Vanaf vandaag staat het Groen Kieskompas online, waar aan de hand van 30 stellingen over klimaat, energie, verkeer, natuur, milieu en landbouw enig inzicht verkregen kan worden over de standpunten die politieke partijen over deze thema's innemen. Er staan helaas geen stellingen over fietsen in, maar ervaring leert dat politici die het hartgrondig eens zijn met een stelling als 'Om de files te verminderen moet de overheid investeren in nieuwe wegen i.p.v. te investeren in openbaar vervoer' zich niet hard zullen inzetten voor het verbeteren van fietsvoorzieningen, het herstellen en moderniseren van een internationaal netwerk van nachttreinen of het vergroten van het aantal fietsplekken in treinen.
Bijzonder aan het Groen Kieskompas is de afwijkende indeling van politieke partijen. Het 'gewone' Kieskompas plaatst partijen in een grafiek met een verloop van links naar rechts op de x-as en van conservatief naar progressief op de y-as, terwijl het Groen Kieskompas op de x-as een verloop van 'groen'naar 'grijs' hanteert en op de y-as laat zien in welke mate partijen pleiten voor een groei-economie of voor een duurzame economie. Zo is er in theorie ruimte voor partijen die voor een duurzame economie pleiten zonder groen te zijn (de SGP zit hier het dichtst bij: als het gaat om BTW en accijns voor luchtvaartmaatschappijen, is deze partij net zo groen als de Partij voor de Dieren. Het idee van 'zondagsrust' spreekt me ook wel aan, maar dan wel om ongestoord te kunnen fietsen, en graag wel met koffie en verse appeltaart ) en partijen die aan de ene kant 'groene' intenties lijken te hebben, terwijl ze wel duidelijk voor een groei-economie zijn (de PVV neigt het meest die kant op: wel voor afschaffing van de bio-industrie en tegen het doden van ganzen door landbouwers, maar ook pleitbezorger voor benzine- en dieselauto's die 130 km/uur mogen rijden).
Dat het woord 'fiets' niet voorkomt in het Groen Kieskompas vind ik jammer, al zijn heel wat stellingen relevant voor wereldfietsers die in de toekomst ook dichter bij huis in een aantrekkelijke omgeving willen fietsen, waar je schone lucht inademt en waar je niet overal megastallen tegenkomt.
En het blijft natuurlijk de vraag welke politici echt staan voor wat ze zeggen en welke politici hun groene voornemens razendsnel in zullen leveren als dat hun goed uitkomt. In het onderstaande schema zet ik grote vraagtekens bij het groene gehalte van partijen als Denk en 50plus. Van de partijen die rechtsonder staan, hoef je sowieso geen fietsvriendelijk beleid te verwachten.
Bijzonder aan het Groen Kieskompas is de afwijkende indeling van politieke partijen. Het 'gewone' Kieskompas plaatst partijen in een grafiek met een verloop van links naar rechts op de x-as en van conservatief naar progressief op de y-as, terwijl het Groen Kieskompas op de x-as een verloop van 'groen'naar 'grijs' hanteert en op de y-as laat zien in welke mate partijen pleiten voor een groei-economie of voor een duurzame economie. Zo is er in theorie ruimte voor partijen die voor een duurzame economie pleiten zonder groen te zijn (de SGP zit hier het dichtst bij: als het gaat om BTW en accijns voor luchtvaartmaatschappijen, is deze partij net zo groen als de Partij voor de Dieren. Het idee van 'zondagsrust' spreekt me ook wel aan, maar dan wel om ongestoord te kunnen fietsen, en graag wel met koffie en verse appeltaart ) en partijen die aan de ene kant 'groene' intenties lijken te hebben, terwijl ze wel duidelijk voor een groei-economie zijn (de PVV neigt het meest die kant op: wel voor afschaffing van de bio-industrie en tegen het doden van ganzen door landbouwers, maar ook pleitbezorger voor benzine- en dieselauto's die 130 km/uur mogen rijden).
Dat het woord 'fiets' niet voorkomt in het Groen Kieskompas vind ik jammer, al zijn heel wat stellingen relevant voor wereldfietsers die in de toekomst ook dichter bij huis in een aantrekkelijke omgeving willen fietsen, waar je schone lucht inademt en waar je niet overal megastallen tegenkomt.
En het blijft natuurlijk de vraag welke politici echt staan voor wat ze zeggen en welke politici hun groene voornemens razendsnel in zullen leveren als dat hun goed uitkomt. In het onderstaande schema zet ik grote vraagtekens bij het groene gehalte van partijen als Denk en 50plus. Van de partijen die rechtsonder staan, hoef je sowieso geen fietsvriendelijk beleid te verwachten.