Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LF6 - Vlaanderen Fietsroute - Forum Wereldfietser

LF6 - Vlaanderen Fietsroute

Hallo,

ik plan binnenkort een eerste meerdaagse fietstocht en zoek op dit forum fietsers die dit eerder al eens reden of mensen die er gewoon iets zinvol over kunnen vertellen.

Ik wil de route rijden van Vleteren naar Kanne (360km), en ben op zoek naar een manier om een realistische indeling te maken hiervan. Ik fiets gerust 90-100km op een dag, maar deed dit nog nooit met bagage of meerdere dagen achter elkaar op heuvelachtig terrein. Hoe conservatief of avontuurlijk pak ik dit aan?

Andere bijzondere opmerkingen of ervaringen zijn zeker welkom!

Alvast bedankt,

S.
Dat is een leuke tocht die een fijn deel van België laat zien.
Als je wilt gaan kamperen is deze site behulpzaam om fietscampings te vinden op je route. Ook zijn er diverse jeugdherbergen en gastenkamers te vinden als je even rond zoekt.
Ik zou vooral je fiets nog een extra keer nalopen en een onderhoudsbeurt geven. De route zal over het algemeen goed uitgepijld staan. Deze link geeft je een inzoomwaardige kaart van de route.

Veel plezier!
Een tiental jaar geleden heb ik de volledige route gereden. Het zuidelijk stuk tussen Brussel en Limburg had heel weinig campings langs de route. Ik zou het noordelijke stuk nemen via de Antwerpse Kempen. Het is er ook veel gemakkelijker fietsen want vlakker.

Het aantal km hangt af van je conditie, hoeveel bagage je meeneemt en wat je wil. Je conditie is goed. Maar wat wil je? Af en toe stilstaan om naar het landschap te kijken, foto's te nemen, wat te lezen over wat je ziet, met de mensen praten ... of gewoon doorsjezen?

Ik neem graag foto's en stop minimaal 1 keer per uur. Soms stop ik om de paar kilometer of zelfs korter. Vanaf 12 uur eet ik 1 boterham om de 2 uur, rustig op een bank. Met deze manier van reizen, reken ik op 70-80 km per dag. Meer kan ook, maar dan met minder stoppen onderweg. En laat dat stoppen voor mij één van de essentiële onderdelen zijn van een fietsreis. :)
Ik heb (ongeveer) dat stuk ooit gedaan, vol bepakt met tent etc., en ik herinner me die tocht niet als zwaar. Het ging wat naar boven en dan weer naar beneden enzovoort, maar 80-90 km per dag lijkt me goed te doen. Alleen in de buurt van Geraardsbergen (of was dat Oudenaarde?) was er een interessante helling, denk ik. Het hangt er ook van af wat je heuvelachtig noemt. Als je biljartvlak terrein gewend bent(*) zie je meer heuvels.

Het traject onder Brussel door is veel mooier dan het noordelijke traject, vind ik. Dat laatste is heel vlak maar ook saai. Bij Brussel ontsnap je niet helemaal aan de bebouwing.

(*) Of als de conditie niet goed is. Begin maart is mijn route naar het werk altijd veel heuvelachtiger dan in september.
:D Fijne reacties, dankje!

Als ik jullie antwoorden zo lees denk ik inderdaad een afstand tussen de 80 & 100km af te leggen, afhankelijk van plaats van overnachting. Dat geeft me nog ruimte voor spontaniteit onderweg.

Ik was inderdaad van plan de zuidelijke route te nemen, lijkt me wat uitdagender en is alleszins onbekend fietsterrein, wat altijd een plus is he.

Bedankt voor een input, links en het delen van jullie ervaring, hier kan ik voorlopig mee verder!
Ik weet niet hoe de route nu precies loopt, maar toen ik hem reed was niet alles verhard. Er zijn enkele stukken door het bos: Zoniënwoud bij Brussel, Heverlee-bos en Meerdaalwoud bij Leuven, en nog ergens in O-Vlaanderen als ik me niet vergis.
Het was goed berijdbaar maar ik kan me voorstellen dat het wat minder is als het geregend heeft. Je geraakt er dan ook wel door zonder bandjes die 50 mm breed zijn, maar kan het even (zo lang waren die stukken nu ook weer niet) wat minder vlot gaan.
De taalstrijd is wat geluwd in België, maar in de buurt van Brussel had een lul die de Vlaamse Aanwezigheid niet op prijs stelde, met twee of drie bordjes geknoeid.
In Kerkom bij Sint-Truiden hebben we een Bink gedronken, een lokaal gebrouwen bier. Een aanrader.
Ha! Iemand die over eten en drinken begint, heerlijk. Bink, staat genoteerd. Nog tips voor aan het begin van de trip? :D

Toch nog dit; wordt er nog op kaart gereden? Ik gebruik voor dagtrips een afgedankte gsm met daarop OsmAnd. Bij droog weer zeer bruikbaar, zeker in combinatie met de bordjes. Terecht uitgangspunt?

Onverharde stukken zijn zelfs welkom. Ik rij met bredere banden en licht profiel, dus eenvoudig onverhard is zeker geen probleem.

Merci!
Ik zou bij Bink in Kerkom ook lunchen. Probeer dan de omelet met spek. Dat is de grootste die we ooit zagen. En als je toch in de buurt bent zou je nog even langs Wilderen kunnen fietsen. Ook aangenaam verblijven bij de brouwerij.
Toch nog dit; wordt er nog op kaart gereden? Ik gebruik voor dagtrips een afgedankte gsm met daarop OsmAnd. Bij droog weer zeer bruikbaar, zeker in combinatie met de bordjes. Terecht uitgangspunt?
We hadden de officiële kaart (eigenlijk een boek met kaarten) bij maar volgden gewoon de bordjes. Dat ging toen heel goed. Ik herinner me niet dat we die kaart onderweg bekeken hebben, met uitzondering van die lichtjes irritante situatie bij Brussel.
Memories, enkele jaren geleden was dat onze eerste fietsreis. Hier hebben we de volledige Vlaanderen Fietsroute (+-970 km) op 9 dagen afgehaspeld, vertrek en finish Antwerpen en met de klok mee.

Je kiest zeker een van de mooiste stukken van de route, de ganse taalgrens vond ik prachtig en zeer afwisselend om te rijden. Het stuk langs de kust terug richting Gent was niet de moeite en heel saai.

Wat campings betreft is het inderdaad heel mager langs dat stuk. Hier hebben we 3x op in een echt bed geslapen. -
- Hotel in Tienen, naam weer ik niet meer maar ergens in het centrum
- B&B Gusto in Halle, prijzig maar heel mooi verzorgd
- camping Panorama in Kluisbergen: heel goedkoop
- Boerderij Schraevenacker in Vleteren: aanrader !! lekker aangeschoven bij de BBQ en lekker bier in die streek. :D

100km per dag is veel maar te doen.

PS: stevige klim de Zusserdel in Kanne, zeker na de eerste 200km vlak. Maar voor jou wordt dit dan een afdaling :-)
Fijne tips: dank!

Voor een eerste fietstocht wil ik liever nog niet kamperen. Ben anders iemand die graag kampeert maar heb niet de lichtgewicht spullen en ervaring om het nu al zo te doen. Na deze trip heb ik wel een beter idee over afstand, gewicht, eigen mogelijkheden enz om gerichte aankopen te doen voor de toekomst.
Vorig jaar was Leuven-Kanne de eerste etappe van mijn fietsreis naar Rome. In Limburg wordt het best heuvelig, maar wat een mooie route.
Nog een tip: in Leuven is Cube een fijn hostel, vlakbij het centrum.