Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asnen, Zweden - Forum Wereldfietser

Asnen, Zweden

Hallo,

Ik wil van de zomer naar Zweden fietsen, alleen de vraag was nog waar in Zweden wil ik nou eigenlijk heen.
Nu heb ik gelezen over het meer van Asnen en dat er een fietsroute om/door het meer lag.
Iemand hier enige ervaring met deze route? Of eventueel andere ervaringen met fietsen in Zweden en mooie bestemmingen?

Groeten Tim
TimTT schreef:Hallo,

Ik wil van de zomer naar Zweden fietsen, alleen de vraag was nog waar in Zweden wil ik nou eigenlijk heen.
Nu heb ik gelezen over het meer van Asnen en dat er een fietsroute om/door het meer lag.
Iemand hier enige ervaring met deze route? Of eventueel andere ervaringen met fietsen in Zweden en mooie bestemmingen?

Groeten Tim
Die Asnen route ken ik niet. Fietste Kiruna - Stockholm en Stockholm - Oslo - Goteborg.
Zie.
http://users.telenet.be/fietsreizen/
Het mooiste deel vond ik langs de kust. Dus de Nordzee fietsroute.
Onderstaande ken ik niet maar denk dat die zowat hetzelfde biedt.
http://kattegattleden.se
Lang geleden heb ik een keer in Zweden gefietst, van Helsingborg naar Jonkoping en van Jonkoping naar Goteborg. In onze herinnering was dat veel bos, leeg en gravelwegen met hard rijdende Volvo's. Inmiddels zijn de meeste van deze doorgaande gravelwegen verhard en zijn wij nog vaak met de auto in Zweden geweest. In Zuid-Zweden (ten zuiden van Stockholm) vond ik het aan de kust (ten zuiden van Stockholm of ten noorden van Goteborg), rondom de grote meren Vattern en Vanern of bij het merengebied tegen Noorwegen het mooist.
Ik heb 3 zomers in Zweden gefietst, ik vind het een heerlijk fiets-en kampeerland! Veel natuur,bloeiende bermen, uitgestrektheid, leegte en ontzettend veel fietsroutes, zowel nationaal als regionaal.
Hardrijdende volvo's niet meegemaakt.
Rond Asnen heb ik niet gefietst, wel zag ik deze http://swedishmoments.nl/destinations/meer-asnen/
We gaan al vele jaren elke zomer naar Zweden. De laatste jaren zonder kinderen en met de fiets. Asnen is een prachtig meer om rondom heen te fietsen. Als je de Open Fiets Map gebruikt vind je de mooie fietspaden. Zeker aan de zuid kant omgeving Urshult is het mooi bosrijk. De Noord kant wordt wat kaler met meer landbouw. Ik ervaar Zweden als een erg ondergewaardeerd fietsland. Zeker als je het asfalt durft te verlaten en de "grusväger" opzoekt.
Houd ons op de hoogte van je plannen.
Afbeelding

Succes, Leo Jansen
Dan ben ik de eerste die wel bij het Asnenmeer heeft gefietst. En wel over een voormalige spoorlijn die gedeeltelijk door het meer​ loopt. Meestal goed te fietsen, nergens echt verhard en soms met irritante hekjes. Mooi gebied, veel bos en water, zeker aan te raden.
oswald schreef:

Het mooiste deel vond ik langs de kust. Dus de Nordzee fietsroute.
Onderstaande ken ik niet maar denk dat die zowat hetzelfde biedt.
http://kattegattleden.se
Zweden staat nog op mijn verlanglijstje, maar dan zou ik graag veel wild willen kamperen. maar kan dat ook als je dit soort kustroutes volgt, of moet je dan echt meer het binnenland in? juist die kans om je tent neer te zetten waar hetmooi is ipv waar een camping is, lijkt me een ervaring die ik eens wil hebben.
Captain_fabulous schreef: "Zweden staat nog op mijn verlanglijstje, maar dan zou ik graag veel wild willen kamperen"

Dat komt goed uit, want laat nu net in Zweden o.a. het zogenaamde Allemansrecht(Allemansratten) gelden.
Hetgeen er kort gezegd op neer komt dat je op de meeste plekken voor één nacht vrij mag kamperen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Allemansrecht
Inderdaad, je mag in Zweden onder voorwaarden overal je tentje neerprikken. Echter valt het nog niet mee om tussen de vele bomen een open plek te vinden. Uiteindelijk de tent op een bospad neergezet, kwam er natuurlijk prompt een auto die er langs wilde.
Ik wist van het allemansrecht af, ik vroeg me alleen dus af hoe dat praktisch werkt als je bij de kust blijft. Het is aan de kust vaak mooi wonen, dus ik kan me voor stellen dat veel mensen hun huis daar bouwen...en in mensen hun tuin mag je niet staan, tenzij ze toestemming geven. En misschien vinden veel Zweden dat geen probleem, ik heb niet zo'n zin elke avond huizen langs te moeten op zoek naar een geschikte tuin :D
Zodra je 10-20 km of verder van de kust af gaat verwacht ik meer 'wild terrein' waar het makelijk kamperen is. Maar zoals jullie al snappen, heb ik moeite me het precies voor te stellen...zo gewend dat kamperen alleen op terreinen mag, ik zal de eerste keer zowiezo het erg spannend vinden.
Mijn enige ervaring met min of meer wild kamperen was deze zomer, toen ik door de treinstakingen in Marseille strande op de avond van Engeland-Rusland. Toen kwam ik uiteindelijk om een uur of drie aan op een camping buiten Marseile die vol zat met Engelsen, en helemaal op slot...maar Engelsen zijn meestal vriendelijke mensen, zeker als ze een biertje op hebben, dus toen ik uitlegde dat ik dringend een slaapplaats nodig had liet een stel dat net terug kwan van de wedstrijd me binnen, en wezen me een plekje aan waar ik tussen wat campers prima de tent kon neerzetten zonder dat de bewaking me zou opmerken en wegsturen. Ik werd wakker met mieren in de tent, dus ik voelde me best wel wild...maar beperkte ervaring met buiten campings slapen, dus :P
Langs de kust vonden we nauwelijks wild kampeerplekjes, op mooi gelegen strandjes vind je al snel een bordje met verboden je tentje op te zetten.
In binnenland moesten we redelijk wat moeite doen, gek, ik weet niet of meer mensen daar last van hebben, onderweg zien we de meest mooie plekken maar als het dan tijd is om tentje op te zetten, lijken de mooie plekken steeds meer op zoeken naar speld in hooiberg.
Toch kamperen we in Zweden gemiddeld van de 5 nachten zeker 3 vrij.
Marjan schreef:Langs de kust vonden we nauwelijks wild kampeerplekjes, op mooi gelegen strandjes vind je al snel een bordje met verboden je tentje op te zetten.
Daar was ik al bang voor...juist aan het strand liggen lijkt me super gaaf.
onderweg zien we de meest mooie plekken maar als het dan tijd is om tentje op te zetten, lijken de mooie plekken steeds meer op zoeken naar speld in hooiberg.
Net als met leuke restaurants soms, je ziet ze altijd als het nog geen lunch of diner tijd is :D
Toch kamperen we in Zweden gemiddeld van de 5 nachten zeker 3 vrij.
Dat is wel weer goed nieuws. En ik kijk op het moment de avonturen van Sean Conway weer op Discovery, daar op afgaand is wild kamperen voornamelijk een kwestie van laat je tent opzetten, en vroeg afbreken...
captain_fabulous schreef:
oswald schreef:

Zweden staat nog op mijn verlanglijstje, maar dan zou ik graag veel wild willen kamperen. maar kan dat ook als je dit soort kustroutes volgt, of moet je dan echt meer het binnenland in? juist die kans om je tent neer te zetten waar hetmooi is ipv waar een camping is, lijkt me een ervaring die ik eens wil hebben.
Als we van plan waren wild te kamperen, reden we weg van onze route in de richting van een meer of een rivier.. Vaak doe je dan heel wat extra km of kwamen we op een plaats waar kamperen of te water gaan niet lukte.
Maar veel campings aldaar geven bijna hetzelfde gevoel . En zijn niet steeds tent tegen tent.
Zoals hier aan een inham :
https://goo.gl/photos/bh93GN1EUPD1zm2G9 of https://goo.gl/photos/6xC2mTF7cCnAzhCr8
Een paar maal waren we zelfs de enigen. Je komt er ook wel eens een onbeheerde camping tegen.
Als je in het binnenland ziet staan " strand" , is dit een plaats aan een meer waar je te water kunt gaan.. We kwamen op dergelijke nooit een campeer verbod tegen. (Ook geen mensen!)
TimTT schreef:Iemand hier enige ervaring met deze route? Of eventueel andere ervaringen met fietsen in Zweden en mooie bestemmingen?
Ik heb weinig ervaring in zuid Zweden, ken alleen de snelste fietsroute van noord Zweden naar de ferry in Göteborg dus daar heb je weinig aan. Weet daarentegen wel heeeel veel moois in het noorden van het land 8) maar dat is iets van 1000 km hogerop en dat bedoel je vast niet?
Het 370km lange Kattegattleden ga ik toevallig volgende maand fietsen, van Göteborg naar beneden en daarna weer omhoog naar midden zweden dus worden weer lekker veel eenzame km's. Ik ga bikepackend op de racefiets en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om op een camping te staan, mij niet gezien als er zoveel mooie wildplekjes zijn. Vind een camping alleen fijn voor een warme douche of als ik geen kookspullen bij me heb. De meeste campings hebben nl een keuken voor kampeerders die je kunt gebruiken. Ook leuk als je het alleen zijn na vele dagen beu bent want soms ontmoet je hier prettig gezelschap en vooral fijn als het regent want dan heb je een dak boven je hoofd. Mooi bedacht zo'n gemeenschapplijke keuken. 8)
Maar vaak is een stuga bij een boer/particulier goedkoper, dat geeft naast een heus bed vaak ook een gratis ontbijtje of warme maaltijd. Maar ik ben een zweedse waardoor men toch eerder ontdooit (plus ze zijn gek op fatbikes) dus ik mag hier eigenlijk niet meepraten. :)

Veel plezier, tis een prachtland!
Zie nu een geweldig PB met dingen die ik wou vragen..bedankt! Zo blijft dit topic een beetje op spoor inderdaad.
In mijn perceptie is het in ieder geval niet zo dat het zuiden drukbevolkt is en het naar het noorden steeds leger wordt. Het is overal leeg behalve rondom de drie grote steden Gotenburg, Stockholm en Malmo. Naar het noordoosten toe vind je waarschijnlijk wel meer woeste gronden, wat het makkelijker maakt een tentje weg te prikken. In het zuiden is het toch vooral veel bos en velden.