Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - Forum Wereldfietser

Fietsadvies

Beste lezers,

Ik heb me inmiddels wat meer in verdiept in de onderdelen van een vakantiefiets, en heb de checklist ingevuld in de hoop dat jullie mij op basis van die informatie (bijv. lengte en gewicht) van persoonlijk advies kunnen voorzien. Ik heb zelf ook al ook al een aantal modellen gevonden, ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Ik ben niet veeleisend wat betreft mijn fiets, het type materiaal (staal/alu), rem (velg/schijf, eventueel hydraulisch), aandrijving (riem/ketting) maakt me niet uit.

Wat betreft versnellingen wil ik graag een derailleursysteem, van het type Shimano Deore of beter. Een versnellingsnaaf van Rohloff is wel prettig, maar niet noodzakelijk. Ik prefereer 28 inch, maar ik denk dat 26 inch ook volstaat.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Vakantiebestendige fiets, ik ga er mee van Noord- naar Zuid-Amerika fietsen. Gemiddeld iets van 60 km per dag en het gaat om ongeveer een half jaar tot een jaar.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Als beginner ongeveer 60 km per dag in de beginfase, ik houd van middelmatig fietstempo, zo rond de 20-23 km/u.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik heb geen ervaring, dus dit weet ik niet zo goed. Ik denk zelf aan een combinatie, dankzij een stuur waarbij ik zowel voorover kan buigen als rechtop kan zitten. Variatie lijkt me erg belangrijk.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Het zal ongetwijfeld voorkomen dat ik in het donker fiets, maar voornamelijk overdag.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
De fiets moet bestendig zijn tegen flinke stuken middelmatig onverharde wegen, denk aan gravel, zand-achtige en schelpenpaden. Het grootste deel zal echter op verharde wegen zijn. Echt op mountainbikepaden zal ik me niet begeven.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Van Noord- naar Zuid-Amerika. Een concretere route met een begin- en eindpunt heb ik nog niet. Er kan worden aangenomen dat ik ook enkele pittige beklimmingen zal moeten aangaan, daar moet de fiets dus ook geschikt voor zijn, dus zogenaamde granny gears zijn noodzakelijk.

Wat voor vakanties worden dat?
Kampeertocht met volledige onafhankelijkheid van de aanwezigheid van een hotels/motels/hostels, alhoewel ik daar natuurlijk wel zal komen.

Je lichaamslengte & gewicht
1,80 en 59 kg.

Je lichaamsbouw
Atletisch en vrij tenger. Mijn benen en armen zijn normaal geproporitoneerd.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Het is voor kampeertochten, dus rond de 15-25 kilo.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Irrelevant, ik ben bereid naar de andere kant van NL te gaan voor een goede fiets.

Wat is je budget?
Zo rond de 1000 euro.

Welke fietservaring heb je?
Geen.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Niet.

Welke fietsen heb je (gehad)?
Een postcodeloterij fiets van Union zonder versnellingen :D.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Nu nog weinig ervaring, maar ga hier wel aan werken met bijv. een cursus. Ik heb tijd genoeg om een tweedehands fiets eventueel zelf op te knappen. Mocht dat niet lukken, ben ik bereid een paar meier voor de fietsenmaker apart te houden, maar liever niet natuurlijk.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Zeker, denk dat dat gezien mijn budget noodzakelijk is.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Vooral de bekendere modellen heb ik voorbij zien komen, maar gezien mijn gebrek aan ervaring heb ik geen voorkeur een merk of type. Enkele voorbeelden van fietsen waarvan ik denk dat de basic uitvoering geschikt is:

- Travelmaster 2.6/2.8
- VSF TX-400
- Avaghon 26.0/28.0

Denken jullie hier ook zo over? Ik sta open voor nieuwe suggesties!

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet perse.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Het is voor mij geen probleem om nog even te wachten en zoeken.

Hoor graag van jullie.
Groetjes,
Jelle
Beste Jelle,

Je zou ook kunnen kijken naar modellen van Salsa, Thorn of Surly. Daar komen soms ook tweedehands fietsen van langs.
Prima fietsen die je noemt! Ze gaan wel een stuk boven de 1000 euro uit.
Je hebt het over 28 inch, 'alhoewel 26 inch ook wel voldoet'. 26 inch is echter sterker, al zul je bij de travelmaster en avaghon in 28 inch ook niet snel problemen krijgen. Bij Bike4travel in Rotterdam hebben ze ze alledrie staan.
Aart Veldhuizen schreef:26 inch is echter sterker
Gezien Jelle's gewicht van 59 kg is dat nauwelijks relevant. Gezien het budget zou ik daar dus weinig prioriteit aan geven bji het tegenkomen van fraaie tweedehands fietsen.

