Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat is de beste verende voorvork voor een wereldfietser? - Forum Wereldfietser

wat is de beste verende voorvork voor een wereldfietser?

De vraag is eigenlijk simpel: Ik wil een verende voorvork op mijn fiets zetten, maar ik zou niet weten welke. Ik ben benieuwd naar welk Merk/Type de voorkeur uitgaat van de wereldfietser. En als er niet 1 duidelijke winnaar is waar je op moet letten. Lucht of veer? 1 Stand of meerdere? Vanaf het stuur te bedienen?

Er zijn een paar kanttekeningen te plaatsen:
- Ik heb een Santos SCC02
- Ik overweeg ook Magura remmen.
- Ik ben meer vakantiefietser dan wereldfieter.
- Ik wel naast vakantiefietsen zo nu en dan meedoen aan een run-bike-run, atb marathon of survival race.
- Ik heb voor meestal niet zo veel gewicht in mijn tassen.
- ik ben onhandig.

Het gaat dus niet over de discussie wel of geen voorvering, maar over de keuze welke verende voorvork.

Alvast bedankt voor jullie input!

Neem de meest eenvoudige.

Lucht is in ieder geval af te raden, aangezien de afdichtingen regelmatig gereviseerd moeten worden.
Instelbare demping zou ik ook niet nemen. Instelbare vering zit tegenwoordig overal op.

Prijs zegt ook niet alles.
Ik heb met een voorvork (ballistic) van 200 gulden, 35000 km gereden zonder problemen of onderhoud.
Nu met een Marziocchi na 1200 km al een beetje speling.
(nu bedoel ik niet dat goedkope voorvorken beter zijn, maar het blijft koffiedik kijken. Ervaringen is het enige waar je op af kan gaan)

Van Magura gebruikers hoor ik goede verhalen.

Groeten,

Marco

Zo iets als dit?
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=11048

Wat is het verschil tussen instelbare vering en demping? En waar ontstaat de speling?

Instelbare vering: Hiermee bepaal je hoe soepel/stug een vork inveert. (comfort)

Instelbare demping: Deze bepaalt hoe snel een vork weer uitveert, en hoeveel energie de vork opneemt. Dit is van belang voor een goede wegligging bij het downhillen.

Speling ontstaat binnenin de vork, waar het in en uitschuiven met een glijbus gelagerd is. Dit is overigens geen probleem bij het fietsen. Maar wanneer je hard met je voorrem remt, voel je een geklik.

De Magura die je voorstelde zou ook mijn keuze zijn. Volgens mij rijdt Marco Meijerink er mee.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef: De Magura die je voorstelde zou ook mijn keuze zijn. Volgens mij rijdt Marco Meijerink er mee.
Klopt.
Het is ??n van de weinige vorken met stalen veren. De demping wordt gevormd door een oliebad. Zorgt er tevens voor dat de vork lekker "loopt".
Omdat we voor Santos testen pleeg ik g??n onderhoud aan de vork. Dit is om na te gaan of de vork ook onder wereldreiscondities blijft werken. Tenslotte wil je als wereldfietser zoveel mogelijk fietsen ipv sleutelen.
Wil je toch de vork uit elkaar halen dan is dat niet verschrikkelijk moeilijk. Magura heeft daarvoor een goede handleiding geschreven.
Met de vork doe ik ook mee aan alle wedstrijden die Arjen beschreef. Gaat zonder meer goed.
Het uitschakelen van de vork gaat helaas niet. Dat lukt bijna alleen bij luchtgeveerde vorken. Alhoewel die vorken steeds beter worden is de kans op een lek nog te groot.
De vork die ik nu heb kan zonder problemen een wereldreis aan. Stijf, simpel, doeltreffend.

Succes met je keuze.
Marco

PS: als je deze vork op je fiets wilt hebben bestel de vork dan via Santos. Zij hebben de vorken op de juiste lengte voor je frame.
PS2: omdat het een Magura vork is heeft Magura het firmtech systeem waarbij de vork en de remmen ??n geheel vormen. Superstijf en lichter dan een vork en remmen apart. Nadeel: je kunt geen gewone remmen op de voorvork monteren.

