Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen zonder tentje - Forum Wereldfietser

Reizen zonder tentje

Beste forumgenoten,

Al enige jaren fiets ik in de vakantie's met een tentje de wereld rond, het mee hebben van een tent geeft me altijd een zeer vertrouwd gevoel. Ik kan slapen waar m'n reis ook eindigt die dag. Het zoeken van een plekje is nooit een grote uitdaging, het enige nadeel is dat je het gewicht meedraagt en dat ik vaak wat langere dagen maak doordat ik vaak pas aan het opzetten van de tent wil denken als het al wat begint te schemeren.

Komende vakantie wil ik in Armenië gaan fietsen, maar dan voor de verandering zonder tent en vooraf geboekte B&B's. De reserveringen heb ik via een bekende site voor hotels al gemaakt, maar toch knaagt het een beetje: niet zozeer de afstanden per 'etappe', maar vooral of de B&B's in zo'n regio wel werkelijk het bed vrij hebben als je aankomt, of überhaupt wel open doen?

Wie heeft er ervaring met een fietsvakantie buiten Europa zonder een tent bij zich te hebben? Is het aan te raden, of volledig af te raden? Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips.
Ik heb wel eens buiten Europa (India, Colombia) zonder tent gefietst. Zonder iets te reserveren iedere dag zonder problemen een slaapplaats gevonden, maar die landen lenen zich daar ook goed voor(geen idee hoe dat in Armenië is).
Zeker als je al hotels hebt gevonden en zelfs een reservering hebt gemaakt zal het allemaal wel los lopen, uiteindelijk is er altijd wel een oplossing. Ik heb nog nooit een nacht op straat hoeven doorbrengen.

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik met tent leuker vind, dan ga ik pas aan het eind van de dag aan een slaapplaats denken. Hotels moet je toch meer plannen.
Weliswaar binnen Europa, maar wilde het je toch meegeven. In 2014 van Boekarest naar Boedapest gefietst zonder tent (1400km langs donau). Altijd was er wel een pensionnetje met een bed. Of een hotel. Of een B&B. Of een gezin dat een paar extra centen verdienen voor een nacht overnachten en een ontbijt verzorgen wel ziet zitten. Heb me nooit zorgen gemaakt daarover.
De tent is echt een must - die moet mee. Zo weet ik dat ik overal kan slapen.
Ik weet niet welke route je rijdt in Armenië maar ik zou hem meenemen want er zijn erg mooie wild-kampeerplekken. Bovendien vergroot je actieradius omdat je niet aan het eind van de dag weer een hotel nodig hebt. Wij hebben in het voorjaar daar nooit met volle hotels te maken gehad. Het is bepaald geen massa bestemming.
Rogier schreef:Wie heeft er ervaring met een fietsvakantie buiten Europa zonder een tent bij zich te hebben? Is het aan te raden, of volledig af te raden? Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips.
Waarom zou een fietsvakantie buiten Europa zonder tent af te raden zijn? De een kampeert liever (op een camping dan wel in de vrije natuur), de ander slaapt liever met een echt dak boven zijn hoofd. Ieder zijn meug. Zolang je een beetje in de bewoonde wereld blijft, zijn er vrijwel altijd wel hotels, pensions of kamers bij particulieren.
Als je alle reserveringen via een "bekende site voor hotels" hebt gemaakt, zoals je zegt, kun je er gerust van uitgaan dat het allemaal gaat lukken. Ik heb de afgelopen twee jaar zeker 30 reserveringen via zo'n hotelboekingssite gemaakt, binnen en buiten Europa, en regelmatig ook nog 's ochtends op de dag van aankomst zelf, en dat ging altijd goed. In één geval in Bulgarije was de reservering niet goed doorgekomen, maar toen werden twee jonge gasten (arbeiders) uit de kamer gebonjourd en in een bezemhok ondergebracht. Een accommodatie die niet kan leveren, loopt namelijk het risico bij te veel klachten uit het bestand te worden verwijderd, en dat willen ze echt niet, ondanks de hoge commissie die boekingssites als Expedia en booking,com vragen.
We zijn de voorbije twee jaar met een groepje vrienden voor een weekje dwars door frankrijk gefietst met een zeer licht bepakte racefiets.

We hebben dan geen tentje mee, maar wel een matje en een slaapzak. Als het niet regent dan wildkamperen we in het bos, wei, langs de kant van de weg ...

Als het wel regent dan zoeken we een motelletje, hotelletje ... Maar dat hebben we tot dusver maar één keer moeten doen. In augustus is het meestal goed weer in Frankrijk :-)