Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak - Forum Wereldfietser

Slaapzak

Ik ben op zoek naar een slaapzak liefst onder de 200 euro. Maar ik wil het wel graag warm hebben en neem dan iets meer gewicht voor lief. Ik heb namelijk al veel kosten gemaakt met de aanschaf van fiets, tent, stoel, brander en dergelijke. Nu heb ik al een mat uigezocht (Thermarest Neo air Camper XL) en wil eigenlijk een 3 of 4 seizoenenzak. Ik ga voor het eerst met het paasweekend mee op stap met de wereldfietsers en moet dus wat versneld dit aanschaffen. Ik heb me wel proberen voor te bereiden maar ik zal met de pasen merken of ik dat goed heb gedaan. Al met al loopt het gewicht al aardig op van de bepakking. Nu maar hopen dat ik nog vooruit kom.
Een slaapzak is een belangrijk onderdeel van je uitrusting, want koud slapen kost enorm veel energie. Als je geen heuvels of bergen hoeft te overstijgen, dan kan je prima met een goedkope dikke slaapzak gaan fietsen. Zodra je heuvels/bergen tegen komt verandert het verhaal.
Ik deed mijn beginnersweekend ooit met een dikke slaapzak en ik was er blij mee. Met Pasen kan het nog erg koud zijn dus mijn advies is: neem gewoon een dikke zware slaapzak mee.
Heb je een gronddekentje? Een laagje tussen grondzeil en slaapmatje scheelt een wereld aan kou. Als je het geld ervoor hebt kan een zijden lakenzak ook een uitkomst zijn om de kou te weren. Weegt niks en is zo groot als een paar opgerolde sokken.
Bedankt voor jullie reactie. En welk merk slapzak heeft een goede prijs kwaliteit verhouding en van welk merk en materiaal zijn er grondzeiltjes? Ik heb een Mutha Hubba tent met floorprint aangeschaft.
Cumulus is een favoriet merk met een goede prijs kwaliteit bij Hikers/Vakantiefietsers.

http://sleepingbags-cumulus.eu/

De jaarlijkse inkoopactie op Hikingsite.nl is net afgelopen, maar ook zonder korting zijn de prijzen prima t.o.v. de A-merken (merken met een grote store-vertegenwoordiging).
Als je wilt zorgen dat je geen (dure) voortassen en voordrager nodig hebt moet je je bagage compact houden, en dat geldt zeker ook voor je slaapspullen. Ik weet niet of je deze matras al gekocht hebt of alleen maar uitgezocht, maar een iets compacter model zou ook helpen. Bij de slaapzakken geldt dat je al snel op dons uitkomt. Cumulus is een prima keus, maar wat minder chique ook Alpkit: https://www.alpkit.com/sleeping-bags
In het algemeen, zie hier voor het belang van een compacte uitrusting:
http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf

Ik lees nu een nieuwe post van je waarin je zegt dat je eventueel naar Noorwegen wilt. Dan zou ik wel zorgen voor een slaapzak met een voldoende temperatuurbereik.
Vandaag toch de slaapmat besteld van Thermarest de xl uitvoering. Reden is dat ik bewust kies voor wat comfort en iets meer gewicht op de koop toe neem. De mat weegt 1 kilo en is 7.5 cm dik en 75 cm breed. Dat is 3 ons zwaarder dan de kleine uitvoering. Een slaapzak heb ik kunnen lenen. Ik kan dan nog even sparen voordat ik een slaapzak aanschaf. Bedankt voor de adviezen.
Als je je bestelling nog kunt annuleren of mat terug kunt sturen dan zou ik als ik jouw was hem ruilen voor de Neoair Xtherm scheelt je weer 50% aan gewicht en deze mat slaapt gewoon erg goed. Slaap er met een slechte rug net zo goed op als thuis. Misschien kun je nog wat met deze info.
Inge, dat is een erg dure mat, wat dat betreft ligt de Neo-Air Trekker voor iemand met een beperkt budget dan meer voor de hand. Die ligt en weegt vrijwel hetzelfde voor een wat minder wild bedrag.

