Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Roemenie (Constanta) - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Roemenie (Constanta)

Hallo,

Ik ben van plan in Augustus naar Roemenië (Constanta) te fietsen. Vanaf Budapest zijn er twee mogelijkheden, ofwel de limes-route ofwel de Donau volgen (Eurovelo 6). Heeft iemand ervaring met deze routes? Welke is de meest veilige wat betreft verkeersdrukte/ mooiste? zijn deze routes te doen zonder campingmateriaal (logeren in pension)?
Bestaat er ook een fietsroute van Constanta naar Istanbul?

Alvast bedankt
Raf
Ik ben net terug van een fietsreis van Belgrado naar Constanta via de E6 langs de Donau, tot Bregovo aan de Servische kant en daarna deels aan de Bulgaarse (heuvelachtig), deels aan de Roemeense kant (vlakker). De route is landschappelijk niet buitengewoon mooi (al zijn er zeker mooie stukken) maar wel heel interessant, je komt door een tamelijk onbekend stukje Europa, deels door half verlaten, armoedige streken waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan en ook door veel rijkere steden. Overal kom je nog de sporen van het communistische tijdperk tegen. De verwaarlozing van de openbare ruimte is soms wel wat schokkend en treurigmakend, daar moet je wel tegen kunnen. Positieve punten: de bevolking is heel vriendelijk (je zit de hele dag te zwaaien) en het eten is in het algemeen uitstekend. Het prijspeil is ongeveer de helft van dat in West-Europa.
Met een beetje planning zul je geen problemen hebben met onderdak vinden. Er zijn wel gedeelten waar over een afstand van 50 km of meer geen hotel of pension is. Zie de Bikeline-gids Donauroute 5. Wij hadden geen tent mee en hebben steeds prima onderdak gevonden (guesthouses en hotels). Campings zijn er overigens alleen in Servië, in Roemenië of Bulgarije zou je moeten wildkamperen, wat langs de Donau vast wel lukt.
Verkeer: De vele tunnels langs de Servische kant in de IJzeren Poort-route ervoeren we niet als gevaarlijk, de verkeersdrukte viel ook erg mee. Verderop was het verkeer meestal ook geen probleem, alleen tussen Ruse en Silistra (Bulgarije, ca. 80 km) en het laatste stuk naar Constanta (25 km) is er echt veel verkeer, ook zwaar vrachtverkeer en dat is niet fijn.
In oudere reisverslagen zul je veel lezen over confrontaties met agressieve honden in Roemenië, dat probleem is de laatste tijd sterk verminderd omdat deze zwerfhonden sinds een wet van 2013 in veel streken door betaalde hondenvangers gevangen en afgemaakt worden. Wij hebben maar eenmaal hoeven afstappen voor zo'n troep honden.
Als het reisverslag op onze website staat, zal ik hier een link plaatsen.
Dank,

Zeer nuttige info....

Raf
RafKelgtermans schreef:Hallo,

Ik ben van plan in Augustus naar Roemenië (Constanta) te fietsen. Vanaf Budapest zijn er twee mogelijkheden, ofwel de limes-route ofwel de Donau volgen (Eurovelo 6). Heeft iemand ervaring met deze routes? Welke is de meest veilige wat betreft verkeersdrukte/ mooiste? zijn deze routes te doen zonder campingmateriaal (logeren in pension)?
Bestaat er ook een fietsroute van Constanta naar Istanbul?

Alvast bedankt
Raf
We deden alleen de Limes. Wat betreft pensions, vonden we steeds een kamer.
Verkeersdrukte: vanaf de grens tot Chisineu was het druk. Ook zo bij het buitenrijden van Cluy Napoca, Petra Neamt en aankomst in Constanta.
Naar Istanbul hebben we niet gefietst. Maar reden wel door naar Varna in Bulgarije wat in de goede richting gaat. Het buiten rijden van Constanta was zeer druk. Verder was het rustig fietsen.
Veel plezier aldaar.
Prima,

Thx voor de informatie....

Raf
Al weer enkele jaren geleden (2008) heb ik vanauit NL de Limes Route gefietst. Vanaf Constanta heb ik tot Varna langs de kust van de Zwarte Zee gefietst. In Varna heb ik de bus naar Istanbul genomen (wat mijn eindbestemming was). Dit daar ik het fietsen in Bulgarije langs de kust van de Zwarte Zee te gevaarlijk vond worden. Op de 2 baans weg daar gingen tegenliggers zeer frequent hun voorganger inhalen, kwamen daarbij op mijn rijbaan en op deze wegen gold het recht van de grootste/sterkste. Dus mocht ik regelmatig de berm in. Ook zijn grote delen van de Zwarte Zee kust zeer toeristisch wat mj niet trok. Had wel kampeerspullen bij mij en regelmatig wild gekampeerd. Maar oop de lokale bevolking helpt graag. Zo heb ik in Roemenië en Bulgarije in brandweerkazernes, bij de burgeremeester in de tuin, een aquapark, etc. mogen kamperen. De lokale kroeg is vaak het middelpunt van een dorp waar alle netwerken van het dorp bij elkaar komen. Ik bewaar nog steeds dierbare herinneringen aan deze tocht.
Met een groet,
Marcello
Inmiddels is het reisverslag van onze fietstocht van afgelopen voorjaar van Belgrado naar Constanta langs de Donau gereed:
Fietsen naar de Zwarte Zee. De track van de route is te downloaden via de link op de website en alle accommodaties die we op de route hebben gebruikt zijn vermeld.

Afbeelding

De IJzeren Poort op de grens van Servië en Roemenië