Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel zo dichtbij het spatbord - Forum Wereldfietser

Achterwiel zo dichtbij het spatbord

Zoals al eerder is besproken in andere topics zit op mijn gele Giant (wel met een zwarte achterhelft), zit het achterspatbord boven de liggende vork zo dichtbij het achterwiel. Ik hoefde de uitvalnaaf maar ietsje verkeerd te klemmen, dan loopt de band tegen het spatbord aan, wat deze vlek veroorzaakt. De uitvalnaaf weer ietsje opentrekken en de band binnen het spatbord wat naar rechts geduwd. Ik heb middels opvulringen wat aan de as gesjoemeld en wel zo dat het wiel meer naar rechts kwam te zitten. De pignon (14-34 tanden) kwam echter krapjes op 1 mm van de achtervork te zitten. Waarom maken sommige fietsfabrikanten de horizontale achtervork zo kort, dat er nauwelijks ruimte is voor een spatbord? Onder de bagagedrager is er voldoende ruimte tussen het spatbord en het achterwiel. De bandenmaat is 23-622. De fiets is van 2003.
Het spatbord eraf halen is beslist geen optie, not done, uitgesloten, want het opspattende vuil kan zo op de gevoelige voorderailleur, die daar tegen de zadelbuis aan zit, terechtkomen en zeker ook op de voorbladen met ketting. En dan moet ik m'n kleren ook vaker wassen.

Afbeelding
Het lijkt me dat er op zich ruimte genoeg is -- op meerdere fietsen van mij kom het achterspatbord zelfs tegen de staande buis aan -- maar dat eerder de standaard en de roldynamo daaronder, als dat het is, nu net belemmeren dat het spatbord nog een centimeter of wat naar voren kan.
Een korte liggende achtervork wordt gebruikt om een levendig rijgedrag te krijgen: de wielbasis is korter en je zwaartepunt ligt mooi tussen de wielen. Fietsen die ontworpen zijn om met bepakking te toeren hebben daarom een langere liggende achtervork.
Nu lijkt het bovendien op de foto alsof de kromming van je spatbord niet gelijk is aan de kromming van je wiel. Dus ook de montage lijkt niet optimaal. Naast dit recht te zetten, zou je ook het spatbord kunnen aanpassen zodat het wat verder naar voren kan, met een heteluchtpistool, een hamer, mal en geduld kom je ver.

(al is de eenvoudigste oplossing natuurlijk om een frame dat gemaakt is om mee te toeren te gebruiken om mee te toeren :-))

@ijsbrand: ik ben niet zeker, maar deze fiets lijkt zo compact dat het spatbord, indien verder naar voor gemonteerd, in contact komt met de voorderailleur.
Primair moet je opmeten hoeveel ruimte je in de breedte hebt voor bredere banden, dus hoeveel ruimte er tussen de poten van de liggende achtervork is.

Als dan het achterspatbord beperkend is, zou ik het achterspatbord ongeveer 1 cm boven de voorderailleurklem afzagen, maar wel in het midden een lipje van ongeveer 1 cm breed en 2 cm lang laten zitten. Dit lipje kun je dan met een tiewrap om de zadelbuis vastzetten en eventueel omslaan zodat het spatbord niet terug kan schuiven. Ik denk ik dat je dan ongeveer 10 mm in de hoogte gewonnen hebt voor bredere banden.

Bang voor vuil hoef je m.i. niet te zijn. Vuil en vocht dat aan band hangt en los schiet gaat in tangentiële richting. De optimale positie om los te laten is als de tangentiële richting en de zwaartekracht dezelfde kant op werken. Dat is al voorbij het hoogste punt. Mocht je toch nog last van spetters hebben dan kun je met een 'ass saver' schildje wel iets onder de voorderailleurklem knutselen.
ijsbrand schreef:Het lijkt me dat er op zich ruimte genoeg is -- op meerdere fietsen van mij kom het achterspatbord zelfs tegen de staande buis aan -- maar dat eerder de standaard en de roldynamo daaronder, als dat het is, nu net belemmeren dat het spatbord nog een centimeter of wat naar voren kan.
N.B. Het is geen roldynamo :? die daar op de foto staat, maar de rechter crank in z'n lage stand met schroefgat voor de trapper, welke je nog maar net onder de nippel van de spaak met oranje reflector kunt zien. Mijn fiets heeft alleen led-verlichting op batterijen.
EnriceV schreef:Nu lijkt het bovendien op de foto alsof de kromming van je spatbord niet gelijk is aan de kromming van je wiel. Dus ook de montage lijkt niet optimaal. Naast dit recht te zetten, zou je ook het spatbord kunnen aanpassen zodat het wat verder naar voren kan, met een heteluchtpistool, een hamer, mal en geduld kom je ver.
Het spatbord is van kunststof, ik heb van alles geprobeerd om de kromming te corrigeren, bijvoorbeeld via de klemmetjes aan de vork tussen zadel en achteras. Maar hij blijft taai terugveren. Een heteluchtpistool heb ik niet. Laat maar zitten, de fiets is al bijna 14 jaar oud en heb er heel veel internationale fietsavonturen mee beleefd, boordevol herinneringen. Ik hoef niet te zeggen waar die foto is genomen.