Dank.

Dat van die firmtech lijkt me geen probleem, zelfs een goed idee.
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=11143

Marco: Heb je ook Magura remmen icm de voorvork zelf getest???

Ja, zowel met als zonder firmtech uitvoering.
Afbeelding

Ik heb nu de magura Vidar. Een redelijk goede vork voor het geld, maar zeker niet de beste. De keuze van de veer sterkte is moeilijk. Je zou bijna twee sets moeten hebben, een voor nomaal gebruik en een voor met bepakking. Ik gebruik de zware veren voor met bepakking en dan gebruikt de voorvork net niet de gehele veerweg, als ik hard over een hobbel ga. Maar deze veren geven bijna geen comfort als ik normal zonder bepakking rijd.

Als ik het geld gehad had zou ik een Fox Vanila gekocht hebben +/- 500euro. In principe is een geveerde voorvork die een olie demping met veren heeft, het beste voor een tour fiets. met lucht vering is het risico te groot dat de pakkingen er uit komen. Alhoewel olie demping wel iets zwaarder is.

De Mazzochi xt comp staat ook redelijk aangeschreven als een betaalbare tour vork.

Ik vondt het een goed idee om de vork een keer uit elkaar gehaald te hebben voor dat ik er me op pad ga. Het bleek redelijk eenvoudig. Met de Magura vidar moet je wel nieuwe olie bij de hand hebben, als je dit doet. Al met al, bleek dat ik nog iets extra gereedschap nodig had, zoals een 13mm doppen sleutel en een tangetje om een borg ring te verwijderen. De Vidar kan zowel als 100mm en als 80mm vork worden geassambleerd door middel van het omwisselen van een aantal ringen in de vork. Als olie voor de vork kun je ook normale motor fiets W20 olie gebruiken, is mij door de importeur in Engeland verteld. Trouwens nog een tip voor magura velgremmen kun je ook sla olie gebruiken inplaats van Magura "Blood". In het geval je dat toevallig even niet bij je hebt, in de middel of no where.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Ik heb nu de magura Vidar. Een redelijk goede vork voor het geld, maar zeker niet de beste. De keuze van de veer sterkte is moeilijk. Je zou bijna twee sets moeten hebben, een voor nomaal gebruik en een voor met bepakking. Ik gebruik de zware veren voor met bepakking en dan gebruikt de voorvork net niet de gehele veerweg, als ik hard over een hobbel ga. Maar deze veren geven bijna geen comfort als ik normal zonder bepakking rijd.

Als ik het geld gehad had zou ik een Fox Vanila gekocht hebben +/- 500euro. In principe is een geveerde voorvork die een olie demping met veren heeft, het beste voor een tour fiets. met lucht vering is het risico te groot dat de pakkingen er uit komen. Alhoewel olie demping wel iets zwaarder is.
Hoi Stijn,

Kun je aangeven wat voor jou het verschil tussen de fox en de magura vork is en waarom je die extra investering zou willen doen? Beiden hebben stalen veren, beiden hebben oliedemping. De magura behuizing is stijfer dan de fox. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet met de fox heb gereden. Ben dus benieuwd naar het verschil.

In mijn geval kan ik overigens de veer w?l zo strak zetten dat het goed te doen is met bepakking. Dit zijn de standaard veren, dus niet de extra zware veren. Zonder bepakking is de veer met een paar draaien weer terug in de juiste positie te zetten.

Groet,
Marco

Ik moet bekennen dat ik zelf niet met de Fox gereden heb, heb alleen maar even mogen voelen. In tegenstelling to Marco zei, hebben andere me verteld dat de Fox Vanilla nog stijver is dan de Magura Vidar. De bouw qualiteit van de Fox ziet er erg goed uit. Maar heeft ook nadelen, reserve onderdelen zijn veel duurder en ik heb nog geen verkrijgbare werkplaats documentatie gezien.

Wat de Magura betreft. Mijn vork, maakt wat vreemde klikken en tikken en de pre-load knopen zijn een beetje onbetrouwbaar, ze draaien vrij zwaar en een is er al lam van wegen het feit dat ze uit plastic gemaakt zijn. Kosten 25euro voor een setje ex. verzendkosten, pakkingen zijn ongeveer 20euro, een setje en veren ook ongeveer 25euro.