Jelle,
Wanneer wil je vertrekken? Je gebruikt alleen relatieve termen als 'tijd genoeg'. Het is verstandig om voor zo'n lange reis een periode van bijvoorbeeld een half jaar uit te trekken om een fiets te vinden, hem aan te passen of op te knappen en goed te proberen in Ardennen en Eifel of zo en daarna weer wat puntjes te verbeteren.

Ik lees dat je vrjiwel geen fietservaring hebt. Ik neem aan dat je vanmiddag met dit mooie weer begint om wat te trainen? Daar ga je echt profijt van hebben. Zomaar koud uit het vliegtuig op de fiets stappen in een ver land leidt niet zelden tot flinke lichamelijke klachten. Lees ook eens dit: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Training , en andere artikelen op die website.
Voor je budget zou ik een mountainbike kopen en deze ombouwen tot reis-fiets (bv een Santos Scc01-Scc02)
of een 2e hands Worldtraveller van Koga (1e gen.)
Niet van mij, maar €1.000 moet haalbaar zijn.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=7

Lijkt ook de juiste maat te zijn.
Mooie fiets die Surly, maar ik zou denken dat de bestemming eigenlijk vraagt om dikke 26 inch banden (en sterke wielen). Wat vinden degenen die er zelf gefietst hebben?
Ypuh schreef:Niet van mij, maar €1.000 moet haalbaar zijn.

Alleen worden er wel alle mogelijke maataanduidingen van velgen en banden door elkaar vermeld. Kwestie van navragen.
beste Snelle Jelle,
- misschien kun je eens kijken naar reisverslagen van mensen, die al in N- en Z-Amerika gefietst hebben. en welke fiets ze gebruikt hebben en hoe dat beviel en heel bleef.
- als je ook de nodige kilometers op onverharde wegen zult fietsen, dan lijkt mij ook 26 inch als wielmaat een optie. maar je kunt op wielmaat 28 ook overal komen, zeker met wat dikkere banden.
- in de advertentie van de Surly lijkt het dat er gekopieerde tekst van de site van Surly of zo staat: er staan o.a. dubbele/verschillende wielmaten.
- wil je een racestuur of een vlak stuur?
ik zou in jouw situatie gaan uitproberen wat me bevalt, bijvoorbeeld door bij fietsenzaken of bij mensen die dat goed vinden enkele/hun fietsen een uurtje of in een dagtocht uit te proberen.
succes en groet, hoogframe
Snelle Jelle, aangezien je van noord naar zuid wil fietsen , heb je inmiddels ook vast veel gelezen over de great divide. Alles is naruurlijk mogelijk , maar in principe is de GDMBR een MTB route

Misschien heb je dan meer aan dit type fiets
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=13
Leon schreef:
Aart Veldhuizen schreef:26 inch is echter sterker
Gezien Jelle's gewicht van 59 kg is dat nauwelijks relevant. Gezien het budget zou ik daar dus weinig prioriteit aan geven bji het tegenkomen van fraaie tweedehands fietsen.

Jelle,
Wanneer wil je vertrekken? Je gebruikt alleen relatieve termen als 'tijd genoeg'. Het is verstandig om voor zo'n lange reis een periode van bijvoorbeeld een half jaar uit te trekken om een fiets te vinden, hem aan te passen of op te knappen en goed te proberen in Ardennen en Eifel of zo en daarna weer wat puntjes te verbeteren.

Ik lees dat je vrjiwel geen fietservaring hebt. Ik neem aan dat je vanmiddag met dit mooie weer begint om wat te trainen? Daar ga je echt profijt van hebben. Zomaar koud uit het vliegtuig op de fiets stappen in een ver land leidt niet zelden tot flinke lichamelijke klachten. Lees ook eens dit: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Training , en andere artikelen op die website.
Goed om te weten dat wielsterkte minder belangrijk is bij lichte personen! Dan ga ik daar minder op letten.
Ik wil begin volgend jaar gaan vertrekken, in januari of februari. Ik ben van plan op korte termijn een fietst te kopen, zodat ik daar inderdaad wat ervaring mee op kan doen. Of dat echt een fietsvakantie gaat zijn moet ik nog even bekijken, mar bedankt voor de tip in ieder geval. Ik heb inderdaad weinig fietservaring, die hoop ik op te doen tussen de periode aanschaf fiets en wereldreis :-).
franske71 schreef:Voor je budget zou ik een mountainbike kopen en deze ombouwen tot reis-fiets (bv een Santos Scc01-Scc02)
of een 2e hands Worldtraveller van Koga (1e gen.)
Die optie heb ik nog niet overwogen, bedankt voor de tip.
Ypuh schreef:Niet van mij, maar €1.000 moet haalbaar zijn.

