Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar pedalen Brompton - Forum Wereldfietser

Op zoek naar pedalen Brompton

Ik rij nu al een aantal jaren op een Brompton voor woon-werkverkeer, grofweg 4200km per jaar, in bijna alle weersomstandigheden. Nu ben ik op zoek naar een fatsoenlijke set pedalen. Het hoeft geen vouwpedaal te zijn. De Brompton heeft alleen een vouwpedaal aan de linkerkant, maar in de praktijk gebruik ik het invouwen nauwelijks.

De originele pedalen gaan nog geen jaar mee. Ze zijn sowieso te zwak, zelfs het niet-vouwpedaal voel je torderen onder je voeten. Het originele vouwpedaal was na 2000km al versleten, door het torderen ontstaat er speling op het plastic binnendeel, waardoor er een irritante tik in ontstaat. Bij het niet-vouwpedaal kwam na zo'n 4000km de hele lagerschaal in stukjes naar buiten...

Heb erna MKS FD-7 pedalen gehad. Die waren iets beter, alleen het vouwmechanisme is knullig. Al vrij snel zat het mechanisme vast door vuil en ook daar ontstond na zo'n 4000km zoveel speling op dat ze begonnen te klikken.

Nu heb ik een set Simson Elegant pedalen. Niet geheel verrassend; €15 voor een set :roll: ; zijn daar nu de lagers ook van overleden. Ze zien er opzich wel robuust uit en de rubber strips zijn wel zo fijn (heb een litteken op mijn enkel van het Brompton pedaal...), maar helaas...

Ik denk dat de slijtage vooral snel gaat door de positie van de pedalen, ze hangen nogal dicht bij de grond. Bij regen krijgen ze het zwaar te verduren.

Ik ben het vervangen een beetje zat en zoek dus een set pedalen die wat langer meegaan. Het moeten wel platformpedalen zijn. Ik heb naar MTB pedalen gekeken, maar die hebben praktisch allemaal spijker-achtige punten voor grip, dat lijkt me echt geen goed idee met normale schoenen.

Heeft iemand een suggestie voor een goede set platformpedalen?
Ik heb ook problemen gehad met snel slijtende pedalen. Na wat zoeken ben ik toen uitgekomen op de Wellgo LU C27 pedalen. Ze staan inmiddels op 3 van onze fietsen en vertonen voorlopig geen slijtage (behalve dan dat de verf eraf sluit). De kilometerstand is nog niet exuberant (ik schat dat de langste set er een goede 12000 km zal hebben opzitten), maar voorlopig heb ik het gevoel dat ze wel degelijk langer mee zullen gaan.
Op mijn Idworx zit het volgende:
Pedalen VP antislip met industriële lagers.
Na meer dan 20.000 km woon-werk geen slijtage.
zoekmachine eens op VP 191 en je ziet een vrij degelijk pedaal. (deze bedoelt hansrtd vermoedelijk) hier voor 20 euro en dan krijg je er twee: https://www.vakantiefietser.nl/product/vp-191-pedalen/
ook de Sole pedalen van Koga zijn vrij degelijk en met behoorlijk antislip door de rubberen rand. deze staan wel eens op Marktplaats.nl .
succes! hoogframe
Die VP191 pedalen zien er wel netjes uit, met rubber anti-slip rand ipv scherp aluminium profiel.

Ik heb de Simson pedalen open gamaakt, wat direct opviel is dat er geen enkele vorm van afdichting is aan de crank-kant. Het lager aan die kant zat dus ook vol troep ipv vet. Ik neem aan dat de hier genoemde pedalen wel een afdichting hebben?
Wat toevallig, de rechter VP-191 op mijn stadsfiets (Koga Silver Ace) is deze week onderweg feestelijk uiteen gevallen met desintegratie van (één van) de lagers. Samen met vele lagerballetjes vloog de buitenste huls van de inwendige stang af. Ik vermoed dat deze pedaal het enkele duizenden kilometers heeft uitgehouden.
De VP's (191?) van mijn Idworx begaven het al na een paar duizend km. Waardeloze pedalen voor zo'n dure fiets... Wellgo's voor Santos gemaakt doen het een stuk beter. Op de site van Wellgo vind je waarschijnlijk ook wat lichtere modellen die geschikt zijn voor de Brompton.