Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvervoer binnen de EU - Forum Wereldfietser

Fietsvervoer binnen de EU

Ik kwam een advertentie tegen van Travel Light, een club die binnen de grenzen van de EU je fiets vanuit NL naar elk hotel in Europa vervoert (en weer terug). Klinkt erg aantrekkelijk en ook de prijzen lijken redelijk, bv. 155,- euro naar Frankrijk. Iemand bekend met die organisatie? Gaan ze netjes met je fiets om?
Je fiets moet overigens wel in een fietskoffer of in een doos...
Benieuwd...is goedkoper dan Soetens als ik het zo zie?
Ik vind 155,- euro voor je fiets heen en terug naar Frankrijk flink aan de prijs, als je hem meeneemt met de trein ben je veel goedkoper uit.
daulagari schreef:Ik vind 155,- euro voor je fiets heen en terug naar Frankrijk flink aan de prijs, als je hem meeneemt met de trein ben je veel goedkoper uit.
Welke trein pak jij dan? Ik ben nu een paar keer naar Frankrijk geweest, maar je bent al een euro of vijftig kwijt om in Lille te komen, dan nog de TGV naar Parijs met een tientje voor de fiets, en dan ben je alleen nog maar in Parijs!
Tenzij je binnen Frankrijk alleen TER treinen pakt, maar dan ben je twee dagen bezig het land door te komen.
Dus flik aan de prijs snp ik niet. Misschien dat het lukt om voor 155 euro heen en terug te aan als je heel vroeg boekt? Maar dan zal je goed je best moeten doen.
Zo te lezen wordt voor die 155 euro alleen je in een doos verpakte fiets heen en terug naar een hotel in Frankrijk vervoerd. Zelf moet je er dan nog op een andere manier zien te komen.
Neem je een fiets mee in de trein, dan kost dat 12 euro (enkele reis) tot Lille. Vanaf Lille is de fiets gratis in regionale treinen en 10 euro in TGV- en sommige IC-treinen - als die tenminste plek voor fietsen hebben. Voor elke TGV die je gebruikt, betaal je opnieuw 10 euro. Stel dat je in Parijs overstapt op een andere trein, dan wordt dat dus 2x10 euro. Alleen voor de fiets kost een treinretour dan 2(12+10+10) = 64 euro. Dat is aanzienlijk voordeliger dan 155 euro, maar het aantal plekken dat je met fietsvriendelijke treinen binnen een dag kunt bereiken is wel beperkt.
Travel Light is niks anders dan een tussenpersoon voor koeriersbedrijf TNT Express, zo valt op hun site te lezen. Ik zie niet in waarom je je bagage dan niet rechtstreeks bij TNT (of DHL of UPS) zou aanbieden. Dat zal mogelijk ook goedkoper zijn, tenzij Travel Light een extra speciaal voordelig contract met TNT heeft.
O, en je moet ook zelf met het hotel regelen dat ze je bagage alvast accepteren. Kan nog een heel gedoe zijn.
peter de rijk schreef:Travel Light is niks anders dan een tussenpersoon voor koeriersbedrijf TNT Express, zo valt op hun site te lezen. Ik zie niet in waarom je je bagage dan niet rechtstreeks bij TNT (of DHL of UPS) zou aanbieden.
Om oeverloze discussies en zoektochten of je wel een fiets kunt versturen te voorkomen misschien? Ongeveer dezelfde reden als het bestaan van de Fietsvakantiewinkel.