In mijn vork zaten standaard zware veren. Volgens de magura tabelen moest ik echter zonder bepakking de lightste veren.
Ik heb geen setje normale veren, misschien zouden die net als bij Marco een goede compromis geboden hebben.

Wat ik een groot plus punt vindt van Magura is het fiet dat hun werkplaats handleiding gewoon te downloaden is, geen geheimen. Dit maakt het mogelijk zelf ook iets aan de vork te sleutel as het mis gaat. Trouwens nog een weetje als in plaats van 140ml olie 145ml in de demper giet dan wordt de veren meer progresief, normal is hij liniear.

Nog een tipje. Het is goed om van tijd to tijd de fiest op zijn kop weg te zetten, dit smeert dan namelijk lichtelijk de pakking and ook de veer stangen. Omdat anders de oil altijd in de bodem van de vork blijft zitten.


Groet,

Stijn

Marco,

Ik heb er nog eens over na gedacht. Ik vermoet dat jij het oude model Magura Vidar met gelijmde kroon hebt, dit zou kunnen verklaren waarom bij jouw de Tubus Swing wel paste maar bij mij niet. Heeft jouw vork aan de kroon 6 klem bouten aan elke kant 3? Deze steken bij mij een heel stuk naar achteren uit waardoor de Swing niet dicht genoeg tegen de kroon kan worden aan geschroeft, Ik ben benieuwd, en dus speling houdt.

Groet,

Stijn

Voor zover nog van toepassing; ik zou voor een Vidar kiezen. Lekker degelijk niet al te subtiel maar subtiel genoeg. Een luchtgeveerde (Marzochi Bomber of Magura Asguard) is natuurlijk ook erg mooi nog mooier in te stellen, maar kwetsbaarder
In het tijdschrift Fiets van deze maand (of was het alweer vorige maand) stond een uitstekende test allerlei voorvorken.
En ik heb veel mens op weg geholpen met een Vidar, en geen klachten over gehoord.
En eh.., Cannondale komt over een maand met een 26 inch vakantiefiets met een headshock verende voorvork. En dat is wel heel erg mooi! En stijf! En je kan er ook gewoon een Tubus Tara of Ergo op monteren! Mjammie! Ik kan niet wachten tot ik hem ga testen. :oops:

De Cannondale zal inderdaad een interesante fiets zijn, maar met de headshock en een Tara of Ergo is het gewicht voor niet afgeveerd. Het voordeel van een afgeveerd voorgewicht is dat de vering veel activer werkt, dat zou toch een stuk beter moeten zijn. Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Hoi Eric,

Is die Cannondale lucht geveerd? Op die foto lijkt het van wel.

De mijne is vorig jaar gaan lekken en na een dure reparatie bij Lohman lekte hij nog steeds.
Na dat ik zelf het demontage gereedschap had gefabriceerd, bleek de vork kinderlijk eenvoudig te onderhouden.
Het lekken werdt veroorzaakt door een metalen hulpveer in de luchtkamer, die zijn coating verliest. Deze plastic coating ging tussen de rubber ringen van de afdichting zitten en lekkage is een feit.

Overigens heb ik gelezen dat magura een hitech replacement cartridge heeft voor diverse headshock vorken.

Toch ervaar ik het als een fijne vork voor een vakantiefiets. Eigenlijk ben ik blij dat de lekkage van binnenuit kwam, dit betekend dat de invloeden van buitenaf er niet veel toedoen.

John.

Pfoe! ik heb de specs nog niet binnen, maar ik meende dat hij bij dit model met een ganzenveer en wat olijfolie was uitgevoerd. Maar ik kan de plank misslaan, want ik heb zoveel nieuwe fietsen gezien en gekeken welke goed zijn voor wereldfietsers/vakantiefietsers.
Maar Robin en ik gaan nog op cursus bij Cannondale dus daarna weet ik er veel meer vanaf. En eh.., Lohman zal er niet blij mee zijn dat ik Cannondale dealer word/ben. Het leuke is dat Canondale blij was dat ik dealer wilde worden, waarschijnlijk zijn ze niet tevreden over Lohman. Maar eh.., ik doe alleen de vakantiefietsen van Cannondale. :lol:

Een fiets met een plank en een ganzen veer, da's inderdaad een hele speciale. :wink:

De enige reference met betrekking to een Cannondale als reis fiets die ik ooit gelezen heb was niet zo positief.

