Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolweerstand Schwalbe Marathon Plus banden - Forum Wereldfietser

Rolweerstand Schwalbe Marathon Plus banden

Ik heb geen idee of dit onderwerp reeds besproken is op dit forum, maar hierbij mijn vraag.

Ik rijd al enkele jaren met plezier op Schwalbe Marathon Plus banden. Heel lang geleden begon ik met Schwalbe XR banden, maar de Marathon Plus banden bevallen mij beter want ze voelen minder traag aan. Eigenlijk voelen ze helemaal niet bijzonder traag aan, in mijn beleving. Regelmatig las ik, o.a. op dit forum, dat de Plus banden niet vooruit te branden zouden zijn. Maar is dit een gevoel of zijn hier ook getallen / metingen van die dit kunnen bevestigen? Reden dat ik nu deze vraag stel is n.a.v. het lezen van deze twee pagina's:

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... andentest/

"Vanwege de vermeende hoge rolweerstand heeft Schwalbe ook de Racer en de Kojak in het assortiment opgenomen. Ze worden door Schwalbe aangeprezen als snelle banden met een extra lage rolweerstand. Maar ze zijn in de test ontmaskerd. De Racer heeft bij dezelfde bandenspanning evenveel rolweerstand als de Marathon Plus met extra dikke antileklaag. De Kojak, een band zonder profiel, loopt zelfs zwaarder dan de Marathon Plus en dan gaat hij ook nog eens een keer eerder lek.’"

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2012/

"Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.

De rolweerstand van de Schwalbe Marathon Racer en de Kojak is wel opvallend hoog. Hoger dan veel fietsers denken. De harde, dunne leklaag zorgt dus voor duidelijk meer rolweerstand (bij deze bandenspanning)."