Overigens is een tweede hands Trail Pro ook wel een optie... scheelt veel geld en die zijn nauwelijks zwaarder dan een Xtherm/Trekker.
Ja, dat klopt maar zijn geld dubbel en dwars waard evenals de service van therma rest (mijne is vervangen ivm een productiefout). Heb voor de mijne niet de volledige prijs betaald - maar had 25% korting. En dat scheelde best een hoop. Ik vind zelf de isolatie waarde erg prettig daar ik het erg snel koud heb. Vandaar dat dit mijn keuze mede heeft bepaald naast het goed/ slecht liggen. Goed slapen staat bij mij altijd bovenaan en als daar dan een duurder prijskaartje aan hangt... helaas... dan bezuinig ik weer op andere zaken of spaar wat langer door. Ik begrijp dat niet iedereen in deze positie is....
Bedankt voor de input. De mat die ik besteld heb is niet zo heel duur. De mat kost 127 euro met wat korting. Ik heb bewust voor een grote maat gekozen. Ik heb zelf chronische reuma en zal op tochten zo nu en dan vanwege deze klachten een rustdag in moeten plannen en wil dan graag wat comfort in de tent. Een paar onsjes meer gewicht neem ik dan ook maar op de koop toe. Vandaar ook gekozen voor een 3 persoonstent voor wat leefruimte.
Een slaapzak wil ik wel extra geld voor uittrekken maar ik kan er voorlopig 1 lenen. Maar deze heeft wel behoorlijk folume.
Noorwegen op het programma stelt toch wel eisen. Het probleem is enerzijds dat het behalve nat ook koud kan zijn. Ook in de zomer kan het op wat grotere hoogte zeker vriezen. Anderzijds moet je soms echt stevig klimmen. Kortom, je uitrusting moet warm en licht zijn, en dat is een combinatie die toch wel wat aandacht vereist.
Wim en Inge hebben betreft Noorwegen wel een heel goed punt. Een R van 3.0 zit je goed tot net onder het vriespunt, dat is dus al krap. Een Camper XL zit met 2.2 daarboven en kan je echt wel issues krijgen.

Een oplossing kan een extra foammat zijn (R waardes kan je gewoon optellen), maar je wordt dan echt een pakezel.
Zoiets helpt ook:

https://www.kampeerwereld.nl/bo-camp-sl ... AtRh8P8HAQ

Je kunt hem eventueel zo bijknippen dat hij alleen van (en met) knie tot schouders loopt. Ik denk dat het het grootste deel van het verschil tussen R2.2 en 3.0 wel wegneemt. Perry heeft ze ook.
Bij de fietsvakantie winkel verkopen zij mooie Lowlands slaapzakken.

Als je lid ben van de wf dan krijg je korting.

Ja kan bv de sereai 1 kopen met korting voor 189 euro met 450 gram eenden dons. Goed voor een comfort temperatuur van 0 graden.

Mario
Ik heb behalve een Exped Downmat ook een Synmat UL voor de zomer. Die heeft een R van 3.3. Ze zeggen dat dat goed is voor een paar graden onder nul, maar al iets boven nul voel ik de kou van onder optrekken. Nu is iedereen wat dat betreft verschillend, maar ik wil het toch maar gezegd hebben. Als je in Noorwegen een keer op bijvoorbeeld 800 meter hoogte moet kamperen kan het ook midden in de zomer 's nachts best een aantal graden vriezen.
supermario schreef:
Als je lid ben van de wf dan krijg je korting.
Je bedoeld als je lid bent van de Europafietsers
Ik heb alle adviezen opgeschreven. Dit jaar ga ik ervaring op doen met kamperen. Als ik volgend jaar naar Noorwegen ga en daarvoor een andere slaapmat moet hebben dan is aanschaffen geen probleem. Het kan zelfs zo zijn dat ik van hut naar hut ga fietsen maar dat ga ik komende winter bekijken. Ook dit jaar maar zien hoe de reuma op een tent reageert. Nu heb ik vooral fietskriebels. Een slaapzak kan ik voorlopig even lenen dus als ik straks wat koop dan mag het ook wel wat kosten. Ik denk dan zelf zo tussen de 3 en 400 euro uit te willen geven. Of is dat heel decadent? Zelf ben ik 196 en 93 kilo. Is een mummyslaapzak van 220cm dan toereikend?
En ik ben lid geworden van zowel de wereld als de europafietser.
Rene Ester schreef:. Als ik volgend jaar naar Noorwegen ga en daarvoor een andere slaapmat moet hebben dan is aanschaffen geen probleem
Ik zou nu al ruilen voor een warmere mat als je nog binnen de 8 dagen zit. Je kan warmere (en lichtere) Neo-airs krijgen voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dit scheelt je gewoon geld op de langere termijn en red je vakantie. Als je niet kan ruilen zou ik zeker nog een rol foam ergens op binden.

Uit ervaring: Een koude nacht is echt geen pretje. Meerdere koude nachten is gewoon een verpeste fietstocht.
Daar sluit ik me volledig bij aan. En misschien is de yeti die op de site nu wordt aangeboden iets voor je. Heb je meteen een warme(re) slaapzak voor een mooi bedrag.