Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veelzijdig stuk gereedschap: Knipex sleuteltang - Forum Wereldfietser

Veelzijdig stuk gereedschap: Knipex sleuteltang

Recent een stuk gereedschap aangeschaft mede met het oog op het sleutelen aan de fiets namelijk een Knipex sleuteltang (modelnr. 86 03 150)

Afbeelding

Op het eerste gezicht ziet het eruit als een waterpomptang maar het is eigenlijk een moderne variant op de Engelse sleutel / Bahco (zie ook het volgende filmpje)

Net vanochtend wat gesleuteld aan mijn stadsfiets en ik vond het een erg handig ding! De 150mm variant weegt niet veel (175gr) en is verstelbaar van 0 tot ruim 27mm en kan dus gebruikt worden van het aandraaien van spaaknippels tot de grotere bouten en moeren.
Het risico van de Bahco was altijd dat je de moeren afrondde. Kan dat hier niet? Spaaknippels zijn knap zacht.
Het grote manco van een baco is dat de bek bij gebruik toch een beetje groter wordt (bij mij althans, maar ik heb een goedkope no-name) en daardoor een beetje gaat bewegen in de draairichting, met inderdaad goede kans om je bout of moer af te ronden.

Het voordeel van deze tang, ik heb 'm in 150 en 250mm, is dat je continu de bek stijf op de bout/moer knijpt, geen speling krijgt en dus niks afrond. Nadeel: als iets echt vastzit kun je niet echt goed lomp met twee handen kracht zetten of er een buis opzetten en zo je moment vergroten. En het is een prijzig speeltje ;-)

Voor voor het los/vastdraaien van moertjes en boutjes zijn goede steek en/of ringsleutels die op de flanken aangrijpen ipv op de hoeken denk ik nog het beste.
Dat is dus een van de voordelen boven een Bahco, de kans dat je een bout / moer afrond is misschien zelfs minder dan met een conventionele steeksleutel omdat de bek parallel sluit met behoorlijk wat kracht.

Afbeelding
Interessant gereedschap. Veelzijdigheid en relatief lage gewicht spreken me aan. Voor de zekerheid: je kunt deze tang o.m. gebruiken om pedalen af te nemen (15 mm)? Heb je daarvoor voldoende grip?
Nee daar lijkt me deze 150mm sleuteltang dan weer niet voor geschikt! :shock: (ik heb ook het plaatje bovenaan aangepast zodat je een idee kan krijgen van het formaat)

Pedalen kunnen nogal vastzitten en dan heb je gewoon een wat grotere hefboom nodig. Met de 250mm variant of groter zou dit niet zo'n probleem moeten zijn echter er is nog een ander euvel en dat is dat je meestal een extra dunne sleutel nodig hebt om tussen de pedalen en de crank te komen; een gewone 15mm steeksleutel is vaak al te dik laat staan deze verstelbare...
Alweer een mooi en kwalitatief geredschaap van Knipex.
alleen heb ik geen idea wat kan ik doen. OP een moderne fiets zit aleen maar
1. inbus - van 2mm SKS spatboarden to 14mm - shimano cassete body
2. Extra dunne insteek sleuteels - Pedalen, Cup & cone
3. speciall geredschaap - voor Trapas, cassetem spaken en shimano pedalen

Gewoon sleutel 13/15 + 2x10mm zijn voldeonde voor een oude stadfiets
Klopt, voor sleutelen onderweg heb ik een 8/10mm steeksleuteltje en wat inbussleutels (mijn pedalen hebben ook een inbus).

Over pedalen gesproken, sinds ik religieus een beetje vet op de schroefdraad doe bij het monteren, en het (eindelijk) in mijn geheugen gegrift is welke kant ik moet draaien voor het lossen, heb ik aan het einde van een vakantie geen problemen meer met demonteren.
Mijn "vakantiefiets" is momenteel een Brompton en aangezien het ontwerp uit de jaren 70 / 80 ofzo stamt zit het nog vol met allerlei ouderwetse boutjes en moertjes in diverse maten :roll:
Dan lijkt het me een ideaal ding.
miro schreef:3. speciall geredschaap - voor Trapas, cassetem spaken en shimano pedalen
Soms heb je echter om speciaal gereedschap (zoals een 20-tands trapassleutel) te kunnen gebruiken wel weer een Bahco of grote steeksleutel nodig :wink:

Afbeelding