Afbeelding
Ik ontving een PB van een WF’er: „Die standaard is het probleem. Het spatbord is naar achteren (naar het wiel toe) verplaatst om ruimte te maken voor een standaard die daar niet hoort te zitten. Weg met dat ding."

Ik heb die persoon beantwoord: Maar ik kan de standaard echt niet verwijderen, die heb ik echt nodig. Waar kan ik mijn fiets zonder steun (boom, hek, etc.) neerzetten als ik ergens een fotostop wil maken? Mijn met bagage beladen fiets omkletteren is geen gezicht. Bovendien ligt er een dwarsbuis in de achtervork, tussen het spatbord en de standaard, zodat het spatbord niet verder naar voren kan. Op de foto bovenaan in deze topic is die buis vuil lichtgrijs. En de standaard kan ook niet dichterbij het wiel komen. Hier een voorbeeld van hoe mijn fiets zo mooi in Oostenrijk staat te 'poseren', juni 2016.

Afbeelding
EnriceV schreef:Een korte liggende achtervork wordt gebruikt om een levendig rijgedrag te krijgen: de wielbasis is korter en je zwaartepunt ligt mooi tussen de wielen. Fietsen die ontworpen zijn om met bepakking te toeren hebben daarom een langere liggende achtervork.
Van mij zouden achtervorken in het algemeen toch wel iets langer mogeb. Ook bij vakantiefietsen vraag ik me af waarom het toch altijd tot op de centimeter zo kort mogelijk moet zijn; lange mensen met grotere voeten komen snel in de problemen. Ook op een fiets met een absurd idioot belachlijke achtervork kun je namelijk fietsen: fiets maar eens op een tandem zonder stoker achter je. Overdreven, maar het toont wel iets aan.
Martin E. van Doornik schreef:Het spatbord is van kunststof, ik heb van alles geprobeerd om de kromming te corrigeren, bijvoorbeeld via de klemmetjes aan de vork tussen zadel en achteras. Maar hij blijft taai terugveren. Een heteluchtpistool heb ik niet.
Ik heb eens zo'n spatbord voorzien van een spatlap achteraan door hem met een föhn te verwarmen en uit te buigen.
Deze soorten kunststoffen verweken ergens rond de 100 graden en met een hete föhn kun je dat net halen. Het is wel een gepriegel en erg lastig om een nette vorm te bereiken.

P.s. Piazza Venezia, Rome.
Leon schreef:Van mij zouden achtervorken in het algemeen toch wel iets langer mogeb. Ook bij vakantiefietsen vraag ik me af waarom het toch altijd tot op de centimeter zo kort mogelijk moet zijn; lange mensen met grotere voeten komen snel in de problemen. Ook op een fiets met een absurd idioot belachlijke achtervork kun je namelijk fietsen: fiets maar eens op een tandem zonder stoker achter je. Overdreven, maar het toont wel iets aan.
Ja, natuurlijk kan je daarmee rijden. Ik heb zelf een longtail en een tandem dus weet heel goed hoe het voelt en ik voel het verschil tussen een surly lht en een fiets met dezelfde hoeken maar kortere achtervork ook. En als ik moet kiezen, dan heb ik liever een korte achtervork voor dagelijks rijplezier :-). Hebben hielen en tas conflicten niet meer te maken met dragers die te ver naar voren zitten?

Overigens is het niet zo dat een frame vinden met een wat langere achtervork een huzaren stukje is, dus het is een keuze die iedereen kan maken bij de aanschaf van een nieuwe fiets. Bij een bestaande fiets kan je een Xtracycle Free radical overwegen, dan heb je meteen wat bagageruimte extra :-).
Leon schreef:Piazza Venezia, Rome.
L'hai proprio risolto! :D
De rvs spatborden van Gilles Berthoud zijn relatief vlak, en ook nog bij te buigen.
Er lijkt idd. heel weinig ruimte te zijn om een spatbord te monteren, vanwege de frame-constructie idd.?
Misschien in nood een constructie te verzinnen of te koop, waarbij het onderste stuk van het spatbord aan de zitbuis is gemonteerd en evt. het achterste stuk ook weer in nood aan het bagagerek vast te maken, als het niet past op de daarvoor bestemde plek.
Dat laatste zie ik best vaak onderweg, als mensen licht bepakt met hun race op mountainbike onderweg zijn,
waar ze wel een bagagerek op kunnen monteren, dan maken ze iets van een (stuk van een) spatbord vast aan vooral de bagagedrager.

Ik gebruik overigens nooit een standaard op een vakantiefiets, omdat ik bang ben dat ik het frame zou kunnen forceren, door alle kracht die er op komt van de bagage. Succes.