Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefietswielen vraagje - Forum Wereldfietser

Racefietswielen vraagje

Ik ben inmiddels een jaar of vijf de trotse bezitter van een toen tweedehands Jan Janssen - Tour de France. Een eenvoudige fiets met een nieuwwaarde van tegen de € 1.000,-- afhankelijk van de uitrusting. In mijn geval Shimano Tiagra 27/3*9 speed. Ik ben er over het algemeen blij mee en ben dan ook niet van plan 'm op korte termijn te vervangen.

Helaas blijk ik er door (toch :oops: ) slecht onderhoud mijnerzijds in geslaagd te zijn de conussen, kogels, lagers van het achterwiel om zeep te brengen. Klinkt als een koffiemolen en de schade is aan de binnenkant ook goed te zien. Het zijn no-name velgen met inmiddels ook nog eens een slingertje erin dus het plan is om ze te vervangen.

Ik denk aan Fulcrum 7 of 5. Vind die laatste best mooi maar zit met € 250,-- ook wel helemaal aan de bovenkant van wat ik er aan uit wil geven. Bovendien kan ik als ik ooit toch weer de zaak in het honderd heb laten lopen de lagers (industrielagers) integraal vervangen.

Mijn vraag: Ga ik plezier hebben van de Fulcrum 5 bij deze fiets (bepaald geen knalharde koersfiets) of is het zonde van het geld en ga ik er echt niet harder door fietsen?

Overigens gebruik ik deze fiets alleen voor dagtochtjes. Er hoeft dus geen bagage mee op deze 'snelle' fiets want daarvoor gebruik ik mijn Snel Safari.

NB. Uiteraard speur ik ook op MP om te zien of daar nieuw of tweede hands nog wat van mijn gading is.
Voor iets van 125 euro heb je een net klassiek handgebouwd 36 spaaks wiel dat het misschien wel langer uithoudt dan je fiets. Ga je er harder van? Vast niet. Ga je er langzamer door? Vast niet. Het voordeel van zo'n achterwiel is dat je er ook nog eens een snel tochtje met hotelbagage mee kunt maken zonder dat ze boel kapot gaat.
Als je alleen schade aan je naaf hebt, hoef je alleen die te vervangen. Kan redelijk low budget naaf zijn, kosten incluis inspaken plus richten 5 tientjes? Vervangen door een hele dure naaf gaat je overigens niet meer snelheid opleveren.
Je kunt toch ook alleen de lagers vervangen?
Ik begrijp dat niet alleen de conussen en kogels maar ook de cups beschadigd zijn?
Kogels en conussen zijn te koop.
Cups zijn niet zo gemakkelijk te verkrijgen geloof ik. Of het zou zo moeten zijn dat je een nieuwe achternaaf in de juiste maat zou kunnen kopen waar je dan de cups, kogels en conussen uithaalt. Of je de cups er uit krijgt kun je zelf testen met de kapotte versies.
Dat scheelt overspaken en een setje spaken. Herspaken met de oude spaken lijkt me geen goed idee.
Misschien heb je interesse, ik heb nog een paar zo goed als nieuwe mavic ksyrium Elite velgen staan. zwarte uitvoering met platte zwarte spaken. inclusief 10- pion maat 622x13 inclusief continenten banden.

Prijs., 200,00 euro

groet, Ruud evt contact r.van.gent1@kpnplanet.nl
De cups inderdaad. Die zijn ook beschadigd. En de velgen waren al niet veel soeps. Aan handgespaakte wielen had ik nog niet gedacht. Dacht dat die veel duurder zouden zijn voor een setje.
Alleen je achterwiel was toch kapot?
Oh, ja op die manier. Maar klopt inderdaad. Voorwiel is op zich goed. Maar doordat ie wat hoger is daardoor wel een factor om rekening mee te houden.
Bedoel je een hogere velg?
Voor €100,- heb je 2e hands al prima wielsets waar je nog 20 dkm+ mee fietsen kunt. Zelf heb ik voor dat bedrag een setje Campagnolo Eurus wielen met Shimano body (oude type met stalen spaken) en een vrijwel nieuwe tubeless DT Swiss R24 wielset op de kop kunnen tikken.

Bonus: 11 speed heeft een andere body/naaf, 8/9/10 speed zijn uitwisselbaar. Veel wielrenners zijn al overgestapt en hebben hun oude wielsets te koop aan geboden. De meeste zijn op zoek naar 11s wielen, dus de markt is soort van overspoeld.

Gewicht speelt nauwelijks een rol, maar maak het niet te gek. Ik heb zowel een 36/36 handgespaakte Ryde Sputnik wielset (2.6kg) als Fulcrum Racing 1's (1.5kg). Op de Sputniks liggen Schwalbe Marathon's van 750g p/s en op de R1's GP4K's van 250g p/s. Het verschil tussen die twee uitersten is wel duidelijk voelbaar en als ik zonder bagage rijdt zorg ik er zeker voor dat er een lichtere set onder ligt.

