Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwaarlopend wiel met SRAM i-Motion 3 naaf - Forum Wereldfietser

Zwaarlopend wiel met SRAM i-Motion 3 naaf

Hallo,

Onlangs dacht ik voor een van mijn kinderen een leuk tweedehands fietsje te hebben gekocht. Tot zover alles goed, maar inmiddels wordt de fiets met tegenzin gereden omdat ie zo zwaar zou lopen :-( Blijkt dat mijn kinderen wel een punt hebben, aangezien het wiel nogal zwaar loopt: als ik het achterwiel in vrijloop een zet geef, valt het wiel redelijk snel alweer stil. Gecheckt dat de velgrem niet aanloopt. Oorzaak lijkt de naaf zelf te zijn. Die geeft ergens (interne) weerstand. Het is een SRAM i-Motion 3 naaf (incl. terugtraprem).

Voordat ik de naaf zelf open maak zou ik willen weten wat mij mogelijk te wachten staat. Is dit een lastige reparatie die ik beter aan de vakman kan overlaten, of valt het mee en kun je met weinig diepgaande sleutelervaring dit ook handlen? Misschien hebben mensen ervaring met deze naaf en kennen veel voorkomende euvels. Lagersmering of -kapot of anderszins? Ik hoor graag ideeën/tips, misschien zelfs naam van goede fietsenmaker in de buurt (van Rotterdam) die dit zonder meer kan handlen. Dank alvast.
is binnenwerk vergelijkbaar met sachs torpedo 3 versnellingsnaaf? dan is het volgens mij wel te doen...
Zorg dat je eerst duidelijke plaatjes van een opengewerkte naaf hebt. En lees je in, fouten van anderen hoef je dan niet over te doen. Ik denk, maar dat is puur speculatie dat de naaf weleens verroest is van binnen, of smeren alleen dan genoeg is is even de vraag,
Ik zou als eerste checken of de moeren waarmee de lagers worden opgesloten niet te ver zijn aangedraaid. Dan loopt het wiel niet licht meer. De speling moet er net uit zijn. Draai je verder dan gaat het wiel zwaarder draaien. Zal ook niet bevorderlijk zijn voor de lagers.

Is het dat niet dan zul je dieper moeten gaan.
Als ik dit flimpje begrijp dan zend SRAM een nieuwe "hub" als je problemen hebt met de oude:



Het demonteren lijkt niet al te moeilijk te zijn maar je als je verder wilt gaan heb je wel twee smalle 22 mm sleutels nodig of dat maakt in ieder geval de demontage makkelijker.
even zoekend op het www vind ik ook nog: ( terugtraprem = coasterbrake )
site sram met link naar pdf https://www.sram.com/sram/urban/product ... iw6e7blj9f
en dat is deze pdf met oa doorkijktekening waarin je alle onderdelen ziet https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... h_reva.pdf
handig om alles in de goede volgorde weer in elkaar te krijgen :D
succes! hoogframe
Bedankt voor alle reacties! Ik ga er mee aan de slag.