Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervaning voor 9 spd Deore-XT voorderailleur - Forum Wereldfietser

Vervaning voor 9 spd Deore-XT voorderailleur

Ik heb bijna een jaar geleden een waarschijnlijk ongeveer 15 jaar oude Snel Safari gekocht als stadsfiets, en om stukjes van ongeveer 70 km te fietsen in de zomer. Helaas heb ik geen mogelijkheid tot het binnen stallen van fietsen, dus deze fiets is een doorlopend project. Over het algemeen ben ik wel blij dat ik zonder al te veel moeite met 25 km/h door de stad kan fietsen, en zonder te trappen trappende mensen inhaal, ook al moet ik daarvoor bijna iedere week mijn ketting smeren, en toch zeker iedere 2 maanden de hele drivetrain poetsen.

Deze fiets heeft echter sinds het begin problemen met de voorderailleur, deze is toen er nog 2e hands fietsgarantie was een aantal keer rechtgebogen en afgesteld door de fietsenmaker, maar nu zat de ketting er vorige week weer tegenaan in combinaties waar dat echt niet moet. En schakelen doet hij ook niet meer in sommige combinaties. Maar het grootste probleem is dat er ondertussen een scheur verschenen is in het metaal. Ik ben het zat om nog langer aan dit dode paart te trekken, en aangezien het niet om een heel veel geld gaat moet er een nieuwe voorderailleur komen. Het enige probleem is dat de Deore XT serie tegenwoordig 10 speed is, en deze fiets is 9. Shimano zelf heeft nergens compatibiliteitsinformatie staan en op de vraag of dit goed werkt lijkt geen eenduidig antwoord te hebben. Werken zal het doen, maar de consensus lijkt te zijn dat de kooi net iets smaller is waardoor afstellen lastiger is en de kans dat de derailleur tegen de ketting zit in sommige combinaties groter wordt, juist het net probleem dat ik probeer te voorkomen. Er lijkt echter niets mee te koop te zijn dat nog officieel compatibel is met deze fiets.

Een andere optie die ik overweeg is het ombouwen naar 1x9, aangezien ik alleen bij extreme wint tegen het middelste blad gebruik, en dan alleen om het kettingverloop netjes te houden. Ik kan alleen niet vinden wat daar in dit geval voor nodig is, ik kan natuurlijk gewoon devoorderailleur verwijderen, maar daar worden de groot combinaties niet bruikbaarder van, ik neem aan dat ik dan een manier zou moeten vinden om het buitenste kettingblad in het midden te zetten, ik heb mij hier verder nog niet in verdiept. Heb ik dan een chainguide nodig?

Heeft iemand hier ideeën of advies?
Ik zou een 9-speed (dat wordt dan denk ik Deore) voorderailleur kopen. Als er een onderdeel waarbij de werking redelijk ongevoelig is voor het label dat er op zit, dan is het wel de voorderailleur.

Je kan ook naar 1x9. Maar omdat je een kettingblad met schakelhulpjes hebt, moet je waarschijnlijk een 'jumpstop' gebruiken of een ander voorblad plaatsen om te voorkomen dat hij er vanaf loopt.
Dat kost je evenveel als (of meer dan) een nieuwe voorderailleur.
Even googlen op deore voorderailleur levert dit op : https://www.futurumshop.nl/shimano-deor ... 0wodRJkJqw en https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... Gwod3gUEKg

Dus nog gewoon te verkrijgen.

Ik zou ook voor vervanging van de voorderailleur gaan ivm de kosten.
Die XT bij Mantel is naar mijn vermoeden de opvolger van wat er nu op zit, maar dus 10 speed tegenwoordig. Terug naar Deore zal dan het beste werken? Wat is exact het verschil tussen Deore en Deore XT (en LX)?

Die Deore bij futurmshop heeft overigens geen typenummer en er staat niet bij of hij tripple of dual is.
Het zou mij verbazen als er een functioneel verschil zit in een voorderailleur voor 7, 8, 9, 10 of 11 versnellingen achter.
Bert van Sprang schreef:Het zou mij verbazen als er een functioneel verschil zit in een voorderailleur voor 7, 8, 9, 10 of 11 versnellingen achter.
Toen ik met mijn racefiets van 8 naar 10 speed ging, kon ik met de 8 speed voorderailleur niet goed schakelen. De kooi bleek te breed.
eew schreef:Wat is exact het verschil tussen Deore en Deore XT (en LX)?
Gewicht, design, materialen. Niet: geschiktheid*. Nauwelijks: duurzaamheid. Volgens sommigen maar de meesten niet: werking. Een Acera-voorderailleur (een-na laagste klasse) heeft het bij mij eens heel goed gedaan op het irritante puntje na dat hij rammelde. Wat bisonkit was de oplossng.
Voor een fiets van 15 jaar is Deore al heel mooi.

