Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets regelen - Forum Wereldfietser

Fiets regelen

Hi iedereen,

Ik ben vrij impulsief mijn eerste grote (relatief uiteraard) solo-fietsreis aan het plannen. Plan: van Eindhoven naar Barcelona, startend op 20 september. Ik wil het rustig opbouwen en trek er dan ook 5 weken voor uit. Budget is 'zo min mogelijk' dus ik wil vooral gaan wildkamperen.

Qua uitrusting ben ik door voorgaande avontuurlijke reizen al redelijk voorzien. Enkel het grootste onderdeel mist nog: een goede fiets (en fietstassen).

Ik zou er het liefst een willen lenen. Hebben jullie tips? Zijn er speciale websites voor? Kennen jullie mensen die een gedegen tourfiets (ooit een toch op zo'n fiets gemaakt en dat beviel me erg goed: https://www.koga.com/nl/trekkingfietsen ... tm?frame=X) in de schuur hebben staan die toch niet gebruikt wordt? Ik wil er uiteraard een kleine vergoeding voor betalen en eventuele schade neem ik voor mijn rekening.

Ik ben benieuwd en hoop dat jullie tips hebben, zodat ik mijn plan ook echt werkelijkheid kan laten worden!

Groeten,
Frederieke
Als je nou in Spanje zou starten, dan zou ik het wel weten. ;-)

Even zonder gekheid, ik weet natuurlijk niet of die framemaat goed voor je is.

Voor vijf weken zou ik geen fiets huren, daarvoor kan je een fiets kopen, naar Spanje fietsen en weer terug komen en de fiets weet verkopen en dan geef je zeer waarschijnlijk minder uit.
Ik zou eerst het stuk van Wim goed lezen en dan op marktplaats een fiets scoren. Als je een goede koop doet en hem niet vernaggelt kun je er volgend voorjaar nog een heel mooie prijs voor terugkrijgen.
daulagari schreef:Als je nou in Spanje zou starten, dan zou ik het wel weten. ;-)

Even zonder gekheid, ik weet natuurlijk niet of die framemaat goed voor je is.

Voor vijf weken zou ik geen fiets huren, daarvoor kan je een fiets kopen, naar Spanje fietsen en weer terug komen en de fiets weet verkopen en dan geef je zeer waarschijnlijk minder uit.

Dat ziet er goed uit;) Zelf 1m63 en dus idealiter op zoek naar een fiets met een frame van 48/49 cm maar ik weet niet of dit voor tourfietsen hetzelfde is?

Daarnaast dus qua ligging niet ideaal, maar mocht ik mijn plan omgooien en naar Spanje vliegen om daar te fietsen dan houd ik dit zeker in mijn achterhoofd (ik wil me namelijk permanent in Barcelona gaan vestigen, dus wellicht nog een optie).

Huren via een verhuurbedrijf lijkt me inderdaad geen optie. Ik dacht eerder aan via-via voor een mooi prijsje.
Ik ga het lezen Wim, dankjewel!
Leon schreef:Ik zou eerst het stuk van Wim goed lezen en dan op marktplaats een fiets scoren. Als je een goede koop doet en hem niet vernaggelt kun je er volgend voorjaar nog een heel mooie prijs voor terugkrijgen.
Mmm dat klinkt inderdaad als een goeie optie. Ik word altijd nog wat teruggehouden om op Marktplaats te kopen door mijn angst voor een miskoop (wellicht heeft het iets te maken met het feit dat ik weinig verstand heb van de technische kant van fietsen;) ). Maar tijd om dit eens te veranderen, en mezelf bij te spijkeren op fiets-aankoop-gebied.

Dank voor je tip Leon
[Moderatie] Berichttekst verwijderd, bericht getuigde niet van enig respect [/Moderatie]
Nou nou...
sjefke schreef:Vijf weken fietsvakantie en dan geen geld over hebben voor een fiets..... :roll:
In een woord: onbeschoft!
Slechte dag gehad?
Onrealistisch? Misschien wel. Onbeschoft? Sjef, zoek eens op wat dat betekent.
Beste Frederieke,
Kijk eens op dit forum bij de rubriek te koop, er staan twee prima fietsen voor een zeer schappelijke prijs te koop:
- een koga randonneur
- een vsf t400
En beiden in jouw framemaat!

Succes met voorbereiden van je tocht,
nins
Tegelijk kun je de issues zien die bij tweedehands kopen opdoemen. Die Koga is een mooie fiets, maar goede nieuwe wielen plus banden gaat je al gauw 300-350 euro kosten.
Als het al nodig is om nieuwe wielen te kopen: voor minder dan €120 koop je bij Rose een degelijke nieuwe wielset. Een paar goede Schwalbe banden heb je voor minder dan €40.
Spullen die de verwende fietser waarschijnlijk niet zal kopen, maar die heel geschikt zijn voor een rookie om naar Barcelona te fietsen, en ook nog terug, met kampeeruitrusting. Duizenden zijn je voorgegaan met mindere kwaliteit.

Ik vind dat hier in de adviezen heel weinig oog is voor low-budget fietsers en mensen die niet perse over 8 dagen weer om half 9 uur op het werk moeten zijn.
Een goede fiets is wat je eigenlijk als eerste wil hebben, om te trainen en ervaring mee op te doen en om vertrouwd te raken met de sterke en zwakke punten, en daar eventueel nog op te kunnen ingrijpen. Ook dingen als juist zadel, juiste trapasafstand, etc. Ik zou daar liever een half jaar van te voren mee bezig dan een maand van tevoren :)

Wat voor fiets heb je nu? Wat is je fietservaring?

Ik zou een te koop gevraagd/te leen gevraagd advertentie op het forum zetten, en ga je kennissen/vrienden netwerk af of iemand misschien een fiets te leen heeft. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk een fiets hebt, en rij ermee rond om te kijken hoe de fiets bevalt en ervaring mee op te doen. De rest is makkelijker te regelen en van minder belang.
Ach, mijn Santos werd door iemand gekocht die een week later zonder ervaring en kennis naar Rome ging fietsen ermee. Misschien doen wij wel te moeilijk :-)
Dank voor jullie reacties. Interessant om te zien hoe er verschillend wordt gereageerd op mijn plan.

Erg fijne en bruikbare informatie, ik ga ermee aan de slag. En ik hoop zo snel mogelijk een fiets te regelen. Story to be continued...!
Hi iedereen,
As promised, hierbij een update. Ik heb inmiddels een fiets gevonden :) Zeer blij met een koga miyata met framemaat 50. Nu eerst een opknapbeurt bij de fietsenmaker, wat andere zaken regelen en vervolgens alle overige voorbereidingen treffen. Wellicht volgen er dus nog wat nieuwe 'gezocht' en 'tips gevraagd' berichten. Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken tot nu toe.
Fijne dag!
Frederieke