Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtere fietstassen - Forum Wereldfietser

lichtere fietstassen

Ik was al een tijdje op zoek naar lichtere (achter) fietstassen. Ik rij zonder voortassen, en in een stel Ortlieb Backrollers heb ik vaak wat ruimte over. Die backrollers vind ik met 1900 gram belachelijk zwaar vergeleken met het lage gewicht van kleine tentjes, slaapzakken en moderne matjes. Daarom heb ik de Arkel Drylites geprobeerd, maar die waren met ruim 400 gram dan wel erg licht, maar ook te klein, en in werkelijkheid kleiner dan geadverteerd (kleiner dan een stel frontrollers).
Vandaag heb ik een stel Altura Arc 15 tassen binnengekregen. Die zijn ruim 1 kg voor een stel, en er kan samen iets van 32-33 liter in. Kortom, qua maat zitten ze precies tussen de frontrollers en de backrollers in, maar het gewicht is aardig wat lager. Ze gaan inmiddels al weer uit de collectie, maar zijn nog wel op diverse plaatsen te krijgen, voor bedragen van 75-80 euro.
De kwaliteit is heel keurig. Ze zijn waterdicht met rolsluiting, en R&K ophanging. Die laatste is wel wat simpeler, en dat verklaart ook deels het lagere gewicht. De haken aan de bovenkant zijn niet verschuifbaar, dus het moet maar passen (18 cm buiten om, en 13 cm binnen om tussen de haken), maar dat is bij mij geen probleem. Kortom, ik ben heel blij.
Mooie tip Wim! Weet je mss ook waarom ze zo snel weer uit de handel gaan?

Hier de link: http://www.altura.eu/products/detail/ALULITE25B?ng=138

Oops , das geloof ik de foute link .. ff zoeken dus
Ik had ze ook besteld, maar ze passen niet op mijn Tubus Carry drager, dus ze gaan weer retour, tenzij iemand ze van mij over wil nemen.

(Yopie, dit zijn andere tassen!)
Ja, daar kwam ik ook achter toen ik hier op de link klikte. :)

Hier een goede link, of zit ik weer fout?

https://www.evanscycles.com/altura-arc- ... r-EV199163

Bert, wat voor kleur zijn die van jou?
Inderdaad deze zijn het en mooi in het rood.
De mijne zijn vrolijk rood, en heb ik bij sjscycles in Engeland gehaald (75 euro incl verzending naar Nederland). Ik heb ook wel over die Altura Ultralight gedacht, maar las toch wel over wat problemen met de ophanging. Overigens staat er in de gebruiksaanwijzing van die van mij dat ze niet geschikt zijn voor off road gebruik (ik neem aan vanwege het ophangingssysteem). Als je het niet te bont maakt en de opening van de haken precies goed afstelt op de dikte van de buizen van je drager zie ik zelf geen grote problemen. Kortom, wat mij betreft op dit moment een mooi compromis. Tja, waarom ze uit de collectie zijn gehaald weet ik niet. Ik denk dat het ontbreken van verschuifbare haken in de praktijk toch erg impopulair was bij winkels. De onderhaak is overigens wel verschuifbaar.
De tassen zijn denk ik ontworpen als grote voortassen in plaats van als kleine achtertassen. De haken zitten relatief laag, zodat de tas niet erg ver naar beneden hangt (handig aan de voorkant). Als achtertas betekent het dat de tas toch wel een aardig stukje boven de drager uit komt. Een ramp is het niet, maar het betekent wel dat als je een tent bovenop wilt leggen die tent in de lengte moet liggen (dwars gaat helaas niet).
Ik vond mijn Ortlieb Back Roller te groot en te zwaar en toen gekozen voor Vaude Discover Front II, Inhoud per set: 34 liter, 17 liter per tas. Gewicht per set: 1540 gram.
Gebruik als achtertas en bevalt goed tot nu toe.

Afbeelding

Groet Leo Jansen