Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag naar ervaringen twee Ortlieb kaartentassen - Forum Wereldfietser

Vraag naar ervaringen twee Ortlieb kaartentassen

Ik ben benieuwd naar ervaringen naar twee kaartentassen van Ortlieb.

Ik heb zelf als stuurtas de Ultimate 5 met een kaartentas die met drukknopen aan de stuurtas vastzitten.

Mijn partner heeft de Ultimate 6 zonder drukknopen. Ortlieb heeft daar nu twee verschillende kaartentassen voor op de markt, een oude en een nieuwe.
De oude is deze: oud model
De nieuwe is deze: nieuw model

Met beide moet ik volgens mij, als ik een kaart wil verwisselen de kaartentas volledig los maken van de stuurtas en dan weer bevestigen. Bij beiden lijkt mij dat wat priegelig. En bij het nieuwe model steeds weer de vier haken onder de rand van de klep van de stuurtas te bevestigen lijkt mij vragen om beschadigingen aan die klep.

Weten jullie welke van de twee het gemakkelijkst in het gebruik is?

Of, is het een optie om in de Ultimate 6 stuurtas drukknopen aan te brengen?

Alvast bedankt voor het reageren.
-Jan
Ik heb het model met drukknopen en mijn vrouw het nieuwe model. Het nadeel van de haken aan elastiek vind ik het gepriegel om de haken achter de rand te krijgen, maar als het eenmaal bevestigd is blijft het wel goed zitten.

De drukknopen zijn wat mij betreft prima. Bijkomend voordeel als je een fietsbel met kompas hebt (en die heb ik), dan blijft je kompas werken bij het oude model. Bij het nieuwe model is het noorden altijd richting stuurtas :roll: , daar zitten immers magneetjes in om de klep op z'n plek te houden.
Hallo Jan,

Ik gebruik al een tijdje het oude model . Om een kaart te wisselen hoef je de kaarttas niet van de stuurtas af te halen.
Je hoeft alleen de rolsluiting met klitteband los te maken , daarmee kun je de kaart wisselen of een bladzijde omslaan.
De kaarthouder blijft dus gewoon op de stuurtas.

Het nieuwe model heb ik geen ervaring mee, maar ook bij dit model hoef je waarschijnlijk niet de hele kaarttas te verwijderen om alleen een kaart te wisselen.

Succes met je keuze.
Hallo Edwin en Jacob,

Bedankt voor jullie reactie. We zijn naar een winkel gegaan en hebben beide uitgeprobeerd.
De keuze is gevallen op het oude model.
Vonden we wat gemakkelijker in het gebruik en was volgens ons wat flexibeler qua mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld met dit model gemakkelijker om de kaartentas helemaal open te slaan en alleen het laatste gedeelte mbv wasknijpers om te slaan. Je hebt dan een groter kaartoppervlak zichtbaar en de kaartentas kan aldoor aan de tas blijven want, eerlijk gezegd, we denken dat bij het vaak los- en vastmaken de lusjes het begeven.
Nu afwachten of de praktijk deze test ondersteunt.

-Jan