Ik wist van het allemansrecht af, ik vroeg me alleen dus af hoe dat praktisch werkt als je bij de kust blijft. Het is aan de kust vaak mooi wonen, dus ik kan me voor stellen dat veel mensen hun huis daar bouwen...en in mensen hun tuin mag je niet staan, tenzij ze toestemming geven. En misschien vinden veel Zweden dat geen probleem, ik heb niet zo'n zin elke avond huizen langs te moeten op zoek naar een geschikte tuin
Zodra je 10-20 km of verder van de kust af gaat verwacht ik meer 'wild terrein' waar het makelijk kamperen is. Maar zoals jullie al snappen, heb ik moeite me het precies voor te stellen...zo gewend dat kamperen alleen op terreinen mag, ik zal de eerste keer zowiezo het erg spannend vinden.
Mijn enige ervaring met min of meer wild kamperen was deze zomer, toen ik door de treinstakingen in Marseille strande op de avond van Engeland-Rusland. Toen kwam ik uiteindelijk om een uur of drie aan op een camping buiten Marseile die vol zat met Engelsen, en helemaal op slot...maar Engelsen zijn meestal vriendelijke mensen, zeker als ze een biertje op hebben, dus toen ik uitlegde dat ik dringend een slaapplaats nodig had liet een stel dat net terug kwan van de wedstrijd me binnen, en wezen me een plekje aan waar ik tussen wat campers prima de tent kon neerzetten zonder dat de bewaking me zou opmerken en wegsturen. Ik werd wakker met mieren in de tent, dus ik voelde me best wel wild...maar beperkte ervaring met buiten campings slapen, dus