielen op een tafel gelegd en min of meer de methode van Gerritsen toegepast die hij op zijn website beschrijft. Met een stapeltje muntjes onder de velg en rustig ronddraaien :D

foto: http://i63.tinypic.com/amcxh1.jpg
luchtfietser schreef: Helaas is het niet goed gelukt om een slag uit een van de wielen te halen omdat een aantal spaken zich niet goed lieten aan/losdraaien. Deze spaken zaten zo vast dat het draaistukje dol draaide.

Ik vroeg mij af of vaker voor komt en ook waarom dit zo is.
luchtfietser schreef: Heeft het te maken met de kwaliteit?
Dat kan.
luchtfietser schreef: Komt het omdat het ingevet had moeten worden?
Dat kan.
luchtfietser schreef: Of ligt het aan mijn gereedschap?
Dat kan.

En het kan ook aan de combinatie liggen.
Daar heb je natuurlijk weinig aan, maar er zal dus meer info nodig zijn om misschien een antwoord te krijgen en de kans dat het de combinatie van verschillende factoren is, is behoorlijk.

Renaat