Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorwiel met SON dynamo - Forum Wereldfietser

voorwiel met SON dynamo

Beste lezer,

Ik ben even benieuwd hoe een voorwiel met SON dynamo hoort te draaien. Dient deze net zo soepel en gladjes rond te draaien als een achterwiel? Dat je als het ware bijna niet merkt dat het wiel draait bedoel ik dan. Of is het anders vanwege de dynamo?

Zojuist merkte ik dat mijn voorwiel met een 'knikkend' of 'stotend' gevoel rond draaide wanneer ik deze in mijn hand heb. Ik voel het ook zachtjes als het wiel in de fiets zit en ik deze bij de voordrager van de grond til om rond te draaien.

Alvast bedankt en groeten
Dat is heel normaal. Als je het wiel in je hand ronddraait, denk je: wow, wat veel weerstand. Geen zorgen om maken.
Ik heb dat verschil bij mijn Shimano naafdynamo (die geacht wordt van 'mindere kwaliteit' te zijn) nooit gemerkt.

Peter

PS Maar gezien Bert zijn reactie hierboven zal ik er nog eens extra goed naar kijken. ;-)
Als je de SON zonder dat deze is ingebouwd, in je handen hebt en je draait aan de as dan denk je 'wauw, moet ik dat voortbewegen!'. Gaat stroef.
Maar eenmaal in een wiel dan merk je er al fietsend niets van. Ik heb geen snelheidsverlies gemerkt.
Zie hier.
Dank voor de reacties. Gerust stellend ook. Mooi artikel btw!

Overigens sprak ik laatst een fietser die het had over een ander merk dynamo. Maar ook een ander hoog kwalitatief merk voor fietsonderdelen ipv shimano. Hij gaf mij de indruk dat het een soort tegenhanger was. Alleen ben ik de naam vergeten... Stom. Iemand enig idee wat voor merk hij bedoelde?
Shutter Precision. Goed, maar niet zo goed als SON.