Dankjewel Ypuh, ik heb het idee dat dit meer een racefiets is aan het stuur en de dunne bandjes te zien, lijkt me niet echt comfortabel.
hoogframe schreef:beste Snelle Jelle,
- misschien kun je eens kijken naar reisverslagen van mensen, die al in N- en Z-Amerika gefietst hebben. en welke fiets ze gebruikt hebben en hoe dat beviel en heel bleef.
- als je ook de nodige kilometers op onverharde wegen zult fietsen, dan lijkt mij ook 26 inch als wielmaat een optie. maar je kunt op wielmaat 28 ook overal komen, zeker met wat dikkere banden.
- in de advertentie van de Surly lijkt het dat er gekopieerde tekst van de site van Surly of zo staat: er staan o.a. dubbele/verschillende wielmaten.
- wil je een racestuur of een vlak stuur?
ik zou in jouw situatie gaan uitproberen wat me bevalt, bijvoorbeeld door bij fietsenzaken of bij mensen die dat goed vinden enkele/hun fietsen een uurtje of in een dagtocht uit te proberen.
succes en groet, hoogframe
Beste hoogframe,
Bedankt voor de praktische tips. Ik ben inderdaad al een aantal mensen tegengekomen op internet die een soortgelijke tocht maken. Alhoewel die nagenoeg op peperdure fietsen fietsen die buiten mijn budget liggen, is het lezen over hun ervaringen zeker leerzaam. Ik wil een stuur waarbij je zowel rechtop als in een sportieve zit kunt fietsen, met zo'n ding dat naar voren steekt. Ik heb even gegoogeld maar ik kan de naam ervan niet vinden.

Jelle
jumbo schreef:Snelle Jelle, aangezien je van noord naar zuid wil fietsen , heb je inmiddels ook vast veel gelezen over de great divide. Alles is naruurlijk mogelijk , maar in principe is de GDMBR een MTB route

Misschien heb je dan meer aan dit type fiets
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=13
Ik ben die, inmiddels verkochte, fiets ook tegengekomen op marktplaats. Ik was te laat.
Hoe denken jullie over deze fiets die wordt aangeboden op marktplaats?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1
Ziet er keurig uit! Als de maat goed is en de kleur je aanspreekt kan je eigenlijk al niets verkeerds doen. Onderdelen zijn uitstekend (mits geen speling o.i.d.). Nu komt het op je onderhandelingstalenten aan...
SnelleJelle schreef:Ik wil een stuur waarbij je zowel rechtop als in een sportieve zit kunt fietsen, met zo'n ding dat naar voren steekt.
Bedoel je een triathlonstuur?
SnelleJelle schreef:Hoe denken jullie over deze fiets die wordt aangeboden op marktplaats?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1
Ik heb een T-400, ook in de maat 53, maar dan de derailleuruitvoering van hetzelfde frame.
Mijn testverslag: http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/vsft400.html
Zoals je kunt lezen lijkt 53 cm een kleine maat maar is deze fiets beslist niet. Om heel rechtop te zitten is deze fiets dus te groot (dwz te lang) voor je.
De fiets is niet zo stijf als mijn Avaghon maar nog wel geschikt voor mijn 85 kg en soms ruim 30 kilo :oops: bagage, dus ik denk dat hij wel stijf genoeg voor jou is.
In tegenstelling tot Michiel van Christophorus vind ik mijn fiets heel comfortabel fietsen, zelfs zonder bagage.
De fiets is zeker niet perfect, maar het taagebruik dat van de test van Christophorus afdruipt staat me wat tegen.
Die St Christophorus review was wel van iemand die zelf in de fietsenbranche zat en graag Santos verkocht (hetzelfde geldt voor enkele andere posters daar). Er zijn hier op het forum veel tevreden gebruikers van de TX400, en je krijgt erg veel waar voor je geld. Natuurlijk zijn er mooiere fietsen, maar die zijn veel duurder.
Wim schreef:Die St Christophorus review was wel van iemand die zelf in de fietsenbranche zat en graag Santos verkocht (hetzelfde geldt voor enkele andere posters daar). Er zijn hier op het forum veel tevreden gebruikers van de TX400, en je krijgt erg veel waar voor je geld. Natuurlijk zijn er mooiere fietsen, maar die zijn veel duurder.
Wij hebben twee TX400 fietsen in gebruik en daarnaast nog 2 andere VSF modellen en zijn tevreden.