Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-advies - Forum Wereldfietser

GPS-advies

Ik hield het tot nu toe bij kaarten, maar zoek dan toch een GPS. Ik las al wat, maar twijfel nog.

Gebruik: volgend gebruik in Thailand, nadien offroad in Schotland (vooral, maar niet enkel Europa)
Wensen: geen hoog energieverbruik (voorlopig geen lader via dynamo), ietwat gebruiksvriendelijk , geen te dure achteraf aan te kopen kaarten, makkelijke updates, enz. Degelijk.
Budget: liefst rond 250 euro max, maar meer mag zeker als het dit waard is.
Niet nodig: fitness/trainingsprogramma's. Ik wil gewoon weten waar ik ben (met info over hoogte enz-, hoe ik ergens geraak en een vooraf ingegeven route volgen

Toestellen gezien: Garmin Touring Edge - Garmin GPS MAP 64s - Garmin Etrex 30x - Garmin Inreach explorer
Waarom dat laatste dure toestel erbij: op termijn wil ik misschien een Spot tracker kopen en ik las dat die functies ook op dit toestel zitten? Maar misschien is het overkill, nu heb die spot tracker sowieso nog niet nodig.
Wat is het grote verschil tussen de eerste twee toestellen?
Ik las over de etrex dat die nogal eens moeilijk doet in de bergen? Iemand ervaring?
Ik twijfel vooral tussen de GPSMAP en Etrex.

Smartphonegebruik is geen optie.

Nemen jullie altijd papieren kaarten mee als backup?

bedankt!
Zelf tevreden met een Etrex 30 de voorloper van de 30x, en ja een overzichtskaart (van plastic) gaat altijd mee omdat het scherm op een GPS niet al te groot is om een beetje fatsoenlijk overzicht te hebben.
Juut schreef:Toestellen gezien: Garmin Touring Edge - Garmin GPS MAP 64s - Garmin Etrex 30x - Garmin Inreach explorer [...]
Wat is het grote verschil tussen de eerste twee toestellen?
Vooral dat bij mijn weten de Edge Touring een eigen accu heeft, terwijl de GPSMAPs - en ik dacht de Etrexen ook - zowel op een accupakje als op (oplaadbare) AA-batterijen kunnen draaien, wat me relevant lijkt voor jou in verband met je wensen aangaande energieverbruik. Daarnaast heb ik begrepen dat de Edge Touring niet met tracks werkt maar deze altijd zelf als route herberekent. Dat kan onhandig zijn als je tracks van anderen wilt downloaden en volgen.

Over dat laatste vind je meer informatie bij de Europafietsers:
https://www.europafietsers.nl/fietsen-m ... ontvangers

De GPSMAP 64s heb ik zelf sinds kort, de andere toestellen niet dus het kan zijn dat mijn informatie daarover niet helemaal accuraat is. Ga dat dus vooral zelf na. Nog een tip: ik heb mijn ontvanger bij een WayPoint-vestiging gekocht. Daar nemen ze alle tijd voor je vragen, je kunt allerlei modellen naast elkaar zien en bedienen, je mag ze meenemen naar buiten om te kijken hoe goed afleesbaar het scherm is, enz.

Succes met je keuze,

Carl
Hallo allemaal,

Binnenkort zal ook ik op wereldreis gaan, maar heb nog nooit met een GPS in mijn handen gehad. Nu heb mijn zinnen gezet op een GPSmap-toestel. Klopt het dat er, m.u.v. de hoofdletters in de typeaanduiding op het apparaat zelf, de kleurweergave van het schermpje en de prijs geen verschil is tussen de 62st en de 64st?

Groeten,
ALL IN
Hallo,
Ik gebruik zelf de Garmin Montana 600, maar dat is misschien een beetje overkill als je GPS alleen op de fiets gebruikt. Met die andere toestellen heb ik geen ervaring, kan ik dus niets over zeggen.

Maar met betrekking tot je laatste vraag, de papieren kaart: ja, ik neem altijd ook nog papieren kaarten mee. Net als Peter, mis ik het "grote plaatje" op een GPS. Papieren kaart geeft, indien goed gedetaileerd, prachtig beeld van de omgeving, goed voor de planning. Kan misschien allemaal ook op het toestel, maar dat is gewoon stukken minder handig.

Verder, geloof het of niet: uit eigen ervaring weet ik dat rondom Novorossiysk aan de Zwarte Zee je helemaal geen GPS ontvangst heb, waarschijnlijk omdat het signaal ge-jammed wordt door de Russische overheid. Kan me voorstellen dat er meerdere plekken zijn waar ze dat doen. Erg? Nee. De kaart in je GPS blijft natuurlijk wel zichtbaar, alleen je positie bepalen moet je zelf doen.....

Saludos, Tom.
Ik heb onlangs tweedehands een etrex 20x gekocht en ik ben heel blij dat ik daar niet de winkelprijs voor betaald heb. Het software-ecosysteem rond deze Garmin GPS'en kan ik niet anders omschrijven als broos en kwetsbaar en soms zelfs gebruikersvijandig. Ik zou toch eens eerst zo'n GPS proberen alvorens er honderden euro's aan te besteden. De etrex 20x heeft -- denk ik -- hetzelfde schermpje als de GPSmap serie, en dat is echt te klein om veel op de GPS zelf te doen. Het is de bedoeling dat je op de computer je routes en waypoints klaarmaakt en daar in de GPS gebruik van maakt, m.a.w. je laat de GPS voorbereide routes volgen (en hoopt dan dat het met het overzetten van de routes van PC naar GPS allemaal goed is gegaan...)
Tom vds schreef:Verder, geloof het of niet: uit eigen ervaring weet ik dat rondom Novorossiysk aan de Zwarte Zee je helemaal geen GPS ontvangst heb, waarschijnlijk omdat het signaal ge-jammed wordt door de Russische overheid.
De Garmin GPSMAP kan ook op GLONASS. ;)

Carl
Zeker Carl, klopt.
Professionele navigatie apparaten kunnen dus ook overweg met GLONASS.
Maar zelfs die ontvangen daar dus geen signaal.....
("GPS" is Amerikaans, "GLONASS" Russisch. De meeste navigatie toestellen kunnen overweg met beide. EU heeft Galileo, de Chinezen Beidou, India ook iets.... Ken daarvan de operationele status niet.)

Saludos, Tom.
Probeer zeker ook eens een eTrex 25 of 35 Touch. Die verbruiken wel meer stroom, maar hun scherm is te vergelijken met de duurste Garmins en er zit alles op om intuïtief te starten. Heb hem zelf ook, ik vertrouw er blindelings op. Je moet wel dagelijks opgeladen batterijen hebben, maar dat kan eventueel ook met een powerpack dat je bv om de 5 nachten kan opladen.
Hoi Juut,
Ik heb zelf Garmin GPSmap 64st. Werkt prima, zo op de fiets als tijdens wandeltochten. Op de fiets wordt deze gevoed door naafdynamo (via gelijkrichter en powerbank). Heb bewust gekozen voor een GPS met “gewone” druktoetsen zodat ik deze ook ’s winters met de handschoenen aan kan bedienen. Het scherm is weliswaar wat kleiner in vergelijking met andere GPS toestellen en smartphones maar is voor mij voldoende om te zien waar ik ben en waar ik naar toe moet gaan. Het leuke is dat ik tijdens het fietsen met GPSmap 64st ook mij Garmin Virb Ultra 30 action camera kan bedienen.
:idea: ... Als jij wil kan jij het toestel komen bekijken en uitproberen om uiteindelijk goed overwogen beslissing te nemen (ik woon in Roosendaal).
Groetjes,
Mladen
Geen ervaring met de genoemde apparaten.
Vanaf 2010 een Garmin Oregon 450 gebruikt en vanaf begin 2016 een Garmin Oregon 600.
Beide apparaten kunnen meer dan ik gebruik. Ik fiets voornamelijk via tracks.

Kaarten en /of routeboekjes heb ik altijd bij me. Zoals al eerder opgemerkt anders mis je (vind ik) het grotere overzicht.
Bovendien zijn de routeboekjes handig i.v.m de achtergrondinformatie. Bovendien hoeft de routemaker zijn werk toch niet voor niets te doen.

Stap een winkel voor outdoor binnen en vergelijk verschillende apparaten. Waypoint is een optie. Ik ben daar zeer tevreden over. (Ik heb daar geen commercieel belang bij.)

Succes met de keuze.

Jan
Wij gebruiken een Garmin Dakota 20. Groot voordeel dat het Aa batterijen gebruikt ipv een accu. Mbt een back-up zet ik altijd de kaarten en tracks op de sd kaart ipv in de Garmin. en zorg dat ik daar een reserve sd kaart van bij mij heb.

Tot op heden werkt dit prima, je kan dus zeggen dat de Dakota 20 betrouwbaar is. Tip: zorg wel dat je niet alle details van de kaart laat zien want dan kan het werkgeheugen vollopen.

Succes met de keuze
Dag Juut,
Ik gebruik met veel plezier de eTrex 30x.
Verbruikt weinig stroom. Als je hem niet de hele dag aandoet (ik gebruik hem alleen om bij kruispunten de goede route te kiezen en te checken of het kleine paadje niet ergens doodloopt in een woeste rivier of diep ravijn) kun je de hele reis met 1 set batterijen toe. Zeker in Thailand hoeft ie echt niet de hele dag aan, zoveel zijwegen zijn er nu ook weer niet.
Voor routebepaling onderweg is het scherm groot genoeg en goed scherp, ook in volle zon. Verder klein en licht.
Voor totaaloverzicht schakelt hij enigszins traag naar een nieuw beeld, maar onderweg is dat geen enkel probleem.
Routes installeren is voor iemand als ik, zonder echte ICT vaardigheden, goed te doen. Op Youtube staan verhelderende filmpjes die zelfs ik snap :D Voor Thailand kan je de gratis open streetmap downloaden van internet.
En last but not least: ruim onder de 250 euro. Ik kocht hem voor 200euro.

Zonder meer aanrader voor jouw wensen en doelen.

Erik
Ps: ik neem altijd een overzichtskaart mee om een globale route te kiezen en als backup. Bovendien kun je onderweg dan ook beter met locals overleggen over een route.

Erik
Ik ben erg blij met mijn Etrex 30. De voordelen zijn lage prijs, gering gewicht en lange batterijduur. Het scherm is niet groots, maar goed genoeg om de paarse streep van de track te zien (meer hoeft niet van mij).
Wim
Vorige maand overgestapt van een Bryton rider 50 naar Garmin Etrex 30x. Tot nu toe tevreden. Lange termijn nog geen idee. Mijn eisen waren vooral voorkeur voor AA batterij, laag stroomverbruik, bediening met knoppen ipv touchscreen.
ALL IN schreef:Binnenkort zal ook ik op wereldreis gaan, maar heb nog nooit met een GPS in mijn handen gehad.....
Dan adviseer ik je om ruim voor vertrek (minstens enkele maanden) zo'n apparaat aan te schaffen. Ik vond het gebruik van de Garmin Etrex-30 niet echt gemakkelijk, al ben ik er nu wel heel tevreden over. Het meest en het snelst leer je van iemand die al dat type apparaat gebruikt.
Hier eveneens een Etrex 30 gebruiker. Ik ben over het apparaat in het algemeen zeer tevreden; de door anderen genoemde sterke punten zijn batterijverbruik, zeer solide 'hardware', perfect afleesbaar in fel zonlicht, etc. Relatief nadeel, maar dat is geen etrex-specifiek kenmerk maar betreft eerder Garmin in het algemeen, is de soms frustrerende software. In deze tijd van meestal enigszins intuïtief te gebruiken software is dat toch wel weer een hernieuwde kennismaking met hoe lastig dat vroeger ook al weer ging. Zeker een zaak met een lange leercurve.
math schreef:
ALL IN schreef:Binnenkort zal ook ik op wereldreis gaan, maar heb nog nooit met een GPS in mijn handen gehad.....
Dan adviseer ik je om ruim voor vertrek (minstens enkele maanden) zo'n apparaat aan te schaffen...
Ja dat had ik ook liefst gewild, maar dat zit er niet in. ik wil/moet eigenlijk uiterlijk over een maand vertrokken zijn. Via Marktplaats heb ik net een tweedehands GPSmap 62st op de kop getikt. De verkopende partij was erg vriendelijk en heeft alle OSM's reeds gedownload voor mij om me op weg te helpen en heeft enkele tips gegeven. Zodra ik het toestel in handen heb, ga ik meteen aan de slag. Helaas ken ik niemand die mij een stoomcursus wil geven, dus ik zal moeten zien hoever ik kom. Wel leuk/spannend!
ALL IN schreef:... Helaas ken ik niemand die mij een stoomcursus wil geven, dus ik zal moeten zien hoever ik kom. Wel leuk/spannend!
YouTube en MrGPS zijn je vrienden. :idea:
Ik kon met mijn GPSmap 64st vrij snel aan de slag, is kwestie van uitproberen en handleiding raadplegen (RTFM) :wink: .