Ik ben op zoek naar een slaapzak liefst onder de 200 euro. Maar ik wil het wel graag warm hebben en neem dan iets meer gewicht voor lief. Ik heb namelijk al veel kosten gemaakt met de aanschaf van fiets, tent, stoel, brander en dergelijke. Nu heb ik al een mat uigezocht (Thermarest Neo air Camper XL) en wil eigenlijk een 3 of 4 seizoenenzak. Ik ga voor het eerst met het paasweekend mee op stap met de wereldfietsers en moet dus wat versneld dit aanschaffen. Ik heb me wel proberen voor te bereiden maar ik zal met de pasen merken of ik dat goed heb gedaan. Al met al loopt het gewicht al aardig op van de bepakking. Nu maar hopen dat ik nog vooruit kom.
Een slaapzak is een belangrijk onderdeel van je uitrusting, want koud slapen kost enorm veel energie. Als je geen heuvels of bergen hoeft te overstijgen, dan kan je prima met een goedkope dikke slaapzak gaan fietsen. Zodra je heuvels/bergen tegen komt verandert het verhaal.
Ik deed mijn beginnersweekend ooit met een dikke slaapzak en ik was er blij mee. Met Pasen kan het nog erg koud zijn dus mijn advies is: neem gewoon een dikke zware slaapzak mee.