Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brevet fiets tips gezocht - Forum Wereldfietser

Brevet fiets tips gezocht

Tja, Vakantie zit er op, fietsreis bucket list is nu echt leeg, vakantie dagen zijn op. Dus nu maar mezelf bezig houden met wat brevetten en weekendjes weg om een beetje fit te blijven tot dat ik weer wat inspiratie heb.....

Ik heb een fiets staan die de werk kan doen maar iets sportiever/lichter/sneller zou natuurlijk leuker zijn ( en een leuk excuus om wat fiets porno door te spitten).

Dus, tips en ideeën zijn welkom, wat is zoek:

-Betaalbaar nieuw of 2de hands brevet/Audax fiets.
-als er 10kg baggage mee kan voor on road tripjes is het mee genomen maar niet verplicht.
-hoef niet van staal te zijn. :D
-niet te sportief racefiets achtig houding, ik moet er wel 14 uur per dag op kunnen zitten 8) .
-bij voorkeur nokjes voor (mechanische)schijfremmen (dus cyclecross fietsen zijn een optie).
-bij voorkeur iets die redelijk snel leverbaar is.
-budget rond 1500 +/- wat bling dus maatfiets is geen optie deze keer.
-ruimte voor 32mm+ banden en spatborden.
-nokjes voor spatborden/achterdrager.
-mag een zelfbouw project zijn.


Wat ik al gezien heb/overweeg (nog geen proefrit gedaan):

Cannondale Caadx 105
Rose crossfiets
2de hands Van Nicholas (Yukon/Amazon/andere?)
Planet X Tempest/Pickenflick
Thorn
Bob Jackson
Marktplaats 8)

Nog leuk tips?

Alvast bedankt
beste Shane, jij hebt een 'heftige' en erg mooie vakantie achter de rug!! wat een prachtige beelden!
qua nieuwe/audax-fiets weet ik het niet. ik ben van het staal en denk dan aan een Vittorio (Strada), maar die ken/heb je al.
groet, hoogframe
Als het ook retro mag zijn: https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... distance=0.

Wat zijn trouwens je redenen, los van het plaatje, om niet op een normale racefiets te rijden? Normale wielrenners rijden misschien niet zo gauw 15 uur non-stop, maar als je naar het aantal uren per week kijkt dat ze op hun fiets zitten, zal dat menige randonneur naar de kroon steken. Dus zo oncomfortabel kan dat toch ook niet zijn. En bij ultraraces zie je volgens mij ook vooral normale racers met een ligstuur. Voor spatborden en bagage zijn er ook oplossingen.
Ik zou zo'n frame nemen:

https://www.flickr.com/photos/shanecycles/5113376567/

Misschien kan de framebouwer achter nog wel een schijfrem bevestiging maken en een voorvork met disc montage? Geen idee of het ontwerp dat toestaat.

En wat een mooie trip in Zuid Afrika zeg!
Van de fietsen die je zelf noemt zou ik zeker voor de Bob Jackson gaan, al is dat misschien ook wel de duurste. Het voordeel is dat het een los frame is dat je zelf kunt opbouwen. Voor een brevetfiets zou ik zelf altijd een naafdynamo willen. Ook de keus van een stuur is belangrijk bij zulke lange ritten. Verder kun je een fiets met 650B wielen en ruimte voor bredere banden (zoals de 42 mm Hetre) overwegen. Bij een brevet is comfort belangrijk, en voor gewone tochtjes is het leuk als je banden breed genoeg zijn voor bospaadjes. Je kunt met Tektro R559 remmen ook een oud stalen raceframe voor smalle 622 banden ombouwen tot een etrto 584 fiets voor wat bredere banden (als er verder ook genoeg ruimte is)
Een naafdynamo met een Edelux (en iets om je GPS van stroom te voorzien) is zeker lekker, maar met een accu lamp zoals de CatEye 1600 (16 uur licht) in combinatie met een 20Ah USB accu rij je zonder problemen een 1000km brevet. Uit ervaring: met de Lezyne 800XL (8 uur licht) kom je eind september de nacht net niet door.