Anderzijds, tussen de R1's en R24's zit 200-300g en daar merk je helemaal niets van.

Lang verhaal kort: Fulcrum Racing 7 wielen zullen prima zijn en mogen niet meer kosten dan €130,- ofzo nieuw. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een 2e hands setje van een iets hogere klasse, z.g.a.n. en in de prijsklasse €75 - €100.

Gouden tip: Ga altijd langs om ze op te halen als je voor 2e hands kiest en check de remranden, naven en of ze recht zijn. Op één of andere manier denken mensen altijd dat ze goud in handen hebben als het op wielen of fietsspullen aankomt. "Ze waren nieuw €500!", "Kaarsrecht", "Lopen als een zonnetje", ik heb ze allemaal gehoord en had er in alle gevallen nog geen tientje voor over. Een setje Eurussen voor €100 die al weer vele duizenden kilometers probleemloos meegaan als slecht weer set is dan weer een gouden vondst.

(Ps. mocht het je nog niet opgevallen zijn, ik heb een soort wiel fetisj. Weet ook niet waar het vandaan komt).
Dank jullie wel. Ik ga denk ik eens kijken voor een gebruikt setje.
TS schrijft dat hij 'industrielagers' in het wiel heeft; is dat een aanbeveling tov de 'oude' cup-cone lagers, die afstelbaar zijn, of juist niet? Ik vind het best een gedoe, het afstellen van lagers, het loopt wel goed, als je het eenmaal voor elkaar hebt, maar misschien geldt dat ook voor industrielagers?
Georg schreef:TS schrijft dat hij 'industrielagers' in het wiel heeft; is dat een aanbeveling tov de 'oude' cup-cone lagers, die afstelbaar zijn, of juist niet? Ik vind het best een gedoe, het afstellen van lagers, het loopt wel goed, als je het eenmaal voor elkaar hebt, maar misschien geldt dat ook voor industrielagers?
Het idee van industrielagers is dat je in een keer alle bewegende delen in je wiel vernieuwd omdat het eigenlijk één geheel is. Bij traditionele cup/Konus wielen kun je dat eigenlijk niet aangezien in iedergeval de cup onderdeel is van de body. Die vervangen geeft veel meer gedoe. Denk bij industrielagers bijvoorbeeld aan de lagers die je in skatewieltjes ziet (2 per wiel, dus 6 tot 10 per voet)

Overigens is er ook hier weer een sterke polarisatie mogelijk tav voordelen van één tov ander.
AndreM schreef:Dank jullie wel. Ik ga denk ik eens kijken voor een gebruikt setje.
Deze zijn overigens ook prima hoor:
https://www.futurumshop.nl/fulcrum-raci ... horReviews

De CX versie heeft ook beter afgedichte lagers zodat ze iets beter tegen de regen kunnen. Met 17c ook een wat brede velg (veel 10s wielen zijn nog 15c) waardoor de band wat mooier valt.

Zou alsnog eerst even kijken of er iets 2e hands voor rond de €100,- te koop staat in je buurt.
Een compleet nieuw achterwiel hoeft niet heel duur te zijn.

https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... racefiets/

Je kunt ook evt. zelf een nieuw wiel bouwen dat je dan geheel naar wens uit onderdelen kunt samenstellen. Is helemaal niet zo'n kunst. Heb recentelijk zelf beide wielen van mijn stadsfiets vervangen met zelfgebouwde exemplaren. Ik moet zeggen dat ik het zelfs wel een enige voldoening schenkend klusje vind. Ik heb er wel 'lol' in om een puntgaaf, strak wiel zelf uit het niets op te bouwen.

Alles wat je moet weten is op het internet te vinden. YouTube staat ook vol met instructievideo's. Speciaal gereedschap heb je ook niet echt nodig.
AndreM schreef:Dank jullie wel. Ik ga denk ik eens kijken voor een gebruikt setje.
Wat ik altijd een risico vind van tweedehands wielen is de geschiedenis. Soms heeft iemand een mooie set carbon wielen gekocht en moet van zijn Fulcrum Racing 7 af fabriek wielen af, maar meestal houden mensen die dan als trainigswielen. Dus waarom gaan die wielen weg? Wat nogal eens gebeurt is dat wielen een klap hebben gehad en gerecht zijn. Niet zelden kun je dan wachten op spaakbreuk, zeker met wielen met weinig spaken. Tweedehands kan prima zijn hoor, maar ik heb het inmiddels meermaals zo zien aflopen. Voor een al wat ouder niet te duur frame zou ik er gewoon een setje Fulcrum Racing 7 in gooien van de discounter, betrouwbare wielen voor een prima prijs.