Additionally, paste this code immediately after the opening tag: odometer - Forum Wereldfietser

odometer

Ik heb een nieuwe fiets en wil hiervan mijn totaal gereden afstand bijhouden. De fiets gebruik ik voor woon-werk verkeer, waarbij ik hem midden in de stad aan de ketting moet leggen en meerdere keren op een dag op pad moet. Ook gebruik ik hem voor fietsvakanties, waarbij ik lang zonder stroom zit. Ik wil daarom blijven navigeren met mijn Etrex 30x. De telefoon blijft werken door een powerbank met zonnepaneeltje. Daar zou ik nog wel een smartwatch bij kunnen opladen.
Ik heb de volgende wensen:
- niet handmatig alle routetracks bij elkaar optellen van de Etrex.
- liever geen fietscomputer met een mount, omdat je die er dan steeds moet afhalen. Ook vind ik een fietscomputer lelijk.
- liever niet met de gps van mijn telefoon de kilometers bijhouden i.v.m. accu.
- liever iets dat vanzelf de afstand gaat meten.

Ik zit zelf te denken aan de volgende oplossingen:
- eenvoudige bedrade of draadloze kilometerteller accepteren die muurvast zit. Maar welke?
- smartwatch/activitytracker met gps, hoewel die nauwelijks een lange fietsdag redden en duur zijn. Al die extra grafiekjes zijn leuk, maar ik heb er niet direct behoefte aan.
- een iPhone app die alleen gebruik maakt van een snelheidssensor (met eventueel cadans) en NIET van de gps van de telefoon.
- een sensor die zelf telt en uitleesbaar is met een iPhone of een ander apparaat.

https://www.dcrainmaker.com/2012/06/wah ... smart.html
Helaas is deze app niet meer beschikbaar in de app-store en het apparaat nauwelijks meer verkrijgbaar.

Wie heeft een goed idee of goede ervaringen met een bepaald apparaat?

Alvast bedankt
Geen goedkope en makkelijke oplossing maar wel een mooie oplossing, de forumslader met Bluetooth optie. Kan met een beetje geluk in je stuurbuis worden weggewerkt en kan dan ook stroom leveren tijdens je vakantie.

Een andere optie is een goedkope kilometerteller te kopen en die bijv. onder je zadel te monteren op een manier dat je hem normalerwijze niet ziet.
Ik heb jarenlang een eenvoudige Sigma 'fietscomputer' op mijn fiets gehad, gewoon altijd laten zitten, nooit gejat.
Je kunt natuurlijk de pech hebben dat je het slachtoffer wordt van vandalisme, maar ik denk dat die dingen nauwelijks de moeite van het stelen waard zijn. Ik zou er wel een nemen waarbij je de odometer opnieuw kunt instellen, want op een kwade dag is de batterij leeg. Het is dan wel aardig als je kunt blijven doortellen. Voor dat doel moet je dan ook wel geregeld ergens noteren wat de actuele totaalstand is, of een fenomenaal geheugen hebben natuurlijk. :-)
daulagari schreef:...een goedkope kilometerteller te kopen en die bijv. onder je zadel te monteren op een manier dat je hem normalerwijze niet ziet.
Lijkt me veruit de beste optie. Fit and forget. Wanneer je begint te klooien met GPS voor odometermetingen moet je bij elke rit het ding aanzetten en, afhankelijk van het model, de rit manueel starten. Ik rij dagelijks met fietscomputer en GPS (edge 705). Ik kan je verzekeren, de fietscomputer is veel nauwkeuriger omdat er geen knoppenwerk en sattelietzoekwerk bij komt te kijken (eventjes wachten op ontvangst vooraleer je naar de bakker kan vertrekken?). Uiteraard moet je de fietscomputer heel goed kalibreren aan de hand van je GPS (niet aan de hand van bandomtrek, want dat is niet echt nauwkeurig) en je bandendruk op peil houden. Mijn fietscomputer heeft een afwijking van ongeveer 0.1% op de GPS. Werkt perfect.
Aniphys schreef:
daulagari schreef:...een goedkope kilometerteller te kopen en die bijv. onder je zadel te monteren op een manier dat je hem normalerwijze niet ziet.
Lijkt me veruit de beste optie.
Ik heb dit gehad. Geen mens die het ziet. Je zou hem kunnen vastlijmen, maar dan heb je het risico dat ooit de contactjes weigeren en dan kun je hem er niet even afhalen. Als je hem onder het zadel kunt monteren wordt hij waarschijnlijk echter niet eens nat, dus de kans op slcht contact is wel klein. Daarbij had ik vanwege een leren zadel meestal een plastic zak over het zadel bij het parkeren.
Diefstal van fietscomputers is iets van de tijd dat die dingen 100 gulden kostten. Nu kosten ze 15 euro en alleen het kastje zelf is nauwelijks 5 euro waard want als je een kabelset moet kopen ben je een tientje kwijt. Dus vooral geen mooie kopen. Batterijtjes gaan typisch 2 jaar mee. Hier heb je al een sigma voor 9 euro: https://www.google.nl/shopping/product/ ... 8wIInwMwDg
Nog veel meer goedkope setjes: https://www.google.nl/search?tbm=shop&q ... 36&bih=837
Vroeger, voor alles digitaal was had je van die kilometertellers die ook alleen dat weergaven, je monteerde die vlak naast de as van je voorwiel en kon zo meteen zien wat de stand was.
Of ze die nog ergens hebben vraag ik me af.
Een antwoord op de vraag, waarom wil ik de totaalafstand weten zou ik me zelf eerst eens stellen. Eerst een week alles netjes bijhouden en als dat overeenkomt met wat je normaal gesproken fietst heb je geen apparaat nodig, hooguit een pen en papier om het uit te rekenen.
Dit dus http://www.ebay.ie/itm/Vintage-USSR-bic ... Sw2GlXGf9U er zijn ook andere.
_Peter_ schreef:Vroeger, voor alles digitaal was had je van die kilometertellers die ook alleen dat weergaven, je monteerde die vlak naast de as van je voorwiel en kon zo meteen zien wat de stand was.
Of ze die nog ergens hebben vraag ik me af.
Ik herinner me dat ik er drie gehad heb. Alle drie waren ze binnen 1000 km versleten doordat het binnenwerk het niet meer aankon, terwijl ik toen nog niet hier in het zuiden woonde en met 50 km/u de berg afraasde.