En natuurlijk kun je met (bijna) elke fiets brevetten rijden. Gazelles uit de jaren '70, toerfietsen met recht stuur en Rohloff naaf, carbon racers met 50mm velgen, volgeveerde MTB's met 1x12 versnelling, velomobielen, ik geloof dat ik alles wel eens aan de start heb zien staan :)

De prijzen bij PlanetX fluctueren trouwens enorm en op dit moment staan de meeste frames voor de adviesprijs op de site. Krap een jaar geleden kocht ik een BishBashBosh voor zo'n 350 pond, oftewel 65% korting... Fijne fiets voor brevetten trouwens, alleen de toe-overlap is vervelend. Bij vies weer lopen de schijfremmen wel aan, ook al zijn ze hydraulisch en zitten de wielen vast met steekassen; met mechanische remmen en gewone snelspanners zou je hier nog meer last van kunnen hebben (internetwijsheid, geen eigen ervaring).

Misschien ook interessant: Focus Paralane of Specialized Diverge.

Oh, en reserveer een stukje budget voor een ligstuur, ik zou voor brevetten niet meer zonder willen (maar je mag ze niet monteren voor PBP helaas). En goeie banden, daar is denk ik de meeste winst te halen (benchmark is denk ik de 28mm GP4000, op een bredere velg ~31mm breed)

A.s. zaterdag 300km vanuit Boekelo, rij je mee?
hoogframe schreef: ik ben van het staal en denk dan aan een Vittorio (Strada), maar die ken/heb je al.
Helaas heb ik de Vittorio niet meer, die zou best geschikt zijn idd.
ReinierLamers schreef:
Wat zijn trouwens je redenen, los van het plaatje, om niet op een normale racefiets te rijden?
Zou kunnen mits het een beetje goed zit en spatbordjes en iets groter banden kwijt kan. Een diep zit vind ik geen
probleem voor een uurtje op mijn fixie(1973 Batavus) naar mijn werk maar niet voor lange tochten....

AfbeeldingIMG_2494

Misschien is het een idee om nog zo'n Batavus te kopen en wat van te maken....
Jurr schreef:Ik zou zo'n frame nemen:

https://www.flickr.com/photos/shanecycles/5113376567/
Ja, idd, maar dan 28" reynolds 853 en met bb7 8) op het moment ziet die fiets zo uit....
Afbeeldingb

Hij mag iets vlotter zijn op asfalt, 200km in een dag gaat wel, maar voor langer tochten is hij net niet snel genoeg. Mr Hyde blijft het beter doen zwaar bepakt ver weg ipv in Nederland....

@Peter/wim
Goede tips allemaal. Helaas niet in Boekelo ivm werk. Had wel bij willen zijn. Ik heb trouwens goede ervaringen met BB7 schijfremmen, ruim voldoende kracht met 1 vinger (op MTb) en mocht ze een keer aanlopen kan je de blokken makkelijker wat ruimer/losser maken en nog goed remmen.
Specialized Diverge
https://www.specialized.com/nl/nl/bikes ... dsw/119017
Volgens alle reviews die ik gelezen heb een heerlijk ding. De 1400 euro versie (alu) heeft Tiagra. De 2018 versie heeft ruimte voor 42 mm banden, huidige model gaat officieel tot 35 mm, maar 38 schijnt ook te kunnen. Met lowrideroogjes, dus een beetje bagage zou geen probleem moeten zijn.
Mogelijk zelf een Surly Cross Check of LHT opbouwen?

Qua racegeometrie is het maar net wat je er zelf van maakt. 10kg bagage is geen probleem. De LHT ondersteund ook schijfremmen en verder kun je er 50mm banden in kwijt, spatborden, dragers etc.

Met je budget van €1.500 moet je een heel eind kunnen komen, alleen de schijfremmen maken het geheel iets duurder en mocht je ook nog King Cage, Brooks, SON en Tubus onderdelen willen dan ga je boven de €1.800 uitkomen. Mocht je meer willen weten over de kosten van het opbouwen van een Cross Check dan kan ik je altijd even mijn excelletje doorsturen.

Enige nadeel is dat ie van staal is.
Keertje proef rijden op de Avaghon Racert Shane? Is comfortabel, nog altijd snel en kan makkelijk ook bepakking hebben, is 'ie stijf genoeg voor. Oh, en je kunt er 650B wielen in kwijt als je wilt en een Rohloff trouwens ook.

