Wij willen in de meivakantie (wij hebben twee weken) met onze kinderen (3 meiden van 10, 8 en 6) een (bijna-)rondje Vennbahn en Eifel fietsen. De oudste fietst zelf op een Frogbike met 8 versnellingen, en de jongste twee wisselen af tussen de tandem (Hase Pino, waar mijn vrouw op fietst) en zelf fietsen op een Frogbike (ook met 8 versnellingen).
Dit is de bedachte route:
- Vennbahn van Aken naar St. Vith (90 km, voormalige spoorbaan)
- Eifel-Ardennen fietspad van St-Vith naar Prüm (40 km, voormalige spoorbaan)
- Prüm fietspad van Prüm naar Stadtkyll (30 km)
- Kyll fietspad van Stadtkyll naar Buchholz (15 km, voormalige spoorbaan)
- RAVel L45a van Buchholz naar Waimes(25 km)
- Vennbahn van Waimes naar Monschau (30 km; dit stuk doen we dus twee keer)
- Roeroever fietspad van Monschau naar Düren (85 km)
Vanaf Düren haalt een van ons met de trein de auto uit Aken op.
Het grootste deel van de route is voormalige spoorbaan. M.n. het Prüm fietspad vind ik wel een beetje spannend met de kinderen (die wel genoeg fietsvakantie-ervaring hebben, maar alleen vlak in NL). Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Is het veel / zwaar klimmen? Het hoogteprofiel (op http://www.eifel.info/nl/a-pruem-fietspad) ziet er pittig uit, maar zegt me eigenlijk niet echt heel veel...
Het laatste deel gaat overwegend afdalend over het Roeroever fietspad (waarover ik al enkele positieve verhalen tegenkwam op het forum hier) en langs de zuidoever van de Rursee. Je kunt echter ook langs de noordoever (iets meer km). Heeft iemand ervaring met (een van) beiden? Is de zuidoever erg heuvelachtig? Kunnen we met de kinderen beter de noordoever volgen?
Als iemand verder nog tips heeft: graag!
Dit is de bedachte route:
- Vennbahn van Aken naar St. Vith (90 km, voormalige spoorbaan)
- Eifel-Ardennen fietspad van St-Vith naar Prüm (40 km, voormalige spoorbaan)
- Prüm fietspad van Prüm naar Stadtkyll (30 km)
- Kyll fietspad van Stadtkyll naar Buchholz (15 km, voormalige spoorbaan)
- RAVel L45a van Buchholz naar Waimes(25 km)
- Vennbahn van Waimes naar Monschau (30 km; dit stuk doen we dus twee keer)
- Roeroever fietspad van Monschau naar Düren (85 km)
Vanaf Düren haalt een van ons met de trein de auto uit Aken op.
Het grootste deel van de route is voormalige spoorbaan. M.n. het Prüm fietspad vind ik wel een beetje spannend met de kinderen (die wel genoeg fietsvakantie-ervaring hebben, maar alleen vlak in NL). Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Is het veel / zwaar klimmen? Het hoogteprofiel (op http://www.eifel.info/nl/a-pruem-fietspad) ziet er pittig uit, maar zegt me eigenlijk niet echt heel veel...
Het laatste deel gaat overwegend afdalend over het Roeroever fietspad (waarover ik al enkele positieve verhalen tegenkwam op het forum hier) en langs de zuidoever van de Rursee. Je kunt echter ook langs de noordoever (iets meer km). Heeft iemand ervaring met (een van) beiden? Is de zuidoever erg heuvelachtig? Kunnen we met de kinderen beter de noordoever volgen?
Als iemand verder nog tips heeft: graag!