Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band plakken - Forum Wereldfietser

Band plakken

Hallo, het komt gelukkig niet vaak meer voor, maar laatst had ik toch weer eens een lekke band. Ik had alleen nog maar van die voorverpakte plakkers, met aan de ene kant zilverfolie en aan de andere kant doorzichtig plastic. Nu komt mijn vraag: hoe krijg je dat plastic eraf zonder de plakker weer van de band te trekken? Ik krijg dat eigenlijk nooit goed voor mekaar (en gebruik daarom liever zo'n ouderwets rolletje plakkers).
Gewoon er op laten.
Als je de plakkertjes van Rema Tip Top bedoeld, die zijn middenin ingekerfd. Door de band op de plaats van de plakker dubbel te plooien zal het plastic velletje barsten en kan je het vanaf het midden van de plakker trekken.
Hans van den Berge schreef:Nu komt mijn vraag: hoe krijg je dat plastic eraf zonder de plakker weer van de band te trekken?
- Je laat het er gewoon op, kan geen kwaad.

- Er zit (bij de merken die ik ken) een klein sneetje in het plastiekje in het midden van de plakker. Daarmee kan men het er van binnen naar buiten aftrekken.

- Pomp de band voor die terug in de buitenband zit eventjes dik op. Dat rekt het plakkertje uit maar omdat het plastiek niet mee rekt scheurt het (meestal op dat sneetje in het midden), dan is het er makkelijk af te halen.

- In de veronderstelling dat je 'plakkertjes' bedoeld, dat zijn eigenlijk geen 'plakkertjes'. In tegenstelling tot die zelfklevertjes (die echt plakken) werken die met vulcanisatievloeistof. Indien juist gebruikt 'versmelt' de plakker met de binnenband. Als men voldoende tijd neemt (b.v. door banden altijd te vervangen en pas thuis te kleven) dan komen die klevertje niet zomaar los als men het plastiekje met beleid verwijdert.
Handen goed schoon, iig. niet vettig. Goed opruwen, goed laten drogen; afhankelijk van vochtigheid omgeving, vijf minuten en langer of minder tot niet meer glanst iig. (en dan nog iets langer),plakkertje erop, 100x hameren erop met hamer of ander mogelijk vlak iets om mee te 'hameren', voor 'vulcaniseringsproces' dan moet het lukken, idd, vanuit het midden beide plasticjes voorzichtig naar buiten toe weghalen: goede kwaliteit plakkertjes nemen (simson bv.) en juiste maat voor de band, niet te groot iig.
Dank voor de reacties. De plakkers die ik heb, zijn zonder inkeping (merk is onduidelijk) en het plastic is er nauwelijks af te halen zonder de hele plakker weer van de band te halen. Ik zal eens nieuwe kopen met inkeping, eens kijken of dat beter gaat.
Kan je gewoon laten zitten