Hey fietsers
Na mijn eerste fietsvakantie met een geleende fiets zou ik zelf nu een trekkingfiets willen kopen. Ik ben dus al wat aan het rondkijken, maar hoe meer ik blijf rondneuzen op het net, hoe meer ik begin te twijfelen over vanalles en nog wat. Ik heb dus enkele vraagjes aan jullie, maar eerst ff schetsen wat ik er mee wil doen en voor wil betalen.
Het moet een fiets zijn waarmee ik toch wel minimum 5 jaar mee verder kan en die (binnen enkele jaren dan) ruigere terreinen aankan dan de Westerse wereld waarin we leven. Omdat het een fiets is die lang zal meegaan ben ik dan ook bereid om er tussen de 1250 en 1750 euro voor uit te geven. Nu volgen de vragen:
1) Frame in staal of aluminium? Wat van de twee is het sterkste?
2) Ik heb een voorkeur voor de Shimano Deore LX groep. Is de Deore XT groep dan zoveel beter of komt dit prijsverschil enkel door het verschil in gewicht tussen beide groepen?
3) En dan (voorlopig) mijn laatste vraag. V-brakes of hydraulische velgremmen? Ik lees veel dat die hydraulische remmen worden aanbevolen omwille de remkracht en gebruiksgemak (remblokjes vervangen). Maar ik daar heel wat twijfels bij. Stel dat je ergens in the middle of nowhere staat en een leiding van je rem is stuk, grote problemen lijkt mij. Die remblokjes verkopen ze waarschijnlijk ook niet in Verweggistan. En hoe zit het dan als je een kapot wiel hebt? Een wiel zo er uithalen is al moeilijk, dan lijkt me verder rijden met een (bijna) kapot wiel geheel onmogelijk. Als ik dit alles nog eens overlees, lijken me V-brakes veel beter. Of heb ik het dan zo mis?
Groetjes en bedankt voor de antwoorden
Nick
Na mijn eerste fietsvakantie met een geleende fiets zou ik zelf nu een trekkingfiets willen kopen. Ik ben dus al wat aan het rondkijken, maar hoe meer ik blijf rondneuzen op het net, hoe meer ik begin te twijfelen over vanalles en nog wat. Ik heb dus enkele vraagjes aan jullie, maar eerst ff schetsen wat ik er mee wil doen en voor wil betalen.
Het moet een fiets zijn waarmee ik toch wel minimum 5 jaar mee verder kan en die (binnen enkele jaren dan) ruigere terreinen aankan dan de Westerse wereld waarin we leven. Omdat het een fiets is die lang zal meegaan ben ik dan ook bereid om er tussen de 1250 en 1750 euro voor uit te geven. Nu volgen de vragen:
1) Frame in staal of aluminium? Wat van de twee is het sterkste?
2) Ik heb een voorkeur voor de Shimano Deore LX groep. Is de Deore XT groep dan zoveel beter of komt dit prijsverschil enkel door het verschil in gewicht tussen beide groepen?
3) En dan (voorlopig) mijn laatste vraag. V-brakes of hydraulische velgremmen? Ik lees veel dat die hydraulische remmen worden aanbevolen omwille de remkracht en gebruiksgemak (remblokjes vervangen). Maar ik daar heel wat twijfels bij. Stel dat je ergens in the middle of nowhere staat en een leiding van je rem is stuk, grote problemen lijkt mij. Die remblokjes verkopen ze waarschijnlijk ook niet in Verweggistan. En hoe zit het dan als je een kapot wiel hebt? Een wiel zo er uithalen is al moeilijk, dan lijkt me verder rijden met een (bijna) kapot wiel geheel onmogelijk. Als ik dit alles nog eens overlees, lijken me V-brakes veel beter. Of heb ik het dan zo mis?
Groetjes en bedankt voor de antwoorden
Nick