Ik stuur je een PB. ;)
Die racert lijkt mij ook een hele mooie en ook geschikte fiets, maar misschien heb je het budget over het hoofd gezien. Of er moet een hele berg korting vanaf.
Overigens denk ik dat het opbouwen van een tweedehands frame het leukste en het goedkoopste is (voor iemand die dat vaker doet). Een reisfietsframe kan dan heel geschikt zijn, maar ook een wat ouder stalen frame van een supersportfiets.
Een model dat ik bij brevetten vaker tegenkom is de Specialized Roubaix (zelf geen ervaring), en natuurlijk de ligfiets.
alois schreef:Die racert lijkt mij ook een hele mooie en ook geschikte fiets, maar misschien heb je het budget over het hoofd gezien. Of er moet een hele berg korting vanaf.
Overigens denk ik dat het opbouwen van een tweedehands frame het leukste en het goedkoopste is (voor iemand die dat vaker doet). Een reisfietsframe kan dan heel geschikt zijn, maar ook een wat ouder stalen frame van een supersportfiets.
Een model dat ik bij brevetten vaker tegenkom is de Specialized Roubaix (zelf geen ervaring), en natuurlijk de ligfiets.
De Roubaix is gewoon een pure racefiets met een iets luiere geometrie. Lijkt me niet geschikt voor 10kg aan bagage en zijn daarnaast ook bijzonder duur voor wat je krijgt.
Wat ik nog mis is een ligfiets in dit overzicht, en ook die zijn helemaal naar smaak en wensen aan te passen, ook voldoende 2e hands te vinden. Naast marktplaats bijvoorbeeld ook hier:
http://www.ligfiets.net/advertisement
Als het toch sportief mag zijn is een aluminium Trek Domane met disc 2017 misschien wel iets. Door de schijfremmen ruimte voor bredere banden en de mogelijkheid voor spatborden. De geometrie is zeer comportabel kan ik uit ervaring zeggen.
Ypuh schreef:
alois schreef:Die racert lijkt mij ook een hele mooie en ook geschikte fiets, maar misschien heb je het budget over het hoofd gezien. Of er moet een hele berg korting vanaf.
Overigens denk ik dat het opbouwen van een tweedehands frame het leukste en het goedkoopste is (voor iemand die dat vaker doet). Een reisfietsframe kan dan heel geschikt zijn, maar ook een wat ouder stalen frame van een supersportfiets.
Een model dat ik bij brevetten vaker tegenkom is de Specialized Roubaix (zelf geen ervaring), en natuurlijk de ligfiets.
De Roubaix is gewoon een pure racefiets met een iets luiere geometrie. Lijkt me niet geschikt voor 10kg aan bagage en zijn daarnaast ook bijzonder duur voor wat je krijgt.
Dat lijkt mij ook, ik zou zo'n fiets ook zelf niet gebruiken, maar je komt hem en soortgenoten bij brevetten wel vaak tegen.
_Peter_ schreef:Wat ik nog mis is een ligfiets in dit overzicht, en ook die zijn helemaal naar smaak en wensen aan te passen, ook voldoende 2e hands te vinden. Naast marktplaats bijvoorbeeld ook hier:
http://www.ligfiets.net/advertisement
Brevet fietsen op een ligfiets? Ik lees dat een ligstuur soms niet eens mag...
Ligfiets, velomobiel, mag allemaal.
een Diverge van Specialized
Soma Grand Randonneur (650b), Fog Cutter of misschien zelfs Wolverine
Genesis Croix de Fer
Cannondale Slate (goed zoeken voor <1500 euro, maar moet te vinden zijn)
Shand Stoater: http://singletrackworld.com/forum/topic/shand-stoater-5

Ik heb zelf een VN Yukon. Fijne fiets. Tweedehands wel lastig te vinden. Schijfremmen zijn volgens mij niet mogelijk, maar voor een dergelijke fiets en doeleinde - wat mij betreft - ook niet echt nodig.

Benieuwd naar je keuze! Succes!
Patria Sporttourer misschien?

Dit is een schoonheid in elk geval:

http://1.bp.blogspot.com/_5YE7GSZGhGE/T ... tourer.JPG