door
Leon » di 18 jul, 2017 09:01
Over de levensduur van banden kun je geen uitspraken doen zonder te vermelden wat het gewicht van berijder plus fiets is, of het een voor- of achterband, hoe netjes de band op welke spanning gehouden wordt en zeker ook de breedte van de band.
Een lichte fietser zonder voortassen die een brede voorband netjes op spanning houdt zal met een bepaalde band 30.000 km er kunnen doen. Hetzelfde type band maar dan smal, op het achterwiel, met flinke achtertassen, niet al te hard opgepompt kan door een zware man (m/v) best eens gemakkelijk binnen 3000 km volledig zijn versleten.
Droogtescheurtjes is een ander verhaal en houdt naar mijn fietservaring geen verband met de andere eigenschappen van banden. Ik heb hier in het schuurtje een vouwfiets met goedkope Chinese bandjes van 15 jaar oud die helemaal soepel zijn. Ik heb ooit op mijn 27" semiracefiets banden gehad die na 20 jaar nog prima waren, althans van oppervlak. Het waren zelfs Vredestein banden.
Op andere fietsen heb ik banden van Conti en Schwalbe gehad die wel binnen 2 jaar scheurtjes kregen, en niet alleen op het randje langs de velg. Weer andere banden van hetzelfde type hadden dat niet. Oorzaak ligt in dat geval in de rubbersamenstelling. Ook de mooit Almotions die ik nu heb krjigen al kleine scheurtjes. Ik maak me er geen zorgen over want de sterkte van een band wordt bepaald door het arkas, niet door het rubberoppervlak. Als de barste zo groot zijn dat er objecten in gaan zitten heb je wel een probleem.
Het is wel zo dat rubber langer goed blijft als je het bewaart bij gematigde temperatuur en in de duisternis. In de praktijk kun je wellicht wat bereiken door de fiets binnen te stallen zoadat hij tegen de ergste zonnehitte (voel vanmiddag maar eens aan een band die in de zon staat), winterkou en rechtstreekse UV-straling beschermd is.
Smeersels hebben zeker geen zin maar kunnen als je pech hebt wel kwaad.
Leon (met de pet van scheikundig technoloog, ooit stage gelopen bij een rubberrecyclingafdeling van Vredestein, met als opdracht het proberen tegen te gaan van de verouwdering van het gerecyclede rubber.)