Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jacobsroute, via Parijs of deze links laten liggen? - Forum Wereldfietser

Jacobsroute, via Parijs of deze links laten liggen?

De Jacobs route heeft een alternatief via Parijs, is dit alternatief boven de andere te verkiezen?
Wie heeft de route gefietst en kan mij hierover tips geven?
Verderop wil ik, vanaf Poitiers via de kust fietsen ipv via Angouleme.
Maar sta ook open voor suggesties waarom ik beslist daar langs zou moeten.

Ik vertrek rond 5 september vanuit Nederland

Gr Anja
Door Parijs fietsen is gewoon heel erg leuk, en dan kom je ook nog langs de Tour St. Jacques. Zeker aan te raden.
Hoe ligt fietsen door grote steden je doorgaans? Indien je er geen bezwaar tegen hebt, zou ik lekker door Parijs fietsen. Indien je anderszins steden graag vermijdt, zou ik zeker Parijs niet op de fiets aan doen.
In mei dit jaar tot aan parijs gefietst. Wij zijn aan de westkant Parijs binnengekomen. Ik vond het zelf niet zo'n groot succes. Drukke stad, als dat je niet uitmaakt dan vooral meemaken zou ik zeggen. Als je het niet ziet zitten om elke 100 meter voor een stoplicht te moeten wachten en samen met het chaotische verkeer de straten van Parijs te bezeilen, dan vooral de route om Parijs heen volgen.
dijken63 schreef:De Jacobs route heeft een alternatief via Parijs, is dit alternatief boven de andere te verkiezen?
Wie heeft de route gefietst en kan mij hierover tips geven?
Ik heb in 2011 de Jacobsroute gefietst, heen heb ik de hoofdroute genomen en terug de alternatieven. Het viel mij op dat ik vanuit het zuiden juist zo ongemerkt middenin de stad terechtkwam zonder akelige buitenwijken, knap werk van de routemakers. Vervolgens vond ik het wel een kick om door hartje Parijs te rijden en het verkeer vond ik niet ingewikkelder dan in bv. Rotterdam. Waar ik gaandeweg pas achter kwam, was dat de route door Parijs in mijn richting slechts beschreven werd tot aan Gare de l'Est - de stad uit moest ik dus een beetje improviseren met de kaartjes.

Verder weet ik niet hoe je wilt overnachten, maar het kostte mij moeite om een camping te vinden toen ik Parijs eenmaal uit was; uiteindelijk kwam ik in een F1-hotel in Saint-Witz terecht. De eerste camping na Parijs in mijn routeboekje is pas in de buurt van Compiègne (Pierrefonds). Ik weet niet of je hoe dan ook nog veel campings open treft in september in Frankrijk en Spanje.

Rijd je via Parijs, dan mis je wel Chartres en Chateaudun en de mooie glooiende heuvels daar. Maar bij Parijs krijg je Orléans en een stukje Loire er gratis bij. Kortom, niet kiezen maar allebei doen is het verstandigst. ;)

In ieder geval veel fietsplezier gewenst!

Carl
Carl schreef:Ik weet niet of je hoe dan ook nog veel campings open treft in september in Frankrijk en Spanje.
De meeste campings in Frankrijk zijn tot eind september / mid oktober geopend. Hoewel het zeker bij de laatste weken van geplande openingstijden soms wel handig is om reeds vooraf te informeren om te kijken of ze nog daadwerkelijk open zijn. Campings sluiten nog wel eens een weekje eerder of juist later, afhankelijk van het weer / aanbod.

Spanje weet ik niet zo goed, hoewel ik mij voor kan stellen dat gezien het gunstige klimaat de campings daar mogelijk iets langer geopend zullen zijn. Maar uiteraard makkelijk op te zoeken via bijv. ANWB of ASCI wat de geplande openingsdata zijn.
Carl schreef:Vervolgens vond ik het wel een kick om door hartje Parijs te rijden en het verkeer vond ik niet ingewikkelder dan in bv. Rotterdam.
Ingewikkeld zal binnen de westerse steden voor Nederlanders denk ik wat betreft fietsen niet snel het probleem zijn. Zeker niet voor diegenen onder ons die in de randstad wonen, of hebben gewoond. Maar toch vind ik persoonlijk het fietsen door steden tijdens mijn vakanties uitermate zonde van mijn tijd. Het ontbreekt binnen Europese steden helaas aan echt goede fietssnelwegen. Waardoor je hoe je het ook went of keert, met regelmaat wordt geconfronteerd door stoplichten, kruispunten, etc. Het fietst niet lekker door. En al snel wordt een grote stad een dagtrip op zich. Zonder dat je naar mijn mening een grote stad echt te zien krijgt.

Persoonlijk vermijd ik grote steden dan ook graag tijdens mijn fietsvakanties, of houd ik ze enkel aan als eindbestemming om vervolgens de stad te voet te verkennen in een paar dagen na de fiets gestald te hebben binnen een hotel.

Maarja, kwestie van smaak :p.
Ik ga lekker om Parijs heen.
Leuk om in een stad rond te lopen, maar fietsen is iets minder.
En ik heb nog geen overtuigende argumenten gelezen waarom ik voor die route zou kiezen.

Bedankt voor de reacties.
Anja