Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Brooks 7: zadeldek snel doorgezakt - Forum Wereldfietser

Problemen met Brooks 7: zadeldek snel doorgezakt

Ik zou het nog bijna vergeten te vermelden: de zadeldekken van de meeste Brookszadels (vraag me niet welke) zijn vanaf een aantal jaartjes geleden van dunner leer gemaakt dat sneller rekt. Het kwam ongeveer overeen met de gang van Brooks naar Italië.
Dat betekent dat je het zadel eerder zal moeten opspannen, en opnieuw.
Omdat de lengte van de spanbout beperkt is tot een paar centimeter extra rek is de te bereiken levensduur van de zadels daarmee ook teruggelopen.
Met mijn eerste zadel heb ik 90.000 km gedaan. Met de huidige ben ik blij met een kwart daarvan.

Als klap op de vuurpijl heeft Brooks ook nog eens zogeheten pre-aged zadels op de markt gebracht. Dat houdt in dat het zadeldek er uit ziet alsof een medewerker van Brooks er al 10.000 km op gezeten heeft. Ik verwacht niet dat dat bevoorderlijk is voor de levensduur.
sjemigdepemig Leon, had je niet 1 topic kunnen openen "7 redenen om geen Brooks te kopen"? :roll:
Ik moet zeggen dat ik 20-25.000km met een zadel van 100 euro geen gekke verhouding vind.

Verder heb ik in mijn zoektocht naar een geschikt zadel ook eens een "B17 Flyer pre-aged" gekocht, en bereden.
Dit zadel leerde me twee dingen;
1- Een pre-aged zadel wordt aanbevolen als zachter gemaakt, minder lang inzitten. Het exemplaar dat ik had was en bleef knalhard. Fraai dik leer ook, maar niet voor mijn delicate achterwerk.
2- Een Brooks Flyer heeft geen zin; de veer is veel te stug om echt te veren, en bovendien kraken dergelijke staal-verbindingen eerder. Brooks schijnt enige jaren geleden het staal van de geveerde zadels dikker gemaakt te hebben ivm klachten van gebroken veren. Dit kwam echter de veerwerking niet ten goede, en het extra comfort van zo'n zadel bestaat dus niet. Het is wel zwaarder dan de ongeveerde versie.
Georg schreef:2- Een Brooks Flyer heeft geen zin; de veer is veel te stug om echt te veren
Dat hangt van je gewicht af. Bij mij heeft het wel zin. Ik heb een Conquest, maar ik geloof dat die redelijk vergelijkbaar is met een Flyer.
Georg schreef:Ik moet zeggen dat ik 20-25.000km met een zadel van 100 euro geen gekke verhouding vind.
Mijn beide Brooks zadels waren eerder doorgezakt dan bij 20.000 km. Maar dat was in de guldentijd. Toen was alles goedkoper.
Mijn huidige Gilles Berthoud Mente kostte 119 euro. Na ruim drie jaar en meer dan 20.000 km ziet de GB Mente er prima uit. Jaren terug een keer het dek gespannen. Ook de rail is dragend, zonder een inferieure spanbout of kans op een draaiend zadelpunt. Inrijden was voor mij maar een rit van 50 km.
Brooks is een cultzadel. Bij gebrek aan kwaliteit failliet gegaan en door Selle Royal voor een prikkie opgekocht voor de liefhebbers van nostalgie.

Piet.
gios schreef:sjemigdepemig Leon, had je niet 1 topic kunnen openen "7 redenen om geen Brooks te kopen"? :roll:
Ja, bij 4 merkte ik dat het wat uit de hand ging lopen, ik en mijn harde schijf met foto's kwamen steeds meer verdrongen dingen in het geheugen tegen.
Over een paar dagen zullen de meesten wel terugzakken in de lijst.
Het leer van mijn Brooks Professional zadel is dusdanig dik dat het zeker 1000 km duurde voordat ik er een beetje goed op zat. Gaat inmiddels al 8 jaar (40.000 km?) mee en zal nog lang goed blijven omdat 1x per jaar opspannen voldoende is. Ook ik zal daarna serieus naar een Gilbert Berthoud kijken omdat dit zadel veel beter in elkaar steekt. Bij mij is de spanbout al zo vaak gebroken dat ik inmiddels altijd een reserve-exemplaar meeneem, ook is bij een ander zadel eens de (titanium) neus gebroken, werd gratis door Brooks nageleverd, maar het monteren heeft me wel kopzorgen gekost.
Ik heb een heel andere ervaring met brooks.: Het zadel van mijn vrouw was behoorlijk doorgezakt en al 20 jaar oud maar ze zit er heerlijk op, ik heb het toch wat opgespannen dat had ik beter niet kunnen doen ,ze heeft nu veel klachten dus ik heb het zadel maar veer teruggebracht naar zijn oude positie :shock: zo zie je maar dat de zit op een zadel heel persoonlijk is.
Overigens heeft ook dat zadel een behoorlijk scheve voorpunt zoals Leon al beschrijft.
Dirk