Het bijhouden van de afstand heb ik altijd nuttig gevonden. Meerdere malen heb ik gehad dat ik me afvroeg waarom iets versleten was waarna de kilometerstand en het logboek (in excel) me duidelijk maakte waarom.
Zo heb ik nu op mijn tochtjesfiets af en toe last van een doorslaand middenblad bij de stoplichtsprint. Gekeken in het logboek begint wel tijd te worden voor onderhoud en hoef ik niet ontevreden te zijn.
groverr schreef:- smartwatch/activitytracker met gps, hoewel die nauwelijks een lange fietsdag redden en duur zijn. Al die extra grafiekjes zijn leuk, maar ik heb er niet direct behoefte aan.
Duur, dat zal ik niet ontkennen. Maar zelf heb ik een Garmin Fenix 5, en deze red met gemak een lange fietsdag. Sterker nog, hij houd het langer vol dan dat mijn Edge 810 ooit heeft gedaan (zeker nu op dit moment van dat ding de batterij aan vervanging toe is :P). Circa 10 uur "op de fiets" voor het loggen van mijn dagen tijdens de recente fietsvakantie, met ultratrac GPS (smart GPS mode, verminderd batterijverbruik maar voor meeste toepassingen voldoende accuraat), komt het verbruik neer op circa 40%. Met ongeveer 4% per uur zou ik dus aan één stuk door met hartslagmeting aan zo'n 24 - 25 uur kunnen fietsen.

Ik heb eigenlijk nooit geprobeerd of de Fenix 5 laden tijdens het registreren van een activiteit toelaat of niet, hartslagmeting ben je dan in ieder geval wel kwijt voor dat segment, gezien het laadpunt aan de polszijde zit, maar zo ja dan zou je absurd lang door kunnen fietsen zonder uitval. Na 2 weken was de gebruikte 2800 mAh powerbank nog niet leeg.

Mijn GPX logs sync ik vanuit mijn garmin connect naar mijn strava account. En ik houd op strava mijn km stand per fiets bij.

Vanzelf de afstand meten doet het niet, je moet het per rit handmatig opstarten. Hoewel dit vrij vlot verloopt. De GPS fix is echter wel relatief traag. Dit duurt circa 1 minuut naar mijn ervaring met de Fenix 5, ongeacht bebouwing. Een stuk trager dan dat ik gewend ben van mijn Garmin Edge 810.



