Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen, een verslagje van mijn eerste fietsreis - Forum Wereldfietser

Noorwegen, een verslagje van mijn eerste fietsreis

Noorwegen, mijn eerste fietsreis! Het zit er op na twee geweldige weken.
In de aanloop naar mijn reis richting Noorwegen kreeg ik hier enorm veel tips dus ik breng hier graag ook een verslagje aan de hand van wat foto's.
Ik laat jullie ook heel graag weten naar welke tips ik beter wel geluisterd had en wat er heel vlot verliep.

Het eerste hoogtepunt van de reis (letterlijk en figuurlijk) was de Gaustatoppen. Het was serieus afzien om de top te bereiken maar de uitzichten waren prachtig. De dag richting Gaustatoppen was ook wel de dag dat ik de nochtans vaak gekregen tip, overdoe je niet de eerste dagen, wat in de wind sloeg. Gevolg, in week twee kreeg ik wel wat af te rekenen met pijnlijke knieën.

Afbeelding

Het meest genoten van heel de reis heb ik gedaan op Hardangervidda. De hoogvlakte van 8000km² waar ik een goeie 40 kilometer op vertoefde overtrof al mijn verwachtingen. Alweer geweldige uitzichten (zoals heel de reis), aangevuld met het gevoel echt in de middle of nowhere te zijn (ondanks de aanwezigheid van heel wat vakantiehuisjes) en ook nog eens heel wat toffe vogelsoorten.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal afgedaald van Hardangervidda ging het al redelijk snel richting Rallarvegen. Het bekende "fietspad" dat eigenlijk de noordgrens van Hardangervidda vormt was toch weer anders qua uitzichten.
De eerste 28km over Rallarvegen tot in Finse waren best al aangenaam...

Afbeelding

Maar het echte avontuur begon pas toen ik Finse achter me liet. Het beetje sneeuw dat er nog zou liggen bleek uiteindelijk een sneeuwveld of 30 te zijn maar ook dit zorgde weer voor fantastische uitzichten.
Het was ook wel het enige moment dat ik het me wat beklaagde dat ik enkel sandalen mee had op deze reis.

Afbeelding

Maar mits wat creativiteit ontwierp ik mijn eigen sneeuwschoenen.

Afbeelding

Nadat ik de Rallarvegen gepasseerd was werd het een dagje of twee schuilen voor de regen maar zelfs dit gebeurde meestal in een aangename omgeving.

Afbeelding

Afsluiten deed ik de reis vervolgens in Bergen en doordat ik iets sneller heb gefietst dan voorzien kon ik hier zelfs twee dagen vertoeven. En ook al ben ik absoluut geen citytripper, deze stad kon me zeker bekoren, ondanks de lading cruiseschip toeristen die er ook wel vrolijk rondhuppelen.

Afbeelding

Naast dit alles was Noorwegen ook het land van de mooie kampeerplaatsen. Soms was dit wild kamperend, maar ik merkte dat ik toch ook regelmatig eens graag op een camping stond. Ik vermoed dat dit vooral te maken had met het feit dat ik nooit eerder alleen op reis was.

Afbeelding

Afbeelding

Noorwegen was trouwens ook het land waar ik beter toch zonnecrème mee naartoe had genomen. Op 14 dagen tijd had ik slechts 2.5 regen dagen en vooral heel wat dagen met stralende zon en dus een verbrand gezicht als gevolg.


Het zit er bij deze op, mijn kennismaking met deze geweldige manier van reizen. We onderzoeken hier zeker wat er in de toekomst mogelijk is samen met de vriendin en de dochter onder deze vorm van reizen.

Nogmaals bedankt aan alle mensen die me hebben voorzien van de vele tips!
Leuk verslag, Ruben! Zo te zien heb je een mooie tocht gehad. Dank voor het delen van je ervaringen!
RubenVdB schreef: Het zit er bij deze op, mijn kennismaking met deze geweldige manier van reizen. We onderzoeken hier zeker wat er in de toekomst mogelijk is samen met de vriendin en de dochter onder deze vorm van reizen.
Sorry dat je er niet voor bent gewaarschuwd maar bij deze:
Als het fietsvirus eenmaal heeft toegeslagen dan kom je er nooit meer vanaf.

Zeer inspirerend en prachtige beelden.
Mooie foto's en enthousiast verslag! Fijn dat je het leuk hebt gehad en er blijft elke keer weer wat te leren. Dat is juist het leuke :-) Nu gauw de volgende reis maar weer plannen!
Dank je wel voor je verslag, mooie foto's en inspirerende tekst. Voor een eerste fietsreis heb je het wel heel goed gedaan.
Het geeft ook weer wat ik zelf meestal ervaar, mooie uitzichten, soms wat eenzaam, beetje plan trekken...
Ik heb het met veel genoegen gelezen!
Mooi! Pas je wel op voor verslaving aan Scandinavië? :wink: