Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd vakantie fiets - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd vakantie fiets

Hallo allemaal!
Ik wil graag deze zomer een tocht maken van 10 dagen om te kijken of ik het leuk vind (kamperen)! Daarom ben ik nu op zoek naar een tweedehands fiets die ik eventueel weer kan doorverkopen, mocht ik fietsvakanties niks vinden.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Redelijk doorfietsen

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Meer rechtop

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Niet voornamelijk

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Nee

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Voorlopig in Nederland, België of Duitsland
Wil eerst de groene valleienroute doen

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeertochten

JE LICHAAMSLENGTE
172

JE GEWICHT
52 kg

JE LICHAAMSBOUW
Normaal geproportioneerd

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
rond de 15 kg

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Delft

WAT IS JE BUDGET?
Ongeveer 500,- voor fiets en tassen en extra kampeerspullen

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Uurtje fietsen per dag naar werk/school
1x een 2 daagse tocht gemaakt op de veluwe

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
80 km

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Een omafiets..

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik kan niet super veel :lol:

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Voor juli

Ik heb deze gezien, een koga miyata prominence
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... on=asqSent

Zou deze geschikt zijn voor mijn situatie?
Alvast bedankt!
Je bent niet zwaar of lang dus aan een fiets zijn weinig bijzondere eisen te stellen. Mazzelaar!
Op de route liggen wel de heuvels van de Ardennen dus je hebt lichte verzetten en goede remmen nodig.
Op de Koga van MP waar je naast wijst ziten beidem; prima dus.
De verende voorvork en de verende zadelpen zijn overbodig aan die fiets maar voor de rest kun je er een heel goede fiets aan hebben. Ding wat af en reserveer dat geld voor een nieuwe ketting en misschien een nieuwe cassette en remblokjes. Er kunnen dingen aan zo'n fiets (bijna) versleten zijn.
Hopelijk mag het stuur een halve meter omlaag want op de eerste foto lijkt het een soort onneembare toren waar je tegenaan moet trappen... :shock:
Je kunt ook nog wat rondkijken want de keuze is ruim.
Koop de fiets op tijd zodat je wat kunt proberen of de afstelling goed is en het zadel je bevalt.
Een zadel kun je namelijk altijd het beste los van de fiets beschouwen.
Succes!
Die MP fiets vergt meteen het nodige vervang werk. Dat lijkt me niet zo'n goed begin. Vering slokt je trapenergie op, bergop gaat die fiets deinen en niet vooruit.
sjefke schreef:Die MP fiets vergt meteen het nodige vervang werk.
Waar gaat het dan om? Waar baseer je dat op? Maar mocht het zo zijn dat er draaiende delen aan vervanging toe zijn: voor een paar honderd euro een zo goed al nieuwe Koga is misschien ook wel wat al te aanlokkelijk.
Beste adviesvrager,
'k Heb wat langer over je vraag, wensen en budget nagedacht.
Léon geeft reëel advies naar mijn idee. Neem het ter harte zou ik zeggen.

Wanneer je een fiets, tweedehands in ieder geval, koopt zou je alleen al voor het veiligheidspunt de fiets moet laten nakijken op spaken en (slijtage van) velgen, zijn ze stevig en dragend genoeg voor de belasting die jij voor ogen hebt. Remmen, kabels en blokjes, checken is ook niet onbelangrijk. Op je remmen moet je kunnen vertrouwen. Soepel schakelen is heerlijk dus moeten ketting en tandwielen goed ingesteld zijn, weinig slijtage is het fijnst.
Je snapt dan natuurlijk dat laten checken, controleren en vervangen geld kost. Wanneer je maar €500 kunt uitgeven aan de fiets is dit moeilijk haalbaar als je al een fiets onder de €500 kunt vinden.

Daarentegen gaan er legio op de oude 3- of 5-versnellingsfiets van weet-ik-veel-welk familielid, kennis een rondje maken om uit te vinden of een fietsvakantie je pleziert. Is dit wellicht een idee? Dan besteed je je geld aan het controleren en evt. vervangen.
Je opoefiets, je hebt heel degelijke, stevige, dus niet die van waaibomenstaal van Praxis o.i.d., met een rekje voorop zou ook kunnen voldoen. Dan moet je wel een enkel heuveltje op lopen en duwen maar dat is dan ook weer een ervaring in de pocket. Pas dan wel op met afdalen en remmen. Misschien moet je dan ook wel lopen. Dit is geen grapje.

