Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Long Haul Trucker geleerde lesjes... - Forum Wereldfietser

Surly Long Haul Trucker geleerde lesjes...

Na een heleboel mogelijke frames te hebben bekeken, ben ik uiteindelijk op basis van prijs en mogelijkheden bij een Surly LHT uitgekomen. Wilde graag even met jullie delen wat mijn ervaringen zijn.
1) Goed frame. Degelijk, goede afwerking en kan heel veel gewicht hebben. (berijder en bagage samen 161 kg)
2) Default geen mogelijkheden voor gebruik van shifters op het stuur, omdat de benodigde kabelstopppers die je op de onderbuis "Bosses" moet plaatsen er standaard niet bij zitten. (Je hebt de Shimano SM-CS50 nodig)
3) Geen mogelijkheid voor een achterstander zoals de Pletscher omdat Surly het belangrijker vond om op de linker horizontale achterbrug een spaakhouder te lassen.. :roll:
4) Om een middenstander te plaatsen mag je nog eens € 25,- euro uitgeven om de speciale montageplaatjes voor een middenstander te kopen. (Merk Surly)
5) Ik heb er 50mm Almotions i.c.m. 65mm spatborden op weten te zetten, maar dat betekent wel dat je met de verfbrander aan de slag moet om de spatborden wat te modificeren... Ook denk ik dat ik niet door te dikke bagger wil rijden, omdat er niet heel veel clearance over is gebleven. :?
6) Totale materiaalkosten zijn € 1400,- Daar kun je veel andere fietsen voor kopen, maar het is mij in een half jaar niet gelukt om een fiets te vinden die aan mijn eisen voldoet en die rond dit bedrag zit.
7) Durf hem nog niet op de weegschaal te zetten, maar ik ga er vanuit dat deze wel een kilo of 16 weegt.
8 ) Het is redelijk passen en meten met Tubus dragers en Surly-frames. (Zou het zijn dat Surly zelf ook dragers verkoopt.. :roll: ) Heb de Logo-Evo achter en de Tara voor. (Niet de 29'er versies)
9) Zonder de wereldfietser reparatiecursus (Beginner en gevorderden) was me dit niet gelukt. Bedankt Marten. :wink:

En dan hier het beeld..

Afbeelding

Ee1ke
Mooie fiets! Veel plezier. Dank voor jouw overwegingen, altijd leuk te zien hoe je tot iets komt. Maar geen standaard dus? Dat zou ik ontzettend lastig vinden eerlijk gezegd!
Ik althans heb op mijn vakantiefiets geen behoefte aan een standaard. Zo te zien is dit een 28 inch fiets. Klopt dat? Dat zou namelijk verklaren dat je niet zo heel veel ruimte had voor bredere banden.
Mooie fiets inderdaad!

quote="CoolRX"
> kan heel veel gewicht hebben.
Dat weten we na een tijdje hè?

> 2) Default geen mogelijkheden voor gebruik van shifters op het stuur, omdat de
> benodigde kabelstopppers die je op de onderbuis "Bosses" moet plaatsen
> er standaard niet bij zitten. (Je hebt de Shimano SM-CS50 nodig)
Dat vind ik een rare redenering. Maar het is je toch gewoon gelukt?

>3) Geen mogelijkheid voor een achterstander zoals de Pletscher omdat Surly
> het belangrijker vond om op de linker horizontale achterbrug een spaakhouder te lassen.. :roll:
Ook niet de ouderwetse versie met de lelijke haak?
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... silver.jpg

> ... dat je met de verfbrander aan de slag moet om de spatborden wat te modificeren...
Ja, spatborden. Ik heb er ook wel eens de zaag in moeten zetten omdat een voorderailleur
dezelfde kubieke centimeter in wilde nemen.... het spatbord verloor die dag.
Van mijn huidige vakantiefiets heb ik de spatborden verkocht.

> Totale materiaalkosten zijn € 1400,- Daar kun je veel andere fietsen voor kopen,
Dit is toch wel een mooie voor dat geld.

> 8 ) Het is redelijk passen en meten met Tubus dragers en Surly-frames.
Dat is met zoveel fietsenframes.
@Max215: Dank je. Nog geen stander, maar de plaatjes van Surly zijn onderweg....
@Wim: Ja is 28".
@Leon: Klopt fiets moet zich bewijzen. Wat betreft de kabelstops en de plaatjes voor de standaard, die had Surly er best even bij kunnen doen. Denk dat 95% van de mensen stuurschakeling willen, en dat minimaal 75% er een stander op wil. De standaard met de haak werkt niet omdat juist daar de spaakhouder in de weg zit.
Dit is een Amerikaanse vakantiefiets, en daar rijdt men vooral met een racebocht. Het frame is dus ontworpen voor crossverstellers, wat een prima oplossing is voor een vakantiefiets met racebocht. Ik vind die spaakhouder wel een chique detail.
CoolRX schreef:De standaard met de haak werkt niet omdat juist daar de spaakhouder in de weg zit.
Van mijn achterstandaard heb ik 25x per dag plezier. Van een spaakhouder zou ik maar last hebben. De spaken passen ook ergens anders. Ik zou al snel ijzerzaag en vijl gepakt hebben.
In ons filiaal in Istanbul komen veel Amerikaanse wereldfietsers op Surly's. Ze hebben daar niet de uitgebreide keuze zoals wij die hier kennen :D
Het is geregeld voorgekomen dat de achterburg was gescheurd of op scheuren stond. Voor onze Turks collega's erg goed want zo konden ze weer een nieuwe fiets verkopen :oops:
Eén Amerikaan was erg tevreden over Surly omdat hij al drie keer een nieuw Surly frame had gekregen.

Nu is het een fiets die erg lekker rijdt (zoals de stalen Koag Randonneur of de Tout Terrain fietsen), maar let er dus op dat je hem niet al te zwaar belast. Zeker als je een grote framemaat hebt. Als je dat in de gaten houdt en je monteert geen achterstandaard, dan zal het wel goed komen.

NB: Een gemiddelde Nederlandse vakantiefiets kan 140 tot 160 kilo torsen (bagage + berijder/berijdster)
Laat ik daar nu op Amerikaanse fora nooit iets over gelezen hebben. De Long Haul Trucker is ongetwijfeld de meeste verkochte vakantiefiets ter wereld, dus als het echt vaak voorkomt zou je het wel meer moeten horen lijkt me. In Nederland heb je ook zoiets: als je gaat kijken naar verhalen over framebreuk bij modernere vakantiefietsen kom je vooral bij Koga uit. Mijn verklaring is altijd geweest dat er daar ook meer van zijn.
Eric Schuijt schreef:Istanbul ... Amerikaanse wereldfietsers op Surly's.
Het is geregeld voorgekomen dat de achterburg was gescheurd of op scheuren stond.
De achterbrug is hetzelfde als de liggende achtervork, toch? Die breken of scheuren dan meestal tussen de vork zelf en een van de achterpatjes. Was het dan inderdaad zo dat de de LINKERkant stuk was? Ik heb wel vaker stalen frames gezien en gehad met een breuk op die plek, maar dat was steeds aan de kant van de aandrijving. Dat is dan logisch want die kant is, afgezien van een standaard, de zwaarst en meest variabel belaste kant. Een breuk aan de linkerkant zou inderdaad kunnen komen van een al te sterke en zwaar belaste standaard.
Ik denk dat Wim het bij het juiste eind heeft.
Het gaat mij in ieder geval te ver om hier 'Nederlandse' vakantiefietsen boven de LHT te plaatsen, die toch een reputatie heeft internationaal. Waarschijnlijk kun je dat frame nog mooier en beter bouwen, maar voor een sterk allround stalen frame lijkt het mij (geen ervaring persoonlijk) een goed op z'n taak berekende fiets. Iets te stevig en zwaar zelfs wellicht, voor wie licht reist.
Uiteindelijk kun je alles kapot krijgen, ik zou ook wel eens willen weten wat de achtergrond was, van de 'Turkse' LHT-breuken. Misbruik? Achterstandaard er doorheen gedraaid?
De beste fiets is de fiets die het best op z'n taak is ontworpen, en op de specifieke berijder en belading.
De hierboven ger(n)oemde NLse fietsen staan wat dat betreft naar mijn idee op hetzelfde niveau als de LHT, namelijk algemene confectie voor een grote groep 'gemiddelde' vakantiefietsers/wereldreizigers.
Let wel dat het eerste en grootste deel van de (onprettige, vind ik) tekst gaat over standaarden bij de trapas. Dat is tot de alinea die begint met 'So far ...'.
Ik vermoed dat het wel goed gaat met Surly als ze zich zulke teksten kunnen permitteren.
Leon schreef:
CoolRX schreef:De standaard met de haak werkt niet omdat juist daar de spaakhouder in de weg zit.
Van mijn achterstandaard heb ik 25x per dag plezier. Van een spaakhouder zou ik maar last hebben. De spaken passen ook ergens anders. Ik zou al snel ijzerzaag en vijl gepakt hebben.
Dat gaat me net te ver. :oops: Surly heeft een oplossing d.m.v. speciale Brackets waarmee je redelijk save een middenstander kunt plaatsen.
Ben nu 1.88 lang en weeg net 90 kg. Met een 20kg bagage erbij zit ik dan op 110kg. Het lijkt me dat ik dan lekker wat marge heb t.o.v. de 161kg die van Surly mag.
Naast gewicht van berijder en bagage zijn ook de rijstijl en route factoren die malheur kunnen veroorzaken. Ga je volgas en volbeladen over een hobbelpad, dan gaat uiteindelijk alles wel stuk.
Ik ga proberen om mijn Surly lief te behandelen.
En als ik genoeg fiets ga ik vast afvallen. :lol:
Ik heb laatst op een andere fiets (Fuji Touring) die ook geen plaats voor een staander, maar wel een spaakhouder heeft, volgende staander gemonteerd: http://www.hebie.de/en/parking/rear-stands/fox/611/

Het leuke was dat er in de beugel van de staander een holte zit die over de spaakhouder past. De spaakhouder is nu wel nog maar te gebruiken voor één idpv twee spaken.

Dat gezegd zijnde was dat vooral toeval en zou ik anders ook gewoon de spaakhouder eraf gezaagd hebben ten voordele van de staander. Kwestie van prioriteiten :-)
Wat is een spaakhouder?
Dit idee:
Afbeelding
Raar hoor zo'n spaakhouder. Ik vind een standaard niet nodig, maar om een standaard op deze manier te ontmoedigen gaat wat ver. Reservespaken doe je gewoon in de fietstas of met een tiewrap om een buis.
Gut, weer wat geleerd. :lol: Werkt ook prima om je lak op de liggende achtervork te beschermen tegen de ketting.