Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Engeland/Ierland - Forum Wereldfietser

Engeland/Ierland

Beste allemaal,

Helaas heb ik door omstandigheden vorige jaar de Groene ronde van Ierland niet kunnen fietsen. Nu heb ik vandaag besloten dit volgende week dinsdag te gaan doen. Ik wil van Rotterdam naar Hull dan naar de westkust en dan van Dublin met de klok mee naar Belfast. Dan vanuit Belfast naar Engeland en bij Newcastle terug naar Ijmuiden en uiteindelijk Amsterdam.

Het gedeelte Ierland is me vrij duidelijk. Ik heb het boekje en de GPS. Alleen het gedeelte Engeland kom ik niet helemaal uit.

1.Weet iemand welke route ik het beste van Hull naar de westkust kan fietsen. Om vervolgens de boot naar naar Dublin te nemen.
2. Weet iemand welke ferry ik weer in Belfast naar Engeland kan nemen om vervolgens in een redelijk rechte lijn naar New Castle te fietsen. En is daar een bestaande route voor?
Ook ben ik nieuwsgierig of er gps -tracks zijn van gedeelte Engeland en hoe het met de campings op deze routes gesteld is . Alle tips zijn welkom. Heb geschat dat het zo'n 2100 km is en wil er 3 weken over doen.
Dank. Iwan
De offciële routes vind je op de site van Sustrans en gpx tracks van die routes kan je vinden op Waymarkedtrails. Een handige routeplanner voor de UK is http://cycle.travel/map

Van Hull naar Holyhead zou je de 62 kunnen volgen tot de westkust van Engeland en daarna de 5 in Wales. Vorig jaar ben ik van Wales naar Hull gefietst maar niet rechtstreeks, beetje met een omweg, maar misschien kan je mijn route ook gebruiken? De campings kan je vinden op de site van Archies. In het binnenland was het nog best lastig die te vinden, de meeste zijn caravanparks waar geen tenten worden geaccepteerd.
De tovenaar schreef: De campings kan je vinden op de site van Archies. In het binnenland was het nog best lastig die te vinden, de meeste zijn caravanparks waar geen tenten worden geaccepteerd.
Er zijn een paar trucs om er bij het overgrote deel van de Britse campings achter te komen of er tenten mogen staan.
Veel Britse campings hebben bij Archies een code gekregen (CS of CL), die tussen haakjes achter de naam van de camping staat.

CS staat voor een Certificated Site voor leden van de Camping & Caravanning Club, waar maximaal 5 caravans/campers en 10 tenten mogen staan. Dit zijn circa 1600 terreintjes, die worden beheerd door een boer of particuliere landeigenaar. De C&C Club beheert zelf nog 108 grotere campings. Op al deze terreinen zijn tentkampeerders in principe welkom, al moeten die eigenlijk wel lid zijn van de C&C Club. Als de beheerder daar moeilijk over doet, kun je meestal ter plekke lid worden. Een tijdelijk overzees lidmaatschap kost 28 pond (en een pond is zelfs nu nog altijd meer waard dan een euro...). Heb je een CCI pasje (Camping Card International, zie dit topic), dan word je beschouwd als lid van de C&C Club (al kan ik niet garanderen dat elke terreinbeheerder dit weet, of wil weten; fervente voorstanders van de Brexit zouden wel eens niet onder de indruk kunnen zijn van welk buitenlands campingpasje dan ook :? ). Zie hier voor meer info.

CL staat voor een Certificated Location voor leden van de Caravan Club. Ook dit zijn kleine terreintjes (circa 2500) in particulier beheer. Van de 200 terreinen die de Caravan Club zelf in beheer heeft, zijn er slechts 40 met tentplekken. De kans dat op een CL-terreintje tentkampeerders welkom zijn, lijkt me uiterst klein (als de eigenaar wel tenten toe had willen laten, had hij zijn terrein immers voor de C&C Club open kunnen stellen).

De meeste Britse campings zijn overigens te vinden op http://www.ukcampsite.co.uk. Op deze site kun je campings selecteren waar tenten welkom zijn. Klik eerst op Google Maps Radius Search en klik dan dubbel op de kaart in het gebied waar je wilt kamperen. Er verschijnt dan een kaart met campings binnen een cirkel van 20 mijl rond de aangeklikte plek. Zet vervolgens onder units accepted (linksboven) een vinkje voor tents en druk op enter. Hierna zijn alleen nog de campings te zien waar tenten mogen staan. Vink dan onder facilities ook nog even toilets aan, want er bestaan ook campings waar je niet alleen een tent, maar ook een eigen toilet bij je moet hebben :wink:
http://www.ukcampsite.co.uk is idd een hele goede bron voor campings. Ook had ik zo'n campingpasje aangeschaft maar helemaal niet nodig gehad.
2100 km in drie weken is best ambitieus als je met volledige bepakking fietst... Houd er ook rekening mee dat je behoorlijk pech kunt hebben met de diverse bootverbindingen wat betreft vertrektijden, sta je zomaar een halve dag te wachten op de volgende boot. Ook de overtochten zelf duren duidelijk iets langer dan de boot naar bv. Terschelling.
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord. Je tweede vraag wel. Dat hebben we een paar jaar geleden gedaan. We namen de boot van Belfast naar Stranrear. En vanaf daar in rechte lijn naar Newcastle.
Het eerste deel is geen (Sustrans) route. Met een beetje omfietsen vermijd je de grootste snelwegen maar je ontkomt er niet aan om toch een stukje over een drukke weg te moeten. Daarna kun je via de Hadrians Wall route naar Newcastle.
Ik heb dit vanaf hier beschreven.
Eventuele tracks kun je hier downloaden.
Bedankt voor de reacties. Ik heb er veel aan gehad !

Groet Iwan