Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achterwiel elende - Forum Wereldfietser

achterwiel elende

net terug van drie maanden fietsen door polen baltische staten en oekraine en heb veel problemen gehad onderweg met mijn achterwiel 6 gebroken spaken de problemen begonnen al na 1000 km van de 7272 km die ik gefietst heb regelmatig een slag er uit moeten halen en de laatste week scheurde mijn velg ben er mee doorgefietst ging moeizaam want de slag was behoorlijk maar het ging door mijn rem los te halen zodat het wiel ruimte had ik wil die zelfde elende niet nog eens meemaken een volgende keer. de meningen op het forum maken mij niet echt duidelijk welk wiel ik nu moet gaan nemen wie heeft de juiste en helderen tip mijn fiets is een koga terreliner met 28 insch wielen. groet gerard

Was je wiel oud, of was het net nieuw, en was dit je eerste trip? In dat laatste geval moet je verhaal halen bij de verkoper. Hoe dan ook: het belangrijkste ingredient voor een goed wiel is een goede wielbouwer. Laat je volgende wiel dus met de hand bouwen door een gerenommeerde bouwer, en neem geen genoegen met een fabriekswiel. Laat die wielbouwer ook adviseren.
Vervolgens heb je twee mogelijkheden: een goedkope en een dure. Wat nodig is hangt wel af van je eigen gewicht, en dat van je bagage. De eerste mogelijkheid is een nieuw wiel te laten bouwen met je bestaande naaf. Ik neem aan dat dat een fatsoenlijke Shimano LX of XT is met 36 spaken. Gebruik een zware, brede en hoge velg (die verdeelt de krachten over meer spaken), en monteer de breedste band die past. Moet je een heel eind mee komen.
De tweede mogelijheid is veel duurder, maar ook veel sterker: begin met een zware tandem/touring naaf voor 48 spaken. Shimano maakt tandemnaven voor 135 breedte en 48 spaken, en Phil Wood maakt voor nog weer veel meer geld nog mooiere. Ga je deze route, dan zou ik ook gelijk voor 48 spaken gaan, en niet voor 40. Maar zoals gezegd, ga naar een goede wilebouwer, en laat die adviseren (en verantwoordlijkheid nemen voor zijn advies).
Op slechte wegen helpt het wel als je inderdaad bredere banden monteert. Dat maakt het leven voor het wiel veel makkelijker, en voor jou. Op dezelfde manier helpt een geveerd zadel of een verende zadelpen wel wat.
Sterkte,
Wim

Willem Jongman schreef:Was je wiel oud, of was het net nieuw, en was dit je eerste trip? In dat laatste geval moet je verhaal halen bij de verkoper. Hoe dan ook: het belangrijkste ingredient voor een goed wiel is een goede wielbouwer. Laat je volgende wiel dus met de hand bouwen door een gerenommeerde bouwer, en neem geen genoegen met een fabriekswiel. Laat die wielbouwer ook adviseren.
Hoi,
Er zijn nog plaatsen bij de komende fietsreparatiecursussen - ideaal als je door landen fietst waar de moderne fietsenwinkels niet zo dik gezaaid zijn. Tijdens zo'n cursusweekend kun je zelf oefenen en je laten adviseren door een erg goede wielbouwer. Het kan uiteindelijk het geld dubbel en dwars waard zijn.
Info via de homepage.
Groeten,
Leon

Inderdaad - en het is nog leuk ook.
Wim

Ik zou eerder eens kijken naar 26" wielen.
Geen gebroken spaken gehad en bij thuiskomst zag ik toch dat mijn spaken flink op hun donder kregen.
Bij een spaak vertoond zich een duidelijke knik waarschijnlijk van een stoepje af of niet opgemerkte diepe kuil maar gbroken niet noch een extra slag erin.
En met 26" kun je makkelijk met 32 spaken af, geen fancy platte spaken maar gewoon goede normale DT-swiss spaken.

Wie hier vaker kijkt weet dat ik een voorstander ben van 26 inch wielen als het wat ruwer wordt. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele spaak van onze 26 inch wielen hoeven vervangen. Zoals ik de vraag begrepen had ging het er niet om wat je kunt doen als je helemaal opnieuw eeen fiets kiest, maar hoe hij een op zich fatsoenlijke fiets eindelijk betrouwbaar kan gebruiken.
Wim

he,

Hier kan je lezen dat ik een vergelijkbaar probleem heb gehad.
inmiddels fiets ik al weer duizenden kilometers zonder problemen op een Exal SP19, en ik ga niet zachtjes met mijn fiets om, ben zwaar en rijdt regelmatig onverhard.

LP