net terug van drie maanden fietsen door polen baltische staten en oekraine en heb veel problemen gehad onderweg met mijn achterwiel 6 gebroken spaken de problemen begonnen al na 1000 km van de 7272 km die ik gefietst heb regelmatig een slag er uit moeten halen en de laatste week scheurde mijn velg ben er mee doorgefietst ging moeizaam want de slag was behoorlijk maar het ging door mijn rem los te halen zodat het wiel ruimte had ik wil die zelfde elende niet nog eens meemaken een volgende keer. de meningen op het forum maken mij niet echt duidelijk welk wiel ik nu moet gaan nemen wie heeft de juiste en helderen tip mijn fiets is een koga terreliner met 28 insch wielen. groet gerard
Was je wiel oud, of was het net nieuw, en was dit je eerste trip? In dat laatste geval moet je verhaal halen bij de verkoper. Hoe dan ook: het belangrijkste ingredient voor een goed wiel is een goede wielbouwer. Laat je volgende wiel dus met de hand bouwen door een gerenommeerde bouwer, en neem geen genoegen met een fabriekswiel. Laat die wielbouwer ook adviseren.
Vervolgens heb je twee mogelijkheden: een goedkope en een dure. Wat nodig is hangt wel af van je eigen gewicht, en dat van je bagage. De eerste mogelijkheid is een nieuw wiel te laten bouwen met je bestaande naaf. Ik neem aan dat dat een fatsoenlijke Shimano LX of XT is met 36 spaken. Gebruik een zware, brede en hoge velg (die verdeelt de krachten over meer spaken), en monteer de breedste band die past. Moet je een heel eind mee komen.
De tweede mogelijheid is veel duurder, maar ook veel sterker: begin met een zware tandem/touring naaf voor 48 spaken. Shimano maakt tandemnaven voor 135 breedte en 48 spaken, en Phil Wood maakt voor nog weer veel meer geld nog mooiere. Ga je deze route, dan zou ik ook gelijk voor 48 spaken gaan, en niet voor 40. Maar zoals gezegd, ga naar een goede wilebouwer, en laat die adviseren (en verantwoordlijkheid nemen voor zijn advies).
Op slechte wegen helpt het wel als je inderdaad bredere banden monteert. Dat maakt het leven voor het wiel veel makkelijker, en voor jou. Op dezelfde manier helpt een geveerd zadel of een verende zadelpen wel wat.
Sterkte,
Wim