Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:ah, ik zal wel TGV bedoelen,bert sitters schreef:Tussen Poitiers en Parijs rijdt geen Thalysilex schreef:Fiets mee in Thalys geen probleem.
Ben afgelopen mei van Poitiers naar Parijs gereisd met mijn Amazon Rohloff.
Kost wel 84 euro, maar gaat supersnel.
gr Dirk
Precies! Mijn fiets, niet-gedemonteerd, neemt 3 opklapstoelen in beslag. Daar kan je lang of kort aan rekenen, maar 6 euro is een schijntje. Toerfietsers zouden zich moeten afvragen wat ze liever hebben: beperkt, maar uiterst goedkoop tarief zoals nu; of een onbeperkt, maar redelijk kostendekkend tarief in de orde van je eigen treinkaartje?Wim schreef:..Misschien moeten we accepteren dat fietskaartjes duurder worden, zodat er voor de spoorwegmaatschappijen ook wat aan te verdienen is.
In de Thalys is op een van de koppen een ruimte ingericht voor fietsen, maar tot op heden is het niet gelukt om het vervoer van fietsen te regelen. Zou kunnen net als in Franse TGV's met reservering.math schreef:Precies! Mijn fiets, niet-gedemonteerd, neemt 3 opklapstoelen in beslag. Daar kan je lang of kort aan rekenen, maar 6 euro is een schijntje. Toerfietsers zouden zich moeten afvragen wat ze liever hebben: beperkt, maar uiterst goedkoop tarief zoals nu; of een onbeperkt, maar redelijk kostendekkend tarief in de orde van je eigen treinkaartje?Wim schreef:..Misschien moeten we accepteren dat fietskaartjes duurder worden, zodat er voor de spoorwegmaatschappijen ook wat aan te verdienen is.
Er is een serie oudere TGV's met fietsplaatsen. Deze zijn voor een deel vervangen door dubbeldekkers waarin echt geen ruimte is voor de fietser.Wim schreef:Binnen Frankrijk krijgen de nieuwere TGV treinen nu wel wat fietsplekken, als ik het goed begrijp. Toen ik laatst met de Thalys naar Parijs ging viel me op dat het interieur inmiddels best wat sleets geworden is. Gek is dat ook niet na 20 jaar. Kortom, misschien is dat een goede aanleiding de inrichting te moderniseren, en ruimte te maken voor fietsen. Dit lijkt dus een goed moment om te demonstreren.
Met dit argument zouden alle reizigers in een halfvolle trein een gereduceerd tarief moeten krijgen. Maar een fietskaartje geeft mij ook rechten in een volle trein. Ik mag de reizigers die op die opklapstoeltjes zitten, vragen om ruimte voor mijn fiets te maken. Zij moeten dus plaatsmaken voor iemand met zo'n 6 euro kaartje. Bovendien leidt dit argument tot 'marktprijzen' : hoge tarieven in een volle trein en lage tarieven in een halflege trein. Ik ben daar niet voor en, ik meen, de fietserslobby ook niet.bert sitters schreef: ...In veel treinen is ruimte zat.
Dat is op dit forum op zich wel een prettig tegengeluid, maar er zitten toch wel wat haken en ogen aan. Vooral het 1 fiets = 1 zitplaats = kosten van 1 personenkaartje-argument, gaat mijns inziens de mist in zolang fietsers in de spits sowieso niet mee mogen..math schreef:Die zitplaats in de Thalys is voor niemand goedkoop, óók niet voor de reizigers zonder fiets. Waarom zouden die moeten meebetalen aan een opslagplaats die, hoe knap je hem ook inricht, minstens één zitplaats wegneemt? Ik vind dat de fietserslobby veel trekken van een bevoorrechte kaste heeft: men is zich nauwelijks bewust van de eigen privileges, vraagt om méér privileges en realiseert zich niet dat die onvermijdelijk ten koste gaan van de gewone reiziger.
Mijn vrijetijdsfietserij (van buitenlandse vakantie tot binnenlandse dagtochtjes) vertegenwoordigt ook gewoon een economisch belang. Deels rechtstreeks voor de spoorwegmaatschappij, deels voor alle horeca die ik onderweg aandoe en deels is het ook van maatschappelijk belang dat ik mijn fiets niet achterop een vervuilende auto vervoer. Alleen heeft de spoorwegmaatschappij aan die laatste twee (terecht) geen boodschap, daar is het aan de politiek om de juiste eisen te stellen.math schreef:Voor de mensen met een woon-werkfiets kan ik me nog een argument van algemeen belang voorstellen, maar niet voor de toerfietsers die in hun vrije tijd onderweg zijn.
Wanneer is de spits? In de trein van Eindhoven naar Den helder is het vanaf 1500 al sardineren geblazen, zeker rond Amsterdam.daulagari schreef: Fietsen mogen alleen buiten de spits mee en buiten de spits kan je zonder veel kosten 40% korting krijgen. Buiten de spits zou er in theorie ruimte genoeg moeten zijn (dat is volgens mij waarom je die 40% korting krijgt) dus het zou geen probleem moeten zijn als er wat klapstoeltjes minder zijn. Zover mijn reiservaring met fiets strekt is dat inderdaad het geval, er zijn nog voldoende normale plaatsen.