Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen kopen en verkopen in Spanje - Forum Wereldfietser

Fietsen kopen en verkopen in Spanje

Hoi allemaal,

Sinds kort zit het idee in mijn hoofd om te gaan fietsen in Spanje, en wel van Madrid naar Bilbao. Het wordt mijn eerste fietsreis en ik heb nog helemaal geen fiets of spullen hiervoor.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Mijn idee is nu om in Madrid een tweedehands fiets (?) te kopen en daar zo nodig een bagagedrager op te laten zetten, daar spullen op te laden en die fiets in Bilbao weer te verkopen. Is dit iets haalbaars? Onderweg wilde ik graag in Airbnbs overnachten.

Ik hoor graag jullie tips en adviezen!

Linda
Een onbekende en ongeteste fiets lijkt me per definitie niet ideaal. Zeker niet voor een eerste fietstocht. Sowieso zou ik geneigd zijn die eerste tocht op wat meer vertrouwd terrein te doen. Gewoon in NL om te kijken hoe het gaat en of het bevalt of tegenvalt.
Dag Linda,

dat is een mooi plan, misschien kan je een fiets kopen in een fietswinkel en dan in bilbao naar een andere fietswinkel stappen.(of misschien van een winkelketen)

Ik wil je helemaal niet van je route afbrengen maar als je een rondje rijdt kan je misschien een fiets huren?

zo kan je denk ik in Ronda (het mooie zuid spanje) fietsen huren op de site cycleronda.com

bijkomende info vind je zeker op https://www.fietseninspanje.nl/category ... ektochten/

Ik heb al veel rond gefietst in Spanje maar telkens met mijn eigen fiets. Airbnb in Spanje is redelijk duur vind ik, gewone hotelletjes kosten meestal een pak minder.
Vergeet natuurlijk ook warmshowers.org niet (wereldwijde vriendenopoefiets gratis variant)

En als je in een vergeten dorp aankomt en je zoekt ergens iets om te slapen, dan vraag je het eens aan een paar mensen of in de lokale winkel en meestal vind je een slaapplaats. Ons kent ons, iedereen kent daar wel iemand. Althans dat is mijn ervaring.

Succes met je tocht!! Je zal het je zeker niet beklagen. Mocht je nog concrete vragen hebben dan stuur je maar een pm berichtje.

mil saludos!
Spanje is een bergachtig land: na Zwitserland zelfs het meest bergachtige land van Europa. Wil je bepakt en bezakt op reis van Madrid naar Bilbo/Bilbao dan valt een goede vakantiefiets aan te bevelen. Nu ben ik een aantal jaren niet meer in Madrid geweest, maar het aanbod aan vakantiefietsen was zeer beperkt. Tijden kunnen natuurlijk veranderen. Je kunt het vragen aan de fietsersbond van Madrid
https://pedalibre.org/
Madrid heeft ook een fietserscafé. http://www.labicicletacafe.com

Zelf zou ik zorgvuldig een fiets uitzoeken in Nederland. Deze kan mee in het vliegtuig.
Ik ben het wel met Man met Fiets eens dat het niet voor de hand ligt om een eerste4 fietsreis in Spanje te maken, al hangt dat wel een beetje af van je voorgeschiedenis: hoeveel fiets je normaal in Nederland? Hoe sportief ben je? Hoe vaak ben je in Spanje geweest, buiten de standaard toeristengebieden? Hoe bereisd ben je met bv een rugzak?

Huren van fietsen in het buitenland is me altijd in extreme mate tegengevallen. Zelfs bij zaken met een mooie webiste kreeg ik niets anders dan het wrak van de maand aangeboden. Pech natuurlijk, maar op een gegeven moment heb ik wel conclusies getrokken.

Of je een echte vakantiefiets nodig hebt ik ook afhankelijk van de hoeveelheid bagage en je eigen gewicht. Ben je een lichtgewicht en neem je niet meer dan 12 kilo mee dan gaat het met elke fiets lukken, wat fiets betreft dan. Komt het totaal van hezelf, de fiets en de bagage met tassen en water in bidons boven de 100 kilo dan begint dat te veranderen.

Ik weet niet of het zin heeft om tijd te verspillen aan het zoeken naar een tweedehands fiets. Dat ligt er aan hoe lang je hebt meoten werken voor de duur opgespaarde vakantiedagen en hoeveel geld je over hebt. Heb je veel tijd maar geen geld of heb je wel geld maar is elke wachtdag een aanslag op de vakantie waar je een jaar op gewacht hebt?

Nog meer info over Spanje: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Spanje
Denk aan Decathlon! Want daar koop je bijvoorbeeld al voor € 250 de Rockrider 520 (kost in Nederland € 290). Ja, het is een mountainbike, ja, je zal hem iets moeten aanpassen (andere banden, wellicht kortere stuurpen, beter zadel, bagagedrager) en ja, er zitten "entry level" onderdelen op. Maar... er zit levenslang garantie op het frame en twee jaar op de onderdelen. En... Decathlon zul je tijdens je Spanje reis in vele steden tegenkomen. Mocht je dus toch onverhoopt een euvel aan je fiets hebben, dan kun je voor service bij elke Decathlon winkel binnenstappen.

Ook mooi; twee keer per jaar organiseren zij "Trocathlon" een twee weeks event waar een ieder zijn/haar gebruikte sportspulletjes (dus ook fietsen) kan aanbieden. Wie geluk heeft kan daar voor een mooie prijs een puik rijwiel aanschaffen.

Ook zou je aan het einde van de reis en afhankelijk van je terugreis datum je (oude) fiets weer bij de Trocathlon kunnen aanbieden. Decathon geeft geen geld maar een waardebon die je alleen in hun winkels kunt besteden. De eerst volgende Trocathlon in Spanje is van 3 tot 19 Maart.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden en iedereen die meedenkt. Ik ga ermee aan de slag!