Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie - route naar chamonix (Frankrijk) (en materiaal) - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie - route naar chamonix (Frankrijk) (en materiaal)

Beste lezer,

Vanwege enige extra weken vakantie heb ik besloten om deze deels in te vullen met een fietsvakantie vanaf Utrecht met als eindbestemming Chamonix (en dan aan te sluiten bij de familie voor de reguliere vakantie). Het is mijn eerste fietsvakantie en hopelijk krijg ik geen spijt van het voornemen…..

Op dit forum staan al veel adviezen over materiaal en ik ben op dit moment dan ook aan het oriënteren om alles te verzamelen (o.a. geschikte fiets, tentje, matje en slaapzak) waarbij ik vooral kijk naar gebruikt, maar goed en betrouwbare spullen. Op marktplaats etc is veel te vinden maar ik sta open als er lezers zijn die wellicht nog van hun spullen af willen.

Belangrijkste voor mij op dit moment is dat ik het lastig vind om de juiste route naar Chamonix te bepalen vanuit Utrecht. Er staan veel tips/suggesties over (deel)routes ook op Europafietsers, maar mijn onervarenheid speelt hier toch parten…. Ik heb een lichte voorkeur om via de Alsace te fietsen en dan richting Basel, Geneve Chamonix (heb al gekeken naar het boekje Maastricht Basel), vind het niet erg om de Ardennen te vermijden en ben tegelijkertijd ook niet op zoek naar de langste route…. Wie heeft er goede adviezen suggesties voor een goede route?

Alvast dank
Tot aan Basel is de route over het algemeen goed te doen en zelf uit te zoeken met een meer gedetaileerd kaartprogramma als bijvoorbeeld viamichelin.com De Elzas is erg goed te befietsen, en bij Sarrebourg kan je eenvoudig door de Vogezen fietsen naar Saverne, waarna de route naar het zuiden ingezet kan worden zonder te heftig te klimmen en te dalen.

Op de site van de Europafietser staat een verwijzing naar een mooie route door de Jura tot aan Montigny. Dan "alleen nog maar even" de Montets over (of je pakt de trein) en je bent er.

Door België zijn talloze mogelijkheden te vinden via de site van Ravel

Leuk plan, zeker ook als het de eerste keer fietsvakantie is.

En qua routeapp vind ik Osmand een erg fijne (maar niet heel gemakkelijke of gebruiksvriendelijke) app. Als je er even wat tijd in stopt kan je er erg fraai mee fietsen.

Veel plezier, en laat graag weten hoe je voorbereiding verder verloopt.
WdK schreef:Belangrijkste voor mij op dit moment is dat ik het lastig vind om de juiste route naar Chamonix te bepalen vanuit Utrecht.
Met de bekende routeboekjes los je dit probleem op. De routes zijn in het algemeen zeer goed uitgezet om een optimum te vinden tussen fietsen langs rustige wegen fietsen maar toch dingen zien en voorzieningen en overdreven klimwerk.
Of je over het Duitse of over het Franse gaat is een kwestie van smaak.
Als je zelf moet navigeren geldt dat hoe meer je tussen de bergen of in dichtbevolkte streken komt hoe groter de neiging wordt op (te) drukke wgeen terecht te komen.
Hoi, probeer de Jura route 7, vanaf Basel naar Nyons in te passen, 6 dagen door sprookjesachtig mooi en verlaten Zwitsers landschap!
rogierbloem schreef:Hoi, probeer de Jura route 7, vanaf Basel naar Nyons in te passen, 6 dagen door sprookjesachtig mooi en verlaten Zwitsers landschap!
Hoe is het met de campings op die route eigelijk?
captain_fabulous schreef:
rogierbloem schreef:Hoi, probeer de Jura route 7, vanaf Basel naar Nyons in te passen, 6 dagen door sprookjesachtig mooi en verlaten Zwitsers landschap!
Op weg naar Nice heb ik 2 jaar geleden de 7 gereden. Over het algemeen voldoende campings in de buurt van de route. Heb wel 1* wild gekampeerd maar weet niet meer of dat was door een gebrek aan campings of avontuurdrift.
Dank voor alle reacties tot nu toe! Maakt de voorpret alleen maar groter. Waarschijnlijk wordt het de route maastricht - basel en dan de jura route, al schijnt dat wel een redelijk pittige route te zijn.

Nu in elk geval nog maar verder met de benodigde spullen verzamelen. Op marktplaats is veel te vinden, soms teveel dat je het daardoor niet kan vinden :(
renel schreef:
Op weg naar Nice heb ik 2 jaar geleden de 7 gereden. Over het algemeen voldoende campings in de buurt van de route. Heb wel 1* wild gekampeerd maar weet niet meer of dat was door een gebrek aan campings of avontuurdrift.
Hoe was het klimwerk, een beetje geleidelijk, of veel steile hellingen ? Ik ben dol op Zwitserland, maar ben geen geweldig klimmer. Een onpraktische situatie, maar ja...Ik heb als eerste reis ooit de 2 (Rijn) van Basel naar Chur gefietst, en heb daarom voor het leven een zachte plek in de ziel vor Zwitserse routes.
Beste,

Er staat in je bericht niet wanneer je precies wil vertrekken.
Ik plaatste ook net een bericht voor medereizigers. Ik volg de route naar de middellandse zee vanaf Aachen tot iets voorbij Lyon. Het is een gids van europafietsers: de groene weg naar de middellandse zee. Ik passeer via Marnay. Vanaf daar kan je richting Genève en Chamonix fietsen. Moest de timing uitkomen, kan je misschien meefietsen tot Marnay. 29 juni ben ik in Luxemburg en op 16 juli moet ik in de buurt van Die zijn.

Ik heb zelf net wat nieuw materiaal gekocht in combinatie met geleende dingen, want het is best duur als je alles wil aankopen, zelfs tweedehands. Ik heb hiervoor ook een tocht gemaakt naar compostella en sliep heel slecht op mijn relatief goedkoop matje. Nu dus geïnvesteerd in een nieuw (maar duur) matje, al een nachtje getest en ik vind het super: vaude norsken.

Groetjes
Kristel
renel schreef:
captain_fabulous schreef: Hoe is het met de campings op die route eigelijk?
Hoe was het klimwerk, een beetje geleidelijk, of veel steile hellingen ? Ik ben dol op Zwitserland, maar ben geen geweldig klimmer. Een onpraktische situatie, maar ja...Ik heb als eerste reis ooit de 2 (Rijn) van Basel naar Chur gefietst, en heb daarom voor het leven een zachte plek in de ziel vor Zwitserse routes.
Er zitten natuurlijk wel wat klimmetjes in de route maar geen hele lange zware, vaak staan er dan bordjes langs de weg die aangeven hoeveel % en hoelang. Er is ook een route 5 in Zwitserland die enigszins parallel loopt met de 7 en volgens mij wat minder bergachtig is.

Op deze kaart http://cycle.travel/map staan de grotere europese fietsroutes en bij voldoende zoomlevel zie je ook of er campings bekend zijn in de buurt.
Dank voor alle reacties, de route naar Basel staat vast, ik ga me nog even verdiepen in de route daarna, route 5 klinkt leuk en wat minder klimmen, route 7 klinkt weer mooier met de omgeving!
Klimmen zijn er wel op de 7, maar de uitzichten zijn dan ook weer spectaculair. Alles is te fietsen op misschien een klein stukje na (afhankelijk van je verzet). Leuke is idd dat aan het begin van elke klim een bordje staat met afstand van de klim en gemiddeld %, dus je weet altijd wat je te wachten staat. Campings zijn er genoeg en mooi in de natuur. Stuur me maar een PB voor de campings die wij gebruikt hebben.
Zwitserland is heel mooi, maar ook heel duur. Dat geldt niet alleen voor hotels en restaurants, maar ook voor wat je koopt in winkels. Alternatief is door Franse Jura.
Hoi hoi,
Wat voor spulletjes ben je nog naar opzoek?
Ik ben nl mijn kampeer assortiment aan het uitdunnen :wink:
(T loopt wat uit de hand :oops: )
Wie weet zit er wat voor je bij .

Gr liza