Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewichtsverdeling - Forum Wereldfietser

gewichtsverdeling

De afgelopen dagen wat zitten lezen op het forum vooral over bikepacking. De aanleiding is dat mijn uitrusting zo ingekrompen is dat ik de voortassen eigenlijk nog op de fiets hang voor de gewichtsverdeling. met als resultaat dat de achtertassen halfvol zitten en de voor ook. Eigenlijk wil ik van de voortassen af. Maar toen ik in sept een weekje achterhoek deed zonder voortassen, had ik het gevoel dat mijn fiets minder goed stuurde en ook telkens wilde steigeren. Wat weet pijn in mijn schouders veroorzaakte.

Een op de bikepacking manier een rol aan het stuur bevestigen zou een oplossing zijn. Maar waar heb je de kaart?
En waar laat je de spullen die je anders in een stuurtas hebt? (Camera, portomonee enz.) Ik wil nl heel graag van die naar mijn smaak veel te grote stuurtas af.
Met een rugzak fietsen is geen optie, al geprobeerd

Ik heb overigens een set ortlieb. hier mijn setup

Afbeelding
mijn vrouw had hetzelfde probleem, te grote stuurtas,

die gebruikt nu een Ultimate6 compact
Voordat je de voortassen weglaat, zou ik eerst de rol op je achterdrager weglaten.
Jammer genoeg kan ik op de ultimate stuurtas mijn kaart niet op kwijt, En ik fiets alleen dus moet ook kaart lezen.

De rol op de achterdrager zit mijn tent in. Op deze foto nog een wechsel interpid 2 van 5 kg. die is ingeruild voor een vergelijkbare tent als deze. En weegt 1,5 kg. Deze tent past in de rugzak dus ook in de fietstas.
Alhoewel ik dat vanwege het vocht vooral bij regen liever niet doe. Maar de Roltas is nu wel overbodig.

https://www.naturehike.nl/lichtgewicht-Mongar-2P-tent

Op deze foto waren de tassen niet echt goed ingepakt o.a doordat ik net een van de weinige behoorlijke supermarkten van Hongarije was tegen gekomen en voorraad had in geslagen.
Ik doe de tent altijd onder in de fietstas, water loopt niet omhoog. Samen met regenkleding, kookspullen en andere spullen die gerust vochtig mogen worden.
Als ik naar deze http://bikingenhiking.blogspot.nl/2015/ ... lapen.html foto kijk dan vallen me een aantal dingen op:

-De achtertassen zitten erg ver naar achteren, bijna de volledige massa zit achter de achteras, en er zitten bovendien flessen aan de achterzijde
- Zelf lijk je ook vrij ver naar achteren te zitten en je stuur staat relatief hoog

Voor een goed rijgedrag moet het massamiddelpunt zoveel mogelijk tussen de beide wielassen liggen en dat is nu zeker niet het geval.

Probeer eens hoe het fietst als je:
- de achtertassen en je zadel een paar centimeter naar voren schuift
- je stuur een paar centimeter laat zakken
- zo min mogelijk gewicht in je stuurtas doet en de flessen aan de achterkant thuis laat
Als je voor je gevoel teveel naar achteren dreigt te slaan lijkt het me sterk dat het verwijderen van de voortas hier verbetering in biedt. Het probleem is teveel gewicht aan de achterkant.

Ik ga mee met Alma, je tassen hangen ontzettend ver naar achteren (flink achter de achteras!)Ik weet niet of dat komt door ruimte voor je hak, maar als dat is omdat je naast de roltas ook een zadeltas kwijt wil lijkt me dat een van de twee eraf moet.De flessen passen nu ook prima in de tassen, dat verplaatst ook weer een paar KG naar voren.

Ik zou gewoon wat configuraties testen en kijken wat het beste fietst.
het klopt dat de tassen ver naar achteren hangen. liever hang ik ze verder naar voren ivm gewichtsverdeling. maar dan stoot ik telkens met mijn hakken tegen de tassen.

tent onder in de fietstas zie ik niet zitten. Pak de tent, zeker bij regen altijd als laatste in.
maar in de lengte op de drager zit stabieler.
Zadeltas is geen noodzaak maar wel handig. Krijg altijd pech bij stromende regen en hoef dan geen fietstas open te maken om gereedschap te zoeken wat dan net onder in de fietstas is beland :wink:

Flessen achterop zijn mijn brandstof flessen, na dat een keer de pomp was afgebroken en ik een halve liter benzine in mijn tas had wil ik die niet meer in mijn tas maar die kan wel in een bidonhouder, de ander kan wel.

Vind eigenlijk de ortlieb achtertassen te groot voor mijn drager maar de voortassen weer zo klein. zou het liefst er iets tussen in hebben.
Het is ook maar een 26 inch fietsje met een klein frame ik geloof 47 cm. Voor mij perfect want in tegenstelling tot mijn vorige standaard fietsen ben ik hier nog nooit mee gevallen.
De afstelling van de fiets kan niet veranderd worden ivm fysieke problemen die dan weer komen als ik lange afstanden fiets.
Als je al kon fietsen zonder voortassen, zou je kunnen overwegen om ook achterop de kleinere frontrollers te monteren. Je hebt dan nog niet het voordeel van minder tassen, maar wel het voordeel van een betere gewichtsverdeling. Als je je stuurtas fijn vindt, niet wegdoen. Je zou eventueel de bidonhouders aan de voorkant van de voortassen kunnen bevestigen?
quote="hesta"

> tent onder in de fietstas zie ik niet zitten.
> Pak de tent, zeker bij regen altijd als laatste in.
Je kunt ook een van de voortassen tot natte tas verklaren. Daar kun je dan goed bij. Je moet uiteraard wel voorkomen dat de voortassen te zwaar worden. Zware dingen horen - dat geeft de beste rij-eigenschappen - in de achtertassen en wel zo ver mogelijk voorin en onderin.
De tas waar de tent van fabriekswege in zit laat je uiteraard thuis, maar dat doe je denk ik al.

Het zou toch een serieus voordeel zijn als je die grote tas achterop niet meer nodig had. Je verkeert nu in de gunstige positie dat de vier hoofdtassen leegraken, dus dat moet toch kunnen?
Het weg kunnen laten van die tas achterop scheelt ook weer een boel gewicht (leg hem maar eens op de keukenweegschaal) én je kunt dan gemakkelijker bji de gewone achtertassen.

> Flessen achterop zijn mijn brandstof flessen, na dat een keer de pomp was afgebroken
> en ik een halve liter benzine in mijn tas had wil ik die niet meer in mijn tas maar die
> kan wel in een bidonhouder, de ander kan wel.
Ik heb nooit anders gedaan dan de pomp dagelijks uit de fles halen. Die volle flessen achterop zijn echt heel nadelig als ze vol zijn.

Succes
Leon schreef:Je kunt ook een van de voortassen tot natte tas verklaren. Daar kun je dan goed bij. Je moet uiteraard wel voorkomen dat de voortassen te zwaar worden. Zware dingen horen - dat geeft de beste rij-eigenschappen - in de achtertassen en wel zo ver mogelijk voorin en onderin.
De tas waar de tent van fabriekswege in zit laat je uiteraard thuis, maar dat doe je denk ik al.
Zo doe ik het ook, tent met haringen en tentluier in de ene voortas, slaapzak met matje in de andere voortas. Beide tassen wegen ongeveer evenveel (rond de 3 kg per tas incl. inhoud). Is ook makkelijk bij overnachtingen in hotels, de voortassen kan ik dan op de fiets laten.
hesta schreef:Flessen achterop zijn mijn brandstof flessen, na dat een keer de pomp was afgebroken en ik een halve liter benzine in mijn tas had wil ik die niet meer in mijn tas maar die kan wel in een bidonhouder, de ander kan wel.
Als het om gewichts- en ruimtebesparing gaat: waarom niet een gasblikje met minibrandertje in plaats van twee brandstofflessen en brander, scheelt echt flink wat gewicht en ruimte (schroefblikje kun je loskoppelen van brander) en over lekkende benzine hoef je je geen zorgen te maken.
En ja, ik weet dat dit een soort stokpaardjes-helm/staal/aluminiumonderwerp is :lol: , maar als ik de foto bekijk en je opmerkingen lees, lijken de voordelen van gas me in dit geval evident, tenzij je ook ver buiten de bewoonde Europese wereld fietst.
Ooit een prijs berekening gedaan voor 4fietsweken. Gas is een flinke aanslag op mijn kleine budget.
De vakantie waarin deze foto is genomen had ik de benzinebrander en brandstof voor niets bij me. De brander kwam 2dagen voor mijn vakantie terug van reparatie, dom genoeg niet getest. Was nog stukker dan voor reparatie :
:evil: had ik gewoon terug moeten sturen naar nederland. Had een 1.5 kg gescheeld
Dus heel wenen af voor een gastank passend bij mijn innimini gasbrandertje enaan vulling op het mini tankje dat ik bij me had. ( pure luxe om te kunnen koken in de tent bij zeer slecht weer)
Gelukkig geslaagd maar wel een megatank. Uiteindelijk meer ruimte voor 4 weken brandstof dan dat ik normaal heb van de benzine.
Ook in Nederland bij een lege tank eens een halve dag om moeten rijden om een nieuwe tank te kunnen kopen.
Op de fiets blijf ik eigenwijs bij de goed verkrijgbare benzine.

Ben als rugzakkoper inmiddels wel zo handig dat ik in geval van nood nu een spiritus brander kan maken van een colablikje. Als pannenstandaard kan ik mijn windscherm gebruiken. Al een keer uitgeprobeert. Werkt maar niet ideaal.

Heb er eigenlijk niet aan gedacht om de bidonhouders op de voortassen te zetten.

De nieuwe tent is 2/3 kleiner te verpakken dan deze die nu achterop zit.
Ik begrijp Hesta wel met de tent achterop de bagagedrager. Vind ik zelf ook fijner dan in de tas - de mijne zit in een lichtgewicht tas van Exped in de lengte richting mee met de bagagedrager.

Alleen als ik goed kijk zie ik 2 brandstofflessen, "correct me if I am wrong", waarom er hiervan niet 1 thuislaten. De tip die gegeven is om achter ook voorrassen te doen vind ik een goede. Scheelt inderdaad geen tassen maar wel minder loze ruimte. En inderdaad als je een stuurtas fijn vind waarom dan wegdoen?
1 brandstoffles thuis laten is een optie. Afhankelijk van hoe bewoond het gebied is waar ik naar toe ga, lengte van de vakantie, seizoen. 1fles = ca 1 week in voorjaar en zomer bij uitgebreid koken.

Wil niet perse van de stuurtas af maar vind hem te groot. Heb helaas nog geen andere optie gevonden om de kaart zichtbaar en leesbaar te hebben.
hoe voelt voor jou je fiets aan als je eens met alleen een paar niet te zware voortassen fietst?
zo kun je uitvinden of je fiets gevoeliger is voor (flink/meeste) gewicht achter en hoe gevoelig voor gewicht voor.
met wat er al gezegd wordt:
- probeer van de tas bovenop achter af te komen. doe je tent in één van je vier tassen
- blijf met vier tassen fietsen want zo heb je het totale gewicht het beste verdeeld
- ? zware dingen achter in de kleine (voor)tassen en (volumineuze) dingen in de achtertassen die je voorop doet ?
- ? kunnen je tassen achterop lager hangen ?
- ? iets zwaars in een bidonhouder of andere houder net voor je trapas aan de onderkant van de schuine framebuis ?
en weet wat de Engelsen zeggen: "The proof of the pudding is in the eating!" dus uitproberen (en niet vallen, alsjeblieft)
groet! hoogframe
Ik begrijp dat je inmiddels een lichtere tent hebt - dat scheelt veel. Ik zou hem ook gewoon in de hoes stoppen die erbij zat, in plaats van zo'n zware Ortlieb Rackpack. Dat scheelt ook weer een kg. Verder inderdaad geen flessen achterop de achtertassen, ook dat scheelt veel. Ik heb een brandstoffles in een Bikebuddy hangen onder de onderbuis - die plek is toch te onhygienisch voor water. Binnenin je tassen de zwaarste dingen voorin de tas. En inderdaad misschien je stuur wat lager en meer naar voren.
Zit houding veranderen kan niet ivm fysieke problemen voorkomen.
Mijn Voortassen blijven op een smal en diep liggend pad al hangen dus Achtertassen voor is geen optie.
Achtertassen lager hangen geen optie. Komen. Ze nog verder naar achteren ivm met de kleine maat van de fiets.
Dat rackpack was niet zo handig als ik dacht, is te groot voor de hoeveelheid bagage die er in komt. Een. Blijft daardoor ook niet goed liggen.
Op de foto ben ik op luxe reis, met veel extra's op vlak gebied. Had hier ca 25 kg bij me

Mijn lichtgewicht uitrusting is ca 15 kg inclusief 2 literwater. En pas in een 40 liter rugzak. Tent / tarp hangt aan de buitenkant.

Op de fiets dus 2 backrollers en tent op de drager. Of tarp met wandelstok ken, :D bij lange tochten ook de zonneoplader.
Kostbaarheden in de struurtas.

Maar dat fiets van geen meter. Zal eens gas. Passen of alles in 4 frontrollers past en dan een kleine lichtgewicht kanozak met tent en waterzak op drager. Brandstoffles in bidonhouder. Kost me een waterfles dus dan de zak maar.
hesta schreef: Maar dat fiets van geen meter. Zal eens gas. Passen of alles in 4 frontrollers past en dan een kleine lichtgewicht kanozak met tent en waterzak op drager. Brandstoffles in bidonhouder. Kost me een waterfles dus dan de zak maar.
Je zou een van de twee bidonhouders binnen het kader nog kunnen vervangen door een petfleshouder. Dan heb je een gewone bidon water + een petfles. Dus zeker 2 liter.
Je hoeft echt niet zoveel gewicht kwijt te raken en ander gewicht naar voren te verplaatsen om heel veel verschil te maken. Een veel lichtere tent bovenop de achterdrager, de brandstofflessen niet meer achterop de tassen maar slechts eentje onder de onderbuis, en eventueel een klein tasje voor (zwaar) gereedschap vooraan bovenop de bovenbuis, en je hebt al veel verschil gemaakt. Verder kun je ook nog bidonhouders aan de binnenkant van je stuur monteren.
Begrijp ik dat je vrij klein bent? Hoe lang zijn dan je cranks?