Hoewel ik het onderwerp “missink link” een paar maal in het forum tegenkwam, zou ik toch een nieuwe thread willen openen met wat (nieuwe?) vragen.
Recent heb ik de ketting + cassette van mijn fiets vervangen en maakte ik kennis met de “missing link”. Hiermee is op eenvoudige(re) wijze de ketting te sluiten en weer te openen voor onderhoud. Tot nu toe deed ik e.e.a. altijd middels de kettingpons (pen uit en in ketting drukken). De pen terugvinden waarmee je de eerste keer de ketting gesloten had, is onbegonnen werk (voor zover dat überhaupt nodig is) dus drukte ik er een willekeurige pen voor 90% uit (en na onderhoud er weer in). Was nooit een probleem.
Maar nu ik de “missink link” tegen het lijf liep, wilde ik dat wel eens proberen. Het is een “missink link” van KMC (CL571R) geworden in combinatie met een ketting van Shimano (CN-HG71). Er schijnt ook een “missink link” van Shimano te zijn maar ik begreep dat bovenstaande combinatie ook prima werkt.
En dan nu de vragen:
- Is de combinatie KMC / Shimano een goed idee.
- Ik huiver bij het idee dat de “missink link” de zwakste schakel van het geheel is en dat mijn ketting op een ongelegen moment open schiet en op de zanderige ondergrond van het fietspad terecht komt
. M.a.w. hoe sterk is deze schakel.
- Hoe vaak mag je deze schakel openen en sluiten. KMC zegt zelf dat je hem moet vervangen als je ook de ketting vervangt. Maar dat zegt niets over tussentijds openen en sluiten voor onderhoud.
- Als je het goed wil doen, moet je de “missink link” openen met een daarvoor bestemde tang. Men schijnt het ook met een waterpomptang te doen. Goed idee?
- Is de “missink link” überhaupt een goed idee of was de oude wijze van werken zo gek nog niet?
Bedankt voor de reacties en groeten, Willem
Afbeelding
Foto (1): De missing link van KMC (bij mij de CL571R).

Afbeelding
Foto (2): De missing link in bedrijf op mijn fiets. De eerste korreltjes zand zitten alweer op de ketting na een middagje op verharde wegen proefrijden
Recent heb ik de ketting + cassette van mijn fiets vervangen en maakte ik kennis met de “missing link”. Hiermee is op eenvoudige(re) wijze de ketting te sluiten en weer te openen voor onderhoud. Tot nu toe deed ik e.e.a. altijd middels de kettingpons (pen uit en in ketting drukken). De pen terugvinden waarmee je de eerste keer de ketting gesloten had, is onbegonnen werk (voor zover dat überhaupt nodig is) dus drukte ik er een willekeurige pen voor 90% uit (en na onderhoud er weer in). Was nooit een probleem.
Maar nu ik de “missink link” tegen het lijf liep, wilde ik dat wel eens proberen. Het is een “missink link” van KMC (CL571R) geworden in combinatie met een ketting van Shimano (CN-HG71). Er schijnt ook een “missink link” van Shimano te zijn maar ik begreep dat bovenstaande combinatie ook prima werkt.
En dan nu de vragen:
- Is de combinatie KMC / Shimano een goed idee.
- Ik huiver bij het idee dat de “missink link” de zwakste schakel van het geheel is en dat mijn ketting op een ongelegen moment open schiet en op de zanderige ondergrond van het fietspad terecht komt

- Hoe vaak mag je deze schakel openen en sluiten. KMC zegt zelf dat je hem moet vervangen als je ook de ketting vervangt. Maar dat zegt niets over tussentijds openen en sluiten voor onderhoud.
- Als je het goed wil doen, moet je de “missink link” openen met een daarvoor bestemde tang. Men schijnt het ook met een waterpomptang te doen. Goed idee?
- Is de “missink link” überhaupt een goed idee of was de oude wijze van werken zo gek nog niet?
Bedankt voor de reacties en groeten, Willem
Afbeelding
Foto (1): De missing link van KMC (bij mij de CL571R).

Afbeelding
Foto (2): De missing link in bedrijf op mijn fiets. De eerste korreltjes zand zitten alweer op de ketting na een middagje op verharde wegen proefrijden