Ik weet het allemaal niet hoor, ik ben al jaren geleden gestopt met de tijdverslindende en steeds weer terugkerende zoektochten naar fietsvervoer dat niet per fiets (ideaal!) of auto gaat.
Leon schreef:Om oeverloze discussies en zoektochten of je wel een fiets kunt versturen te voorkomen misschien? Ongeveer dezelfde reden als het bestaan van de Fietsvakantiewinkel.
Oké, dat is een goed argument, want het versturen van grote pakketten naar het buitenland is uitsluitend gericht op zakelijke gebruikers, zie ik nu bij TNT en PostNL. Dus dat is ook gedoe.
keesswart schreef:.... Alleen voor de fiets kost een treinretour dan 2(12+10+10) = 64 euro. Dat is aanzienlijk voordeliger dan 155 euro, maar het aantal plekken dat je met fietsvriendelijke treinen binnen een dag kunt bereiken is wel beperkt.
Als je het zo rekent kost het inderdaad twee keer zoveel als een losse fiets zelf meenemen, maar als je de Zilverroute of een Compostella wil rijden, wordt het denk ik een aardig alternatief voor Soeters.
In mijn hoofd leek het logisch dat je als je los van je fiets reist, je soms veel voordeliger uit kan zijn, maar als ik het zo opschrijf, vraag ik me af waarom ik dat dacht...
Leon schreef:Ik weet het allemaal niet hoor, ik ben al jaren geleden gestopt met de tijdverslindende en steeds weer terugkerende zoektochten naar fietsvervoer dat niet per fiets (ideaal!) of auto gaat.
Met behulp van alle tips op dit forum en de Treinreiswinkel hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn. Wel is de capaciteit van treinen en bussen beperkt. Als iedereen die gewend is om fietsen met de auto te vervoeren, nu zou besluiten om dat voortaan met de trein te doen, zou de chaos in de zomermaanden compleet zijn. Het zou jaren duren om bestaande treinen aan te passen, nieuwe treinen in te zetten en spoorwegen uit te breiden.
keesswart schreef:Zo te lezen wordt voor die 155 euro alleen je in een doos verpakte fiets heen en terug naar een hotel in Frankrijk vervoerd. Zelf moet je er dan nog op een andere manier zien te komen.
Neem je een fiets mee in de trein, dan kost dat 12 euro (enkele reis) tot Lille. Vanaf Lille is de fiets gratis in regionale treinen en 10 euro in TGV- en sommige IC-treinen - als die tenminste plek voor fietsen hebben. Voor elke TGV die je gebruikt, betaal je opnieuw 10 euro. Stel dat je in Parijs overstapt op een andere trein, dan wordt dat dus 2x10 euro. Alleen voor de fiets kost een treinretour dan 2(12+10+10) = 64 euro. Dat is aanzienlijk voordeliger dan 155 euro, maar het aantal plekken dat je met fietsvriendelijke treinen binnen een dag kunt bereiken is wel beperkt.
Je kunt in Rijsel ook opstappen in een aantal TGV's die om Parijs heengaan naar bijvoorbeeld richting Bretagne. Je betaalt dan slechts 1 keer 10, - voor de fiets. Hoe dit van Rijsel naar Bordeaux gaat worden is nog niet duidelijk. In juli wordt de snelle verbinding tussen Tours en Bordeaux in gebruik genomen. Tussen Parijs en Bordeaux gaan nieuwe TGV's rijden met fietsplaatsen, maar het is niet duidelijk of ze deze zomer al gaan rijden tussen Rijsel en Bordeaux.
keesswart schreef:Zo te lezen wordt voor die 155 euro alleen je in een doos verpakte fiets heen en terug naar een hotel in Frankrijk vervoerd. Zelf moet je er dan nog op een andere manier zien te komen.
Neem je een fiets mee in de trein, dan kost dat 12 euro (enkele reis) tot Lille. Vanaf Lille is de fiets gratis in regionale treinen en 10 euro in TGV- en sommige IC-treinen - als die tenminste plek voor fietsen hebben. Voor elke TGV die je gebruikt, betaal je opnieuw 10 euro. Stel dat je in Parijs overstapt op een andere trein, dan wordt dat dus 2x10 euro. Alleen voor de fiets kost een treinretour dan 2(12+10+10) = 64 euro. Dat is aanzienlijk voordeliger dan 155 euro, maar het aantal plekken dat je met fietsvriendelijke treinen binnen een dag kunt bereiken is wel beperkt.
Je zit ook nog met je bagage. Als