Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze fietsnavigatie - Forum Wereldfietser

keuze fietsnavigatie

Beste wereldfietsers,

Binnenkort wil ik de groene weg naar de middellandse zee fietsen. Ik heb de boekjes inmiddels aangeschaft, maar het lijkt mij nog fijner fietsen met een fietsnavigatie. Ik heb niet zo n groot budget en ben benieuwd wat jullie mij adviseren.

Alvast bedankt
Ik ben erg blij met mijn. Etrex e20. Nu er nieuwere versies zijn, met touchscreen, moeten deze voor niet al teveel geld te vinden zijn.
Ik neem aan dat je al een smartphone hebt, met de app osmand kom je prima aan de middellandse zee. Zorg wel voor een goede oplaadmogelijkheid: of door je naafdynamo icm een omvormer of door een accupack die je op de camping oplaadt.
Mio heeft recentelijk nieuwe modelen uitgebracht. De vorige versies zijn met veel opruim-korting te koop.

http://www.vanbon-sport.nl/fietsen/prod ... 6hellip%3B

http://www.vanbon-sport.nl/fietsen/prod ... +producten+--
Als je al een enigszins recente smartphone hebt, ben je voor circa € 50 klaar: de kosten van een waterdicht beschermhoesje op je stuur (van Topeak) en een powerbank om niet elke nacht van een stopcontact afhankelijk te zijn. de navigatie-apps Osmand dan wel Viewranger zijn gratis of kosten een paar euro.
Ik blijf bij mijn Teasi pro. Bestelde onlangs de Teasi One3 Extend. Moet deze nog gaan gebruiken maar software is hetzelfde dus prima ding.
peter de rijk schreef:...smartphone....waterdicht beschermhoesje op je stuur (van Topeak)...
Is een mogelijkheid, maar de bediening van je phone is slecht (zoniet onmogelijk) :?

Groet, Tom.
Kijk ook eens op fiets gps en wat daar verder gelinkt wordt.

Wat je ook kiest, mobiel of GPS, zorg ervoor dat je voldoende tijd neemt om het ding of de App je eigen te maken, zet er eens een route op en ga er eens een dag mee fietsen, zeker als je nog nooit zoiets hebt gebruikt kost het de nodige tijd om je jezelf mee vertrouwd te maken. Wat dat betreft is het goed dat je ook nog een routeboek ernaast hebt.
Ik durf het bijna niet te vragen maar ben ik nou zo'n mongool of waar ligt het aan want ik heb de app osmand nu al een paar keer gedownload en weer verwijderd om de reden dat nadat ik de maps gedownload heb ik maar geen route kan berekenen. Ik zoek een adres wat prima lukt maar als ik vervolgens de route wil berekenen zodat ik aanwijzingen krijg hoe ik er geraak het maar niet lukt.

Ik zie waar ik ben en ik zie het ingevoerde adres maar als ik dan op directions druk dan gebeurd er niks. Ik kom er geen wijs uit. Maps.me en de app "kaarten" op m'n iphone werkt wel gewoon.
Tom vds schreef:
peter de rijk schreef:...smartphone....waterdicht beschermhoesje op je stuur (van Topeak)...
Is een mogelijkheid, maar de bediening van je phone is slecht (zoniet onmogelijk) :?

Groet, Tom.
Hoe bedoel je? Het scherm van je telefoon is gewoon door het hoesje heen te bedienen. Bij mijn Huawei lukt het nu zelfs als het regent (met de Motorola die ik eerst had moest ik het hoesje eerst droogvegen).
Iemand heeft mij vorig jaar de Mio Cyclo 200 aanbevolen en ik kan niet anders zeggen dat hij mij prima bevalt.
Het apparaat is gebruikersvriendelijk, er zit een leuke "surprise me"-functie op, je kunt er eenvoudig gps-tracks op downloaden en je kunt 'm eenvoudig uitlezen.
Met andere apparaten heb ik geen ervaring, maar deze bevalt me zo goed dat ik me niet afvraag of er een betere is. De enige beperking is naar mijn mening dat er alleen kaarten van Europa op geinstalleerd zijn, maar voor een reis naar de Middellandse Zee lijkt hij mij prima geschikt.
Dennis,

Osmand heeft wat moeite met het navigeren over grote afstanden, zeker als dat ook nog in de fiets- of wandelmodus moet. Het beste werkt het als je thuis de route maakt en deze als track in je smartphone zet. Met navigeren kun je dan onderweg makkelijk van de route afwijken.

Bert
Inderdaad, Osmand heeft moeite met het berekenen van routes.

Je kan naast Osmand de Brouter App gebruiken, die is half geïntegreerd met Osmand en is een stuk beter in het bereken van routes.
Ik heb een route van 25km geprobeerd te berekenen. Hij deed niks.... ik heb geen computer en doe alles met m'n ipad/iphone. Ik wil gewoon buiten de deur een route op mn iphone kunnen berekenen en die kunnen volgen. Gaat dat met osmand niet ?

Ps: een route van 5km werkt ook niet. Ik snap het niet als ik op directions druk gebeurd er gewoon niks
[/quote]
Hoe bedoel je? Het scherm van je telefoon is gewoon door het hoesje heen te bedienen. Bij mijn Huawei lukt het nu zelfs als het regent (met de Motorola die ik eerst had moest ik het hoesje eerst droogvegen).[/quote]

Ik gebruik deze ook, en ja, ik kan het scherm ook bedienen.
Let wel, dit is slechts mijn ervaring, zeker geen test.
Maar als er een kaart op staat (actief scherm), wordt in- of uitzoomen al moeilijk: kleine toetsen, groot raakoppervlak door de plastic hoes.
Omdat navigatie op de telefoon nogal wat batterij capaciteit kost, schakel ik het toestel zoveel mogelijk uit.
Aanzetten gaat dan weer niet met de vinger-afdruk sensor. Dan ook weer de kleine toetsen die het niet makkelijk maken om het toestel te activeren middels het paswoord.
In geval van bellen (gebeld worden) moet het toestel uit het hoesje.
De knoppen van het toestel zijn moeilijk te bereiken.
Oortjes kunnen niet worden aangesloten. (toch maar draadloze oortjes kopen?)
Regelmatig last van (of toch zeker kans op-) condensvorming.

Ik heb ook nog een Lifeproof case, ben ik meer van gecharmeerd. Maar daarvoor moet ik nog een fietshouder maken. :oops:

Groet, Tom.
(sorry, met quoten is iets teveel weggehaald...)
Tom vds schreef:Omdat navigatie op de telefoon nogal wat batterij capaciteit kost, schakel ik het toestel zoveel mogelijk uit.
Aanzetten gaat dan weer niet met de vinger-afdruk sensor. Dan ook weer de kleine toetsen die het niet makkelijk maken om het toestel te activeren middels het paswoord.
Ja, aanzetten gaat niet als je de vingerafdrukscanner gebruikt, daarom zet ik de periode dat de telefoon niet om vingerafdruk of pincode/wachtwoord vraagt tijdens het fietsen op 30 minuten. Dan hoef je maar eens per half uur het scherm even aan te zetten om te voorkomen dat je opnieuw je pincode of wachtwoord moet invoeren. Een pincode is verder makkelijker in te toetsen dan een wachtwoord (cijfers zijn veel groter dan toetsenbordletters).
Ik ben tamelijk tevreden met de Garmin Etrex 30. Erg gebruiksvriendelijk is hij niet, maar hij heeft een paar grote voordelen: degelijk, compatibel met de beste - gratis - kaarten (openfietsmap), en hij gebruikt heel weinig stroom. Ik doe iets van 4 dagen met een stel oplaadbare batterijen. Op een korte vakantie is en stel extra oplaadbare batterijen dus genoeg, en ook op een langere vakantie hoef ik niet vaak op te laden. Dat scheelt veel gedoe. Het ding is ook nog klein en licht, en relatief goedkoop.
Vorig jaar dezelfde route gefietst. Met de boekjes in de tas achterop. Dankzij de Garmin Oregon. Apparaat had ik voor een paar tientjes gehuurd en werkte prima. De verhuurder zette de route erin, ik hoefde slechts de roze lijn op het scherm te volgen, Werkte perfect. Mocht ik vaker lange afstanden gaan fietsen, zou ik dat apparaat kopen.
@ Fietsvriend: Bij wie huur je een dergelijk GPS?

Ik overweeg ook een dergelijk apparaat te kopen, maar ik vraag me af of ik met een x-apparaat uit de voeten kan. Beetje jammer om een gekocht apparaat bij een miskoop weer in de hoek te gooien. Huren is dan een interessante gedachte, als hij bevalt in de praktijk kan je hem alsnog kopen.
https://www.google.nl/search?num=50&new ... Hu07n-KzQo

Hoe moelijk kan het soms zijn (ik kon me even niet inhouden)