In een van de verhalen schrijft Corax (website hieronder), dat op de fiets van zijn reisgezel, een Cannondale, op eens de BB er uit kwam zetten. Woepsy daisy.... (wat doe je dan?)

Hij schreef: "Here was one of the first major unexplainable things: Jeff's whole bottom bracket cassette started to fall out of the frame!"

http://www3.utsidan.se/corax-e/

Van een puur technisch aspect. Met betrekking tot de betrouwbaarhied van een fiets. Het hangt helemaal af van waar je met een fiets naar to wilt gaan en hoe belangrijk het dus is, dat je autonoom problemen kunt oplossen. Als je naar dun bevolkte gebieden gaat, dan is zoals ze bij Vittorio zeggen: "simpel is goed".

Maar mijn afweging met betrekking tot een geveerde voorvork is dat, zelfs als hij stuk gaat en niet meer veert, je er in iedergeval nog mee kunt door fietsen. Een probleem met de aandrijving, bijvoorbeeld met assen en wielen kan veel lastiger worden, wat wellicht betekkend dat je bestemming niet haalt zonder water of eten komt te zitten, etc... Er is bijna altijd wel een oplossing, je kunt natuurlijk bijna altijd gaan liften en de fiets op een vrachwagen zetten, maar toch.

stijn de klerk schreef:Marco,

Ik heb er nog eens over na gedacht. Ik vermoet dat jij het oude model Magura Vidar met gelijmde kroon hebt, dit zou kunnen verklaren waarom bij jouw de Tubus Swing wel paste maar bij mij niet. Heeft jouw vork aan de kroon 6 klem bouten aan elke kant 3? Deze steken bij mij een heel stuk naar achteren uit waardoor de Swing niet dicht genoeg tegen de kroon kan worden aan geschroeft, Ik ben benieuwd, en dus speling houdt.

Groet,

Stijn
Hoi Stijn,

Ik heb met zowel de nieuwe als de oude vork gefietst.
De tubus swing kon ik in beide situaties dicht tegen de kroon aan monteren. Wel is het zo dat met de nieuwe versie de drager tegen de 3 boutjes drukt en dat is eigenlijk niet iets wat je wilt. Tot problemen lijdt dit echter niet.
Speling heb ik nergens in de vork.

Alhoewel ik ook liever de bagage laag hang, moet het wel zo zijn dat een fiets tegen hoog hangende bagage kan. Dat werd vroeger al gebruikt dus dat zou nu ook moeten werken.
Even een opmerking over de Faiv. Ik heb de drager getest. Het rijgedrag van de drager is prima. Wel vind ik de drager wat minder geschikt voor een wereldreis (daar testen we op). Er zitten veel verschillende materialen in (alu, kunstof, staal). Bij regen en modder komt er zand tussen de geleiderails terecht waardoor deze minder geleiden. Het gevolg is dat het inveren en uitveren niet meer soepel gaat. En dat is natuurlijk zonde van je dure voorvork. Het probleem is verholpen wanneer je de geleiderailes schoon maakt.

Succes,
Marco

Hoi Marco,

Bedankt voor de update. De Faiv is voor mij op dit moment de enige oplossing (hopelijk). Mbt de Swing op de Vidar, het lukte uiteindelijk wel om de speling er uit te krijgen, met een paar stalen opvul stukjes tussen de vork en dwarsplaat, maar het stuurgedrag was nog steeds te slecht, waarschijnlijk vanwegen het hoge zwaarte punt.

Ik heb zelf een ideetje om een geveerde voordrager te fabriceren, maar al mijn gereedschap staat al opgeslagen, dus dit moet nog even wachten. Laaghangend zonder "Sticktion". Watch this space! :D

Groet,

Stijn