Leon schreef:Als je er van gaat genieten omdat het een mooie nieuwe techniek is dan is het het daarom misschien wel waard. Menigeen koopt een auto van 60.000 euro terwijl je met eentje van 20.000 euro ook best wel vooruit komt. Met zo'n fiets heb je dus veel lol van nieuwigheid voor weinig geld, vergeleken met een auto en zo.
Als je vraagt of het loont om de huidige aandrijflijn in de prullenbak te kieperen en alles om te laten bouwen met de nieuwe noodzakelijke onderdelen en over kosten gaat praten dan denk ik dat dat weinig zin heeft.
Als je wilt weten of het lekker fietst denk ik dat je het zou moeten proberen. Als je wilt fietsen op een echte fiets die al een goed gebruikt is kun je vast bij iemand op een wereldfietserweekend eens proberen.
Ik denk dat Leon hiermee de spijker op de kop slaat.
Heb je inmiddels al ergens (anders dan op een wereldfietserweekend) een proefrit kunnen maken op een fiets met Gates belt drive?
Mijn vrouw en ik hebben vorig najaar allebei onze fiets ingeruild: 2 Koga's met ketting en derailleur voor een Santos Travelmaster 3+ en een Koga Worldtraveller, beiden met Rohloff naaf en Gates belt drive.
Tijdens mijn oriëntatie op internet werd mijn interesse door zowel de Rohloff naaf als de Gates belt drive gewekt.
Een proefrit op deze fietsen (we hebben beiden zowel Koga als Santos proef gereden) deed de rest.
Leek me een mooie nieuwe techniek, we waren toch al van plan om het oude te vervangen voor iets nieuws en we vonden het beiden gewoon lekker fietsen.
Daarnaast geen zwarte handen meer, met smeer onder je nagels, moeilijk te verwijderen van je huid, geen smeer meer aan je kleding, niet meer je ketting, tandwielen en cassette regelmatig nakijken op slijtage, maar gewoon lekker onverstoorbaar vele kilometers fietsen. Althans, daar ga ik van uit en natuurlijk zijn er mensen met andere ervaringen en meningen. Ik heb me in ieder geval niet laten leiden door mensen die er iets tegen hebben, zonder dat ze er zelf ervaring mee opgedaan hebben.
Geen technisch verhaal dus, maar ik kan je aanraden om eens een proefrit te gaan maken en dan je eigen conclusies te trekken. Mocht het zo uitkomen dat je voor de Gates belt drive gaat, dan is het nu het juiste moment om 'm om te (laten) bouwen, want dan kun je er ook meteen gebruik van maken (deze smoes zou ik zelf gebruiken om de aanschaf te rechtvaardigen
), of je wacht tot je ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn (maar ja, dan heb je wel al de kilometers met een Gates belt drive gemist).
Maar nogmaals, gewoon eens gaan proefrijden... En als je gehecht bent aan je fiets (kan ik me trouwens wel voorstellen bij jouw fiets), dan wil je 'm ook graag zo'n Gates belt drive "gunnen", snap ik best