Wat ook nog kan is een fiets rond je budget vinden, goede maat is een vereiste, en gaan (Ilja Leonard Pfeiffer's boek De filosofie van de heuvel). Onderweg vind je wel uit of je een ander zadel wil, de fiets te slap is voor het gewicht dat je meesleept (gaat zwabberen) enzovoort. Zou wel de remmen en velgen laten checken i.v.m. veiligheid. Alhoewel menig lezer nu zou denken dat veiligheid in nog veel meer zit; helm, gewichtsverdeling, dazer, pepperspay, verlichting, veiligheidshesje, GPS om de weg te vinden, spiegeltje aan stuur, telefoon om camping te reserveren en ga zo maar door. Fietsvakantie is per definitie avontuurlijk al is het alleen maar om het feit dat je een lekke band kunt krijgen wat je niet verwacht, je mogelijk fikse tegenwind treft en je op de verwachte tijd de camping of B&B niet haalt. Niets is vanzelfsprekend. Moet je wel tegen kunnen.

Mijn eerste vakantiefiets voor 3 weken was de 3-versnellingfiets van oma wat nogal een log beest was maar doel bereikte wat de beDOELing was. Daarna heb ik de stalen Giant expedition damesframe van 20 jaar oud van mijn moeder 'opgefietst' die nogal zwabberde maar de beste maat/ergometrie had ever! Daarna volgden dure merkfietsen. Na 20 jaar vakantiefietsen staat bij mij op één: juiste maat en geometrie, goed werkend schakelsysteem (maakt niet uit wat), betrouwbare remmen en geen gezwabber want dat is gevaarlijk fietsen.

Zo. Zal wel wat herhaling wat informatie betreft zijn met hier en daar wat misschien wat eye openers. Veel voorpret gewenst in ieder geval.

Loes
Zo op het eerste gezicht ziet dit er als een prima koop uit. Zien (zien, want verkoper biedt twee fietsen aan!) er goed uit en de vanaf-bied prijs komt zeer redelijk over. Neem iemand mee die wat meer verstand van fietsen heeft, teneinde de daadwerkelijke staat goed te kunnen (laten) inschatten.
De framemaat van deze damesfiets past waarschijnlijk redelijk bij je 172cm.
Ik lees dat je gaat kamperen. Houdt er rekening mee dat je geschatte 15 kilo bagage all-in wel eens hoger zou kunnen uitvallen. Ik kom er in ieder geval niet aan, maar belangrijker, de meeste kampeerfietsers die ik tegenkom ook niet.
Zoals door andere reageerder aangehaald heeft de voor- en zadelvering weinig toegevoegde waarde, integendeel. En de mogelijkheden van montage van een voordrager zijn bij voorvering beperkter.

De verkoper lijkt me een echte particulier (dus niet een als handelaar vermomde particulier). De naam zegt mij zo op het eerste gezicht niets. De verkoper biedt overigens twee gelijksoortige fietsen aan. Allebei ingedeeld onder "Gebruikt", met de vermelding "In zeer goede staat verkerende Koga Miyata Prominence".
Blind guess: wellicht hebben ze een nieuwe setje gekocht, of de overstap naar elektrisch gemaakt.
Neem contact op met verkoper en stel vragen: hoe oud zijn de fietsen, 1e eigenaar/aankoopbon, hoe werden ze onderhouden, waarom verkoop etc. etc.

Tenslotte, je wilt rekening houden met een mogelijke doorverkoop. De markt voor tweedehands Koga's is groot en er is ook veel vraag naar. Betaal je niet teveel dan moet het wel lukken 'm zonder al te veel afschrijving en zonder al te veel moeite weer door te verkopen.
Mocht je vakantiefietsen niets vinden, zoals je schrijft. Of misschien wel juist omdat het je zo goed goed gaat bevallen dat je een meer specifieke vakantiefiets wenst aan te schaffen :D
Hallo allemaal

Heel erg bedankt voor jullie reacties, hier leer ik veel van!
Ik ben bij de fiets gaan kijken om te zien wat het verhaal was en natuurlijk hoe de fiets fietst. ;) Ik heb hem gekocht want hij was in goede staat en hiermee kan ik in ieder geval een paar weekjes weg om te kijken hoe het bevalt. Daarna zie ik wel weer.
Komende tijd een paar dagtochten maken!
Lalee_ schreef:... Ik heb hem gekocht
Komende tijd een paar dagtochten maken!
Veel fietsplezier!
Wat fijn dat het een goede koop lijkt. Inderdaad veel fietsplezier!
Loes