Met de gedachte dat met name Bromptonbezitters nieuwsgierig zijn naar reiservaringen met deze vouwfiets schrijf ik hier een kort verslag. We hebben de afgelopen weken ( april-mei 207) op een Brompton met 6 standaardversnellingen een gedeelte van de Ibericaroute van Benjaminse gefietst. Van Sevilla naar Merida. Daarna een lus van Merida naar Cáceres en Trujillo en dan weer via Merida naar Lissabon. Een totaal van ongeveer 850 km. afgelegd. Ik kan niet anders zeggen dat het goed bevallen is. Vooral het vervoer per vliegtuig, bus of trein was heel gemakkelijk. Voor het vervoer met het vliegtuig deden we de Bromptons in een Dimpatas van Ikea. We zijn met een bus van Cáceres naar Trujilla gegaan, omdat de fietsroute voornamelijk langs een snelweg liep. Met de trein zijn we van Lissabon naar Porto gereisd om daar ook een kijkje te nemen. In hotels, refugio’s en hostals was het opbergen ook geen probleem, evenals vervoer met een taxi. Kortom een heleboel aan gebruiksgemak. De fietsjes rijden comfortabel en ook met dalingen voelde ik me safe met 50+ snelheden.
Zijn er ook nadelen? Ja. Op onverharde paden, vooral met wat muller zand is het wat moeilijker fietsen, evenals het nemen van hellingen met meer dan 5 á 6%. Dan is het lopen geblazen, wat op zich geen straf is langs de bloeiende bloemen en de geur van de bomen. En het gaat dan meestal om misschien 100 meter, soms wat meer. Maar de fietsjes zijn licht en niet zwaar bepakt. Een Brompton voortas en een dagrugzak achterop.
Kortom, een geslaagde fietsvakantie zonder de stress over het vervoer van eh.. normale fietsen.
Zijn er ook nadelen? Ja. Op onverharde paden, vooral met wat muller zand is het wat moeilijker fietsen, evenals het nemen van hellingen met meer dan 5 á 6%. Dan is het lopen geblazen, wat op zich geen straf is langs de bloeiende bloemen en de geur van de bomen. En het gaat dan meestal om misschien 100 meter, soms wat meer. Maar de fietsjes zijn licht en niet zwaar bepakt. Een Brompton voortas en een dagrugzak achterop.
Kortom, een geslaagde fietsvakantie zonder de stress over het vervoer van eh.. normale fietsen.