Leon schreef:_Peter_ schreef:Als de leverancier van het cranckstel je niet kan vertellen welke (lengte) trapas erbij hoort moet je naar een andere gaan.
En neem geen genoegen met een fietsenmaker die vindt dat een vierkante as achterhaald is. Ook niet als het de chefmonteur van een zeer gerenommeerde zaak is (zie
dit topic) of iemand met een hele mooie winkel die al meer dan 200.000 km over de wereld heeft gefietst.
Zoek een fietsenmaker die jouw wensen respecteert en jouw fiets voor een redelijk bedrag voorziet van een crankstel + vierkante trapas waarvan de duurzaamheid bewezen is. Zoals ik vorig jaar in
dit topic meldde:
Toen mijn Creafiets 11 jaar oud was, kwam ik er drie dagen voor het begin van een tocht door Portugal achter dat het trapstel (met de inmiddels 17 jaar oude TA cranks) acuut vervangen moest worden. Inmiddels woonde ik in Leiden, waar het wemelt van de fietsenzaken. Toch wilde geen enkele fietsenboer mij uit de brand helpen. 'Die spullen worden niet meer geleverd', kreeg ik steeds te horen. 'De cranksets die we hebben, passen niet op deze fiets.'
Ten einde raad ging ik naar Van Herwerden in Voorburg. Zonder probleem werd de Creafiets daar binnen een dag voorzien van een modern trapstel (vierkante as met 22-32-44 triple; vandaag de dag wordt die haast alleen nog met buitenboordlagers geleverd).
Dit was in 2001. Ik weet niet of Van Herwerden anno 2017 nog altijd zonder morren fietsen van vierkante assen voorziet, maar bij
Bike4Travel en
M-gineering is de vierkante as nog helemaal van deze tijd. Als ze het daar te druk hebben of als je daar mijlenver vandaan woont, zijn er vast en zeker nog andere adressen waar je terecht kunt. Misschien moeten we er maar eens een lijst van aanleggen. Wat met
fietsvriendelijke campings in België kon, moet ook kunnen met 'fietsenboeren die de vierkante as serieus nemen'
.