Voor dit soort smartwatches moet je echter wel de wens hebben om dit breder te gebruiken, anders zou het de investering niet waard noemen. Maar mocht je hardlopen/racefietsen/zwemmen en hier meer data uit willen halen, dan is een oplossing als deze zeker een aanrader.

Apps die alleen gebruik maken van sensoren zijn bovendien ook niet de meest batterij vriendelijke is mijn ervaring. De veelal gebruikte bluetooth toepassing hiervoor vreet redelijk wat van je smartphone.



Wil je niets anders dan simpelweg afstand tracken en zo goedkoop mogelijk uit zijn, dan zou ik gewoon een doodeenvoudig fietscomputertje van nog geen 20 euro aanschaffen. Die dingen hoeven vrijwel niet muurvast te zitten, toch niet interessant voor mensen om te jatten.

Maar kun je overigens niet gewoon je Etrex blijven gebruiken, ook voor de tracking van je woon-werkverkeer? Gezien het een Garmin product is, ga ik er vanuit dat het je gegevens kan uploaden binnen je Garmin Connect profiel. En daarmee zowel binnen Garmin Connect je je jaarlijkse kilometerstanden kunt bekijken, of via verbinding met bijvoorbeeld Strava je totaal kunt categoriseren naar per fiets indien je wilt?
Ontzettend bedankt voor alle goede tips.

Ik heb al vaak naar de forumslader gekeken en heb nooit gerealiseerd dat dat eigenlijk een hele fijne fietscomputer is, die je kan uitlezen met je telefoon. Mogelijk ga ik deze toch nog laten inbouwen en hopen dat de app heel lang blijft bestaan. Dan is de oplaadfunctie, die ik buiten de vakanties om eigenlijk niet nodig heb, een goede aanleiding meer te fietsen. De fiets is al forumslader ready.

Mijn energiezuinige Etrex kan je alleen aan Basecamp hangen voor routes en tracks. Hij kan volgens mij niet uploaden naar bijv. Garmin Connect. Het is meer een TomTom voor fietsers.

Een GPS sporthorloge is dus ook zuinig en kan ik werkende houden tijdens de vakantie, maar hij mist dus vaak de start. Ik realiseer mij nu dat ik voor dat geld realiseer de forumslader meer vindt toevoegen. Mijn hartslagband heb ik nooit meer vervangen en ik kijk alleen nog naar de snelheid als ik de berg op of af ga :D

Ik twijfel nu tussen de oldskool kilometerteller, met instelbare odometer, en de forumslader.

Of weet iemand nog een bluetooth odometer (sensor met geheugen + magneetje) die je af en toe kan uitlezen?
groverr schreef:Ik heb al vaak naar de forumslader gekeken en heb nooit gerealiseerd dat dat eigenlijk een hele fijne fietscomputer is, die je kan uitlezen met je telefoon. Mogelijk ga ik deze toch nog laten inbouwen en hopen dat de app heel lang blijft bestaan.
De forumslader is inderdaad een heel goede odometer, je hebt geen aparte sensor nodig omdat hij het aantal pulsen van de naafdynamo telt. Maar hij doet nog meer, hij geeft ook de hellingshoek weer en houdt bij hoeveel meter je stijgt en daalt gebaseerd op de ingebouwde luchtdruksensor.

Verder kan hij:
  • je hartslag laten zijn gebaseerd op een Bluetooth hartslagband
  • je trapfrequentie laten zien en het aantal omwentelingen tellen gebaseerd op een Bluetooth cadanssensor.
De App zal niet zomaar verdwijnen, Jens stelt de App ook als .apk beschikbaar en mocht je die nodig hebben dan heb ik die altijd nog op mijn computer staan ;-)

Voorbeeldje van wat statistieken:
Afbeelding
De temperatuur klopt niet, de sensor was niet goed aangesloten.

Maar goed, misschien iets te enthousiast. Een simpele kilometerteller die zelf de stand bij houdt, bij voorkeur op de pulsen van de naafdynamo werkt en via Bluetooth kan worden uitlezen lijkt me ook wat. Zou wat betreft elektronica wel nog zelf te maken zijn (Arduino bijv.) maar dan nog de App en wat code voor Arduino.