Additionally, paste this code immediately after the opening tag: concentratie in de fietsenbranche - Forum Wereldfietser

concentratie in de fietsenbranche

Pon, het moederbedrijf van Gazelle, heeft een overname bod uitgebracht op de Accell groep, van ondermeer Batavus, Koga, Sparta en Van Nicholas. De concurrentie zal er niet groter van worden.
Wim schreef:Pon, het moederbedrijf van Gazelle, heeft een overname bod uitgebracht op de Accell groep, van ondermeer Batavus, Koga, Sparta en Van Nicholas. De concurrentie zal er niet groter van worden.
Dat lijkt zorgelijk, maar de arrogantie kan ook wel eens zo groot worden dat kleine merken nieuwe kansen krijgen.
In de wereldfietsenmarkt is dit al lang geleden gebeurd.
Weet je dat zeker Leon? Ik weet dat het hip was om frames te gaan bouwen, maar het is bittere armoede onder het gros van die kleine romantische bouwers.

Betreft de overname... ik vind Derby de laatste jaren veel minder dan Accell, dus ik houd mijn hart vast. Als je ook kijkt naar het portfolio die Derby (Pon Cyling Group) nu onder zich heeft. Poeh.

Cervelo? Jaren verlieslijdend. Raleigh? Allang geen sterk merk meer. Union? Tsja.

Over overnames gesproken. Raleigh zit zowel bij Accell (Raleigh UK/US) als bij Derby (Raleigh DE) in het portfolio. Beetje sneu voor zo'n illuster merk.
Raleigh is gewoon opgehouden te bestaan. Vervolgens is uit de boedel de merknaam doorverkocht. Ik denk dat Leon doelt op het succes van merken als Santos, maar dat is maar een heel kleine markt. Uiteindelijk is een fiets voor de massa tegenwoordig niet meer dan een frame uit China behangen met onderdelen uit diverse Aziatische landen. Ook de montage gebeurt vaak in Azië.
De vraag is wel of een 'fabrikant' hier nog wat aan weet toe te voegen of alleen maar een sterke inkoper is. Zowel op het front van ontwerp als op dat van prijs bieden Fahrradmanufaktur en andere Duitse merken meer dan de grote Nederlandse merken, dus wie weet is dit hun kans.
loknor schreef:Weet je dat zeker Leon? Ik weet dat het hip was om frames te gaan bouwen, maar het is bittere armoede onder het gros van die kleine romantische bouwers.
Ik zei dan ook 'kan', verwijzend naar een mogelijkheid in de toekomst.
Misschien relevant nieuws voor de e-bikemarkt, voor mij en naar ik aanneem het gros van de forumleden alhier maken Gazelle en Accell al zeker 20 jaar geen relevante fietsen meer.
Shrek schreef:Misschien relevant nieuws voor de e-bikemarkt, voor mij en naar ik aanneem het gros van de forumleden alhier maken Gazelle en Accell al zeker 20 jaar geen relevantie fietsen meer.
Vergeet Koga niet, dat is Accell, al zou het inderdaad wel kunnen betekenen dat Koga nu ook definitief vergazelliseert (ik zag net dat Koga per 2017 geen stalen fiets meer produceert, en zonder op de voors en tegens van staal in te willen gaan zegt dat toch wel iets). Van Nicholas is trouwens ook Accell.
Koga was al een redelijk eind vergazelliseerd toch?
Shrek schreef:Misschien relevant nieuws voor de e-bikemarkt, voor mij en naar ik aanneem het gros van de forumleden alhier maken Gazelle en Accell al zeker 20 jaar geen relevantie fietsen meer.
Agreed wat betreft Batavus en Sparta.

Maar Accell is ook Koga en Van Nicholas, dat zijn wel merken welke hier fans hebben (hadden). In het buitenland heb je merken als Haibike, Focus, Ghost, Lapierre en dat zijn verdomd mooie fietsen.

Ik vind Accell momenteel een heel mooie portfolio hebben, zeker op e-bikes, maar ook qua Mountainbikes en trekking fietsen vind ik het bepaald niet verkeerd. Als ik het afzet tov Derby vind ik het een flink verschil.
bert sitters schreef:Zie het volgende bericht:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/auto ... verandert/
Dat is belangrijk omdat de markt aan het veranderen is. De verstedelijking zet door en steden zijn steeds minder goed bereikbaar per auto, er zijn problemen met luchtkwaliteit en parkeren. Ook het bezit vinden mensen steeds minder belangrijk, ze willen delen. Je kunt afwachten en kijken hoe lang je het volhoudt met alleen auto’s verkopen. Of je kunt kijken hoe je voor iedereen de juiste mobiliteit kunt aanbieden. Dat kunnen auto’s zijn maar ook fietsen en elektrische fietsen. Of een combinatie van auto en fiets.’
[...]
Maar er is meer aan de hand. Automerken realiseren zich dat zij niet langer het enige vervoermiddel hebben. Je moet andere concepten bieden. Vroeger was het simpel. Je ontwierp een auto en dan kon je redelijk goed voorspellen wie hem zou kopen. Nu koopt niet meer iedereen een auto, maar mensen willen wel mobiliteit. Daarom komen automerken met deelauto’s als car2go van Mercedes. Daar verdienen ze nu geen geld mee, maar ze leren veel over het consumentengedrag. Wat hebben mensen nodig op verschillende plekken en tijdstippen en wat willen ze daarvoor betalen? Wij hebben een belang in Greenwheels genomen, ook een deelautosysteem. We bestuderen hoe Greenwheels dit kunstje doet en kijken of je het voor meer dingen kunt gebruiken.
Interessante ontwikkelingen, dat wel.
Shrek schreef:Interessante ontwikkelingen, dat wel.
Dit zijn niet noodzakelijk dé ontwikkelingen maar het is de omschrijving ervan door een sterk belanghebbende op een cruciaal moment.

Ik kan het hele stuk niet anders samenvatten als dat ze er geld mee hopen te verdienen. Dat ze zelf zeggen dat ze in de verkennende fase zitten lijkt me realistisch.
De reactie was betreft het delen van Auto's. het is ontegenzeggelijk waar dat dit een trend is die groeit.

"het bezit vinden mensen steeds minder belangrijk, ze willen delen. " klopt niet.

"Steeds minder mensen vinden het bezit belangrijk, ze willen delen." klopt wel, maar dat staat er nou net niet.

UIteraard is en blijft het natuurlijk een uiterst kleine minderheid :evil:
Leon schreef: Ik kan het hele stuk niet anders samenvatten als dat ze er geld mee hopen te verdienen.
Je moet geld verdienen anders kan je geen winst maken, maar das logisch natuurlijk.
Heel vroeger waren er ook wel bedrijven die geen geld hoopten te verdienen maar die zijn inmiddels failliet :wink:
loknor schreef: "het bezit vinden mensen steeds minder belangrijk, ze willen delen. " klopt niet.
"Steeds minder mensen vinden het bezit belangrijk, ze willen delen." klopt wel, maar dat staat er nou net niet.
UIteraard is en blijft het natuurlijk een uiterst kleine minderheid :evil:
Ik persoonlijk vind alle ontwikkelingen op gebied van access-over-ownership waanzinnig interessant.
Zowel qua duurzaamheid en efficiëntie aan de aanbodzijde, maar ook de vrijheid die je hebt als consument wanneer je (bijna) niks meer zelf hoeft te bezitten, maar wel overal over kunt beschikken om het moment dat je dat wilt. :D

Disclaimer: ik ben een millennial.

Babyboomers zijn nog ouderwetse hoarders.
Millennials zien nu al op tegen het moment dat hun babyboomerouders naar een bejaardenhuis verhuizen en de millennials de zolder van hun babyboomerouders leeg moeten ruimen. :wink:
Shrek schreef:Misschien relevant nieuws voor de e-bikemarkt, voor mij en naar ik aanneem het gros van de forumleden alhier maken Gazelle en Accell al zeker 20 jaar geen relevante fietsen meer.
Mee eens. Ik ben eens nagegaan wat mijn gekochte fietsen zijn:

Patria Dublin, Duitsland
Idworx ER 2x, Duitsland
Utopia Kranich, in Nederland gemaakt, maar in Duitsland gekocht.
Utopia London, idem
Patria Delta, Duitsland
Patria ATB, Duitsland
Patria Potsdam, Duitsland
Kemper Filibus, Duitsland

Mijn laatste nederlandsche fiets was in 1998, een RIH Delta. Eigenlijk best wel jammer.
Minder bezit betekend in ieder geval minder opslagproblemen en dat vind ik als stadbewoner een enorme pre van abonnement achtige diensten (streamen!).
loknor schreef:Minder bezit betekent in ieder geval minder opslagproblemen en dat vind ik als stadbewoner een enorme pre van abonnement achtige diensten (streamen!).
Dat ja! Alle informatie (film, boeken, muziek) kun je streamen, dus geen boekenkast meer nodig.
Heel veel andere dingen kun je Peerby'en, dus ook geen schuur met hogedrukreinigers, tuingereedschap en dergelijke ongein meer nodig.
Vervoer kun je op afroep bestellen via OV, OV-fiets, Snappcar, Uber, Blabla Car of (over een jaar of 10) zelfrijdende taxi.

Alleen heel persoonlijke en specifieke items (mijn fietsencollectie :D :oops: ) hoef je nog zelf te bezitten. Wat een vrijheid en wendbaarheid geeft dat! :D

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... bezit.html
http://www.becomingminimalist.com/millennials/
https://www.washingtonpost.com/local/bo ... 7a767c20d0
Ik zie vooral concentratie en dus beperking van de mededinging. Het te verwachten gevolg is hogere prijzen. En dat in een Nederlandse markt die toch al oligopolistische trekjes had, met bijpassend hoge prijzen.
Dat wel ja.
Maar ik ging toch al geen Gazelle of Accell fiets kopen.
Nee ik ook niet maar de meeste mensen wel. En als je een schoolfiets voor de kinderen wilt kopen heb je ook niet steeds veel alternatief.