Additionally, paste this code immediately after the opening tag: compact crankstel met vierkante as - Forum Wereldfietser

compact crankstel met vierkante as

Op dit moment rij ik met een compact crankstel 50-34 van tiagra op mijn racefiets, met lagers aan de buitenkant. Dit crankstel is aan vervanging toe en nu wil ik graag overstappen op een crankstel met vierkante as. Weet iemand waar ik dit kan kopen en hoe kom ik erachter hoe breed de as moet zijn?
FSA heeft ze. Elke fietsenmaker kan die bestellen, of je koopt 'm hier:
https://www.bike24.com/p230356.html
Als je cranckstel aan vervanging toe is heb je wel iets gedaan wat weinigen voor elkaar krijgen. (of is de kwaliteit tegenwoordig slechter?) Als de lagers nog goed zijn zijn de enige dingen die aan vervanging toe zouden kunnen zijn de kettingbladen, en die hebben ze ook bij bike24. Als je toch over wil stappen op een vierkante trapas en bijbehorend crankstel zul je eerst uit moeten vinden hoe breed die as moet zijn, daar zijn namelijk verschillende breedtes in te krijgen. Hoe je dat uit moet vinden weet ik niet. Google of duckduckgo?
_Peter_ schreef:Als je toch over wil stappen op een vierkante trapas en bijbehorend crankstel zul je eerst uit moeten vinden hoe breed die as moet zijn, daar zijn namelijk verschillende breedtes in te krijgen. Hoe je dat uit moet vinden weet ik niet.
Het is toch meer een cranckstel met bijbehorende trapas dan andersom.
Als de leverancier van het cranckstel je niet kan vertellen welke (lengte) trapas erbij hoort moet je naar een andere gaan.
kip, ei, Leon.

Alle crankstellen met een vierkant gat passen wel op een vierkante trapas. maar niet alle vierkante trapassen (in lengte/breedte) zijn geschikt. Zo geeft niet elke fabrikant aan welke asbreedte je moet hebben, of bij het ene model wel en het andere niet.
Je gaat toch niet naar een winkel voor een trapas en denkt "Joh, 118 mm lijkt me vandaag wel een leuke lengte" om daarna een zoektocht te beginnen naar een cranckstel dat daarbij past?

Jij zei overigens fabrikant waar ik leverancier zei. Een schijnbaar subtiel maar essentieel verschil.
Leverancier: degene die jou het produkt of de dienst levert.
Leon schreef:
_Peter_ schreef:Als de leverancier van het cranckstel je niet kan vertellen welke (lengte) trapas erbij hoort moet je naar een andere gaan.
En neem geen genoegen met een fietsenmaker die vindt dat een vierkante as achterhaald is. Ook niet als het de chefmonteur van een zeer gerenommeerde zaak is (zie dit topic) of iemand met een hele mooie winkel die al meer dan 200.000 km over de wereld heeft gefietst.
Zoek een fietsenmaker die jouw wensen respecteert en jouw fiets voor een redelijk bedrag voorziet van een crankstel + vierkante trapas waarvan de duurzaamheid bewezen is. Zoals ik vorig jaar in dit topic meldde: Toen mijn Creafiets 11 jaar oud was, kwam ik er drie dagen voor het begin van een tocht door Portugal achter dat het trapstel (met de inmiddels 17 jaar oude TA cranks) acuut vervangen moest worden. Inmiddels woonde ik in Leiden, waar het wemelt van de fietsenzaken. Toch wilde geen enkele fietsenboer mij uit de brand helpen. 'Die spullen worden niet meer geleverd', kreeg ik steeds te horen. 'De cranksets die we hebben, passen niet op deze fiets.'
Ten einde raad ging ik naar Van Herwerden in Voorburg. Zonder probleem werd de Creafiets daar binnen een dag voorzien van een modern trapstel (vierkante as met 22-32-44 triple; vandaag de dag wordt die haast alleen nog met buitenboordlagers geleverd).

Dit was in 2001. Ik weet niet of Van Herwerden anno 2017 nog altijd zonder morren fietsen van vierkante assen voorziet, maar bij Bike4Travel en M-gineering is de vierkante as nog helemaal van deze tijd. Als ze het daar te druk hebben of als je daar mijlenver vandaan woont, zijn er vast en zeker nog andere adressen waar je terecht kunt. Misschien moeten we er maar eens een lijst van aanleggen. Wat met fietsvriendelijke campings in België kon, moet ook kunnen met 'fietsenboeren die de vierkante as serieus nemen' :wink: .
Na even zoeken heb ik een stronglight impact compact crankset met un55 BB gekocht. Ik hou van de klassieke uitstraling en van een UN55 bottom bracket.
goede keuze, al zou ik de Token trapas gekozen hebben.
Ik heb vandaag op mijn fiets en die van mijn nicht de trap assen en de crankstellen vervangen.

Ik had deze gekocht bij rose die er altijd bij vermeld: bij dit crankstel hoort een trapas lengte van 122mm bbun55

Natuurlijk ook gelijk de cassettes en kettingen vervangen

Mario
Dit is een interessante site mbt dit onderwerp;

http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html