* Er zijn dus meerdere uitvoeringen in elke klasse-aanduiding.

Als Futurumshop geen nummer geeft is bestellen een gok.
Leon, ik denk dat je even bij de fietsenmaker moet kijken http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 34&lang=EN, Het is niet alleen het modelnummer dat van belang is ook de diameter van de buis en of het top of downpull is. (en die info hebben wij niet)

Een andere optie is al je het modelnummer weet kijken op de auctionwatch op http://www.retrobike.co.uk
Let bij de aanschaf even op of de voorderailleur:
- Bottem- of Top-pull moet zijn. (Komt de kabel van beneden of boven)
- top- of bottemswing moet zijn. ( bevestigingspunt onder(=topswing) of boven de derailleur =downswing)
- geschikt is voor de zitbuishoek. (Chain stay angle is soms 63-66 en soms 66-69 )
- geschikt is voor je grootste voorblad.
- bevestiging klopt met wat je nu hebt. (Vaste bevestiging of dikte zitbuis)

Heb zelf recentelijk een Alivio 9 speed gekocht en die was meer dan dik in orde.
Shimano Alivio FD-T4000.
Topswing Max 44-48 Teeth, Dual Pull, 66-69 geschikt voor bevestiging aan een zitbuis m.b.v. clamp. en met adapters voor de drie bekende diameters 28,6 - 31,8 en 34,9
Rond de 15 euro.
_Peter_ schreef:Het is niet alleen het modelnummer dat van belang is
Uiteraard. Ik bedoelde wat CoolRX uitgebreid uitlegt.
CoolRX schreef:Let bij de aanschaf even op of de voorderailleur:
- Bottem- of Top-pull moet zijn. (Komt de kabel van beneden of boven)
- top- of bottemswing moet zijn. ( bevestigingspunt onder(=topswing) of boven de derailleur =downswing)
- geschikt is voor de zitbuishoek. (Chain stay angle is soms 63-66 en soms 66-69 )
- geschikt is voor je grootste voorblad.
- bevestiging klopt met wat je nu hebt. (Vaste bevestiging of dikte zitbuis)
Dank voor dit lijstje, de meeste had ik al in de gaten. Ik moet een bottom pull, topswing hebben die met een bandje om het frame zit. Maar alle topswings lijken dual te zijn, dus dat is gelukkig een specificatie minder. Die zitbuishoek had ik nog niet in de gaten, hoe kom daar achter? Als ik bij Mantel filter op de juiste eigenschappen blijft dit over:
https://www.mantel.com/voorderailleurs- ... pec[]=1829

Waarvan alleen die Deore 9 speed is. Ik ging er vanuit dat deze geschikt is. En als hij dat niet is dan vraag ik mij af of er niets te koop is dat wel past.
eew schreef: Die zitbuishoek had ik nog niet in de gaten, hoe kom daar achter? .
Weet niet hoe het bij Mantel zit, maar bij Rosebikes staat het er wel bij.
63-66 is voor 28"
66-69 is voor 26", 27,5" en 29" zeg maar de meer mountainbike achtige frames.
(Tenzij je een 28" Mountainbikeachtig frame hebt.. :roll: 29" is ook stiekem 28" toch... )

Voor de Alivio FD-T4000-3 = 63-66 en de FD-T4000-6 is 66-69

Ee1ke
Bij voorderailleurs is ook het merk niet essentieel. Ook SRAM 9v derailleurs werken. Schakelratio is weliswaar onbekend maar identiek. De kettinglijn van het crankstel/derailleur is bepalend of de derailleur het buitenblad haalt. Heb je een JIS-vierkant as, dan kun je de kettinglijn min of meer zelf bepalen.
eew schreef: Een andere optie die ik overweeg is het ombouwen naar 1x9, aangezien ik alleen bij extreme wint tegen het middelste blad gebruik, en dan alleen om het kettingverloop netjes te houden. Ik kan alleen niet vinden wat daar in dit geval voor nodig is, ik kan natuurlijk gewoon devoorderailleur verwijderen, maar daar worden de groot combinaties niet bruikbaarder van, ik neem aan dat ik dan een manier zou moeten vinden om het buitenste kettingblad in het midden te zetten, ik heb mij hier verder nog niet in verdiept. Heb ik dan een chainguide nodig?

Heeft iemand hier ideeën of advies?
De werkwijze is als volgt. Shifter/kabel en voorderailleur verwijderen. Wat wil je precies? Volstaat een 12-36t cassette (https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p40155/) of wil je naar 12-40t door middel van toevoeging van 40t en weg laten 18t kransje bijvoorbeeld. Volgens de fabrikanten kan het niet, omdat de toegevoegde 40t krans uit de 10v generatie komt en uitsluitend zou samengaan met XT10v cassette. Maar het past wel. Eigen ervaring. Voor het schakelen van de 36t kun je Deore of Deore XT achterderailleur gebruiken. Aan de voorkant gebruik je een Narrow Wide kettingblad, van Absolute Black, Race Face enz. Plaatsen op de midden positie. Grootte is altijd even aantal tanden. Geen chainguide nodig. Voorbeeld: https://www.bike-components.de/en/Race- ... ch-p36603/
Ik en mijn vrouw hebben bijna 1 jaar ervaring met dit materiaal, ook met andere merken. Wil je achteraan naar 40t, dan is het belangrijk dat het pakket kransjes op de 8, 9 en 10v body passen. De genoemde cassette ontdoen van de drie klinknagels en vervolgens de 18t eruit halen en 40t toevoegen. (e*thirteen is het goedkoopste). Eventueel wat materiaal wegfrezen/vijlen om de dikte van het pakketje zonodig te reduceren. Ook is een (redelijk geprijsde) adapter van Wolftooth (de Roadlink) nodig om de afstand van het 40t blad tot het derailleurwieltje te vergroten. Meer weten: PB.
Bert van Sprang schreef:Het zou mij verbazen als er een functioneel verschil zit in een voorderailleur voor 7, 8, 9, 10 of 11 versnellingen achter.
Tussen 7v en 8v zijn er geen verschillen: ketting is immers even breed, vanaf 9v worden de kettingen dunner en daarmee de kooien smaller. Het bereik wordt overigens ook steeds groter.
Genoeg om je te verbazen, dus!
Let wel op dat een derailleur voor dezelfde kettinglijn koopt. Ik kocht een jaar geleden een verkeerde Deore voorderailleur voor een 50mm kettinglijn, maar die paste niet als vervanging van mijn Deore XT derailleur uit (ik denk) 2002. De oude XT heeft een 47.5mm kettinglijn, waardoor de nieuwe derailleur net niet op het kleinste blad kon schakelen.
Hoe gaat het dan met de soeplesse van het schakelen bij "achteraan naar 40t" - heb me laten vertellen dat dit niet echt soepel verloopt. Reden ben ik even kwijt.
Inge1 schreef:Hoe gaat het dan met de soeplesse van het schakelen bij "achteraan naar 40t" - heb me laten vertellen dat dit niet echt soepel verloopt. Reden ben ik even kwijt.
De achterderailleur moet dat aankunnen.
Elke derailleur heeft een maximum wat betreft het grootste achtertandwiel.
Op zich ook logisch. Denk maar eens aan die kleine (short cage) derailleurs op wielrennersfietsen. Die gaan echt niet een 40 tands achter schakelen.

Verder moet je in het geval van meerdere voorbladen kijken naar de maximum capaciteit.
(Grootste aantal tanden voor - kleinst aantal tanden voor)
+(Grootst aantal tanden achter - kleinst aantal tanden achter)
Op zich wel logisch dat er een maximum zit aan hoe ver een derailleur kan meebewegen.

Heb zelf achter een SGS (= Long Case MTB) en die kan officieel max 36 achter schakelen.
Inge1 schreef:Hoe gaat het dan met de soeplesse van het schakelen bij "achteraan naar 40t" - heb me laten vertellen dat dit niet echt soepel verloopt. Reden ben ik even kwijt.
Voor het schakelen naar kransjes van 34t en 36t is het indraaien van de b-screw normaal voldoende. Voor het schakelen van tandwielen van 40t en meer heeft ook het gebruik van langere boutjes ipv de standaard b-screw onvoldoende effect.Voor de 40t en 42t tandwielen (bij gebruik van oudere types derailleur, zoals de XT M750/760/770) heb je de Wolftooth Roadlink nodig, die je monteert tussen het derailleuroog en de derailleur zelf. Dan functioneert het geheel weer prima. SRAM derailleurs vanaf 10v hebben dat niet nodig. De afstand tussen cassette en bovenste derailleurwieltje is dan weer voldoende. Bij een one by nine of one by ten systeem is een middellange kooi dan voldoende. Immers, de totale capaciteit die de derailleur moet hebben is dan slechts 42-11t=31t of 40-11t=29t.
Wolftooth Roadlink: https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Adapter-R ... -Aluminium
Wanneer je onderstaande link volgt vind je daar een foto van een werkend (eigen) systeem voor 40t met de roadlink.
CoolRX schreef:Elke derailleur heeft een maximum wat betreft het grootste achtertandwiel.
Op zich ook logisch. Denk maar eens aan die kleine (short cage) derailleurs op wielrennersfietsen. Die gaan echt niet een 40 tands achter schakelen.
De lengte van de derailleurkooi is niet relevant voor het maximaal te bereiken tandwiel. Bepalend is de geometrie van de derailleur. Die moet meer vertikaal bewegen dan gebruikelijk. De SRAM mtb derailleurs vanaf 10v, zoals de GX, doen dat. Dan is er geen Roadlink nodig om dat te bereiken. Eigen ervaring.