Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V brake monteren met een adapter. - Forum Wereldfietser

V brake monteren met een adapter.

Hallo,

wie heeft er ooit met een adapter gewerkt om een v-brake te monteren op een frame dat orgineel geen montage mogelijkheid heeft?
Ik overweeg namelijk om te investeren in mijn nexus 7 fiets. Die heeft een v-brake voor en achter een rollerbrake. Maar mocht de nexus naaf op zijn zou ik in dat frame geen alfine naaf kunnen zetten en zit ik dus altijd aan de rollerbrake.

groeten Maarten
nooit gedaan of in het echt gezien, maar als je goog-gelt op v-brake mounting kit dan zie je allerlei afbeeldingen en aanbieders.
deze http://leagueofbikepolo.com/forum/gear/ ... unting-kit lijkt gemonteerd op de plek van een gewone racefietsrem.
andere types zijn klemmen, die klemmen om de staande achtervorken van je frame. daar zou ik een brake booster (zo'n anti-uitbuig-beugel) bij gebruiken: om verdraaien van de klemmen te voorkomen.
succes! hoogframe
beste Maarten,
de ene beugel met de link is custom made en dus niet zo te koop, zie ik nu.
groet! hoogframe
beste Maarten,
de ene beugel met de link is custom made en dus niet zo te koop, zie ik nu.
groet! hoogframe
Ik snap niet wat de gedachte is achter deze wens, ze lijkt me echter niet verstandig, zowel voor de kosten als je veiligheid, als het überhaupt al mogelijk is. Je moet je namelijk ook afvragen of het voorwiel wel geschikt is voor velgremmen, zo niet zul je die ook moeten vervangen. Ik denk dat de goedkoopste optie is een nieuwe voorvork, als je geen nieuw voorwiel nodig hebt. Mocht je Nexus vervangen moeten worden kun je ook een nieuw binnenwerk (laten) monteren.
Voor Nederlandse omstandigheden voldoet een rollerbrake mits onderhouden (vet spuiten in het doorvoor bedoelde gat als nodig) tenzij je in Limburg woont en dan eigenlijk nog steeds.
mijn nexus 7 fiets. Die heeft een v-brake voor en achter een rollerbrake
Shrek schreef:
mijn nexus 7 fiets. Die heeft een v-brake voor en achter een rollerbrake
Daar heb ik dus helemaal overheen gelezen. :oops:
En dan nog steeds blijft het in mijn ogen een onnodige investering, je remt namelijk het beste en meeste met je voorrrem.
Mogelijk heb je dit type rollerbrake: https://www.sheldonbrown.com/images/rol ... e-IM41.jpg zoals je veelal op stadsfietsen ziet en kun je omschakelen naar dit type (dat denk ik wat krachtiger is): https://www.sheldonbrown.com/images/rol ... 20IM80.jpg zoals je veelal op sportfietsen ziet.

En inderdaad: je voorrem is je belangrijkste rem.
Bedankt voor de reactie's. Ik geloof dat Peter een punt heeft. Deze Gazelle Grenoble heb ik vorig jaar gekocht via de marktplaats voor zijn v-break voorrem, vaste vork, de maat en de goede algehele conditie. Om voldoende te kunnen vertragen heb ik een tandwiel met 23 tanden erop gezet, al wetend dat dit niet best is voor de naaf. Mijn 6 werd nu 'neutraal' en had zo nog 5 lichtere en 1 zwaardere versnelling. Na 1100 km was de naaf al aardig rauw en zal ik het verzet terug moeten veranderen wil ik deze naaf nog langere tijd gebruiken.
Dit jaar bleef het dagelijks smeren van de rollerbrake noodzakelijk tijdens de rit door de Harz. Daarbij remde ik al 80% met de voorrem. Maar aangezien we de Alpen of Ardennen niet in zullen gaan lijkt mij deze fiets voldoende voor mij. Dat plan om mijn achtervork te voorzien van een v-brake laat ik maar varen.
De extra zware rollerbrake heb ik laatst bij mijn zoon in zijn voorwiel gezet. Zelf vind ik hem erg happerrig reageren en moeilijk te doseren.
bedankt voor het meedenken
Het heeft vrees ik niet zoveel zin. Zo'n constructie is bepaald suboptimaal, en ook niet erg nuttig. Dit is een fiets die door de beperkingen van de aandrijving hoogstens geschikt is voor het heuvelland, en zeker niet voor lange steile beklimmingen. In die heuvels is een v brake aan de voorkant eigenlijk al snel genoeg. Ook een goede achterrem doet niet zo heel veel. Wel moet je oppassen met verhitting van de voorvelg, als je vooral met je voorrem remt. Die rollerbrake loopt natuurlijk ook het risico van oververhitting, dus samen betekent het dat je bij een wat langere afdaling beter af en toe kunt stoppen om de boel te laten afkoelen. Zorg zeker ook voor nieuwe remkabels en goede blokjes (Koolstop Salmon zijn mijn favoriet). En gewoon geen al te woeste bestemmingen kiezen.
Afdalingen waarbij remwarmte een punt wordt zijn afdalingen waarbij je flink moet remmen gedurende een paar minuten of meer. Dat is al bij een hoogteverschil van honderd meter, maar wel alleen bij steile hellingen van zo'n 12% of meer. Bij minder steile hellingen met rechte(re) wegen kun je namelijk veel meer energie kwijt aan de luchtweerstand omdat je harder kunt gaan; bovendien heb je dan koeling door wind. Daarom zijn Alpenpassen soms helemaal niet zwaar voor de remmen. De probleemhellingen kun je best dicht bij huis (NL) tegenkomen: in de Ardennen al.
In zulke gevallen spaar je de warmte-ontwikkeling voor de voorrem door de achterrem evenveel ook goed te gebruiken. Met een rollerbrake wil je dit niet. Maar het kan toch best dat je onverhoopt een helling afgaat die langer en steiler is dan je dacht.
Een lang en ingewikkeld verhaal kort makend vind het aloude advoes dat je trommelremmen en rollerbrakes in Nederland moet laten gewoon het beste.
kan weg, dubbel