Afgelopen zomer hebben we weer in IJsland gefietst. We vonden het er drukker (en duurder!) dan 6 jaar geleden. Het lijkt erop dat IJsland zich na de
bankencrisis heeft toegelegd op het aanlokken en uitmelken van toeristen. IJsland is nog steeds een prachtig land, maar sinds een jaar of 7 wel sterk aan het 'vernieuwzeelandiseren'.
Dat merk je ook al in het binnenland. Zie de foto hieronder van de avondspits op de F208 naar Landmannalaugar!
Gelukkig was het verderop een stuk rustiger.
Was de luchthaven van Keflavik in 2011 nog een oase van rust vergeleken met Schiphol, nu is het in de zomermaanden ook daar een heksenketel geworden. Daarom worden fietsen in de aankomst- en vertrekhal geweerd. Voor het inpakken, uitpakken en rijklaar maken van fietsen is er nu een
Bike Pit naast een parkeerterrein 100 m ten oosten van de aankomst- en vertrekhal.
Vanaf deze Bike Pit loopt een gloednieuw fietspad naar de bebouwde kom van Keflavik.
Helaas is dit fietspad maar 2 km lang.
keesswart schreef:Wij hebben in 2011 een stuk van de weg Kevlavik - Reykjavik gefietst. Het was toen zondag en niet druk. Bovendien heeft deze dubbelbaans weg een brede vluchtstrook en kan het snelverkeer goed uitwijken. Op doordeweekse dagen zal het wel drukker zijn. Dan zou je een rustig tijdstip kunnen kiezen, bijvoorbeeld 's avonds (donker wordt het hier in juli toch niet).
UPDATE: de hoofdweg van Keflavik naar Reykjavik is nu ook op zondag erg druk. Ook in de avonduren; alleen tussen 1:30 en 4:00 uur 's nachts zijn er geen in- en uitgaande vluchten.
Op onze eerste fietsdag hebben we deze weg zoveel mogelijk vermeden door binnenwegen ten noorden van de hoofdweg te nemen, die dicht langs de kust lopen. Het wegdek varieert er van goed (asfalt) tot erbarmelijk (losliggend grind), maar dat geldt voor alle IJslandse wegen waar je nog kunt genieten van het fietsen.
Het leuke van deze route is dat je meteen door echte IJslandse landschappen rijdt, vol bloeiende lupinevelden.
Halverwege is de Kalfatjarnakirkja een cultuurhistorisch hoogtepunt.
Verderop is de kustroute afgesloten met een hek, waar je met de fiets omheen kunt lopen. Negeer hier de verbodsborden.
Pas 35 km na Keflavik is er geen alternatief meer en rest nog 6,5 km op de vluchtstrook van de hoofdweg.
Direct na de enorme aluminiumsmelterij van Rio Tinto Alcan kun je linksaf via een gloednieuw fietspad langs golfbanen de eerste voorstad van Reykjavik binnenrijden. Reykjavik heeft een uitgebreid netwerk van fietspaden, vaak met ongelijkvloerse kruisingen. Het is net of je door Lelystad rijdt (helaas geldt dat ook voor de architectuur van de omringende bebouwing). Bewegwijzering ontbreekt hier volledig. Probeer dus in Keflavik al aan een fietskaart van Reykjavik te komen (deze staat ook achterop de
Cycling Map van IJsland).
keesswart schreef:Veel vervelender is de IJslandse ringweg in de buurt van Reykjavik. Die is niet breder dan een provinciale weg in Nederland en moet het al snel zonder vluchtstroken of fietspaden doen. 's Zomers kan het hier erg druk zijn, zowel in noordelijke richting (in ieder geval tot Borgarnes) als in oostelijke richting (zeker tot Selfoss, daar staan soms files; pas ten oosten van Vik wordt het aangenaam rustig).
UPDATE: ook ten oosten van Vik is het nu gevaarlijk druk op de ringweg. Op een zondagmiddag in juli hebben we 23 km over deze weg gefietst tot Kirkjubaejarklaustur. In 10 minuten telde ik er 29 voorbijrazende auto's. De meeste bestuurders reden netjes, maar soms werden we ingehaald terwijl er tegenliggers naderden. Een van die tegenliggers was een ambulance. Als Corrie niet op het randje van het asfalt was blijven balanceren, hadden ze haar gelijk mee kunnen nemen. Van Kirkjubaejarklaustur naar Höfn hebben we de bus genomen. Dat stuk ringweg hadden we in 2011 toch al gefietst, toen het er nog rustig was. Van Höfn zijn we over de ringweg verder naar Egilstadir gefietst. Tot Reydarfjördur was dat meestal nog te doen (ik heb er tweemaal geteld toen het me iets te druk werd: een keer 8 en een keer 11 auto's in 10 minuten). Het laatste stuk over de Fagridalur naar Egilstadir was weer veel te druk (27 auto's in 15 minuten). De Öxipas was waarschijnlijk stiller geweest, maar dan hadden we in regen en mist moeten fietsen.
Luddo schreef:Alternatief is om meer via het binnenland te fietsen via de 427 en de 42. Dat kost je dan wat meer tijd dan de 2,5 uur die de hoofdroute kost (54 km tot aan de camping).
Wil je in IJsland 54 km in 2,5 uur fietsen, dan moet de wind wel uit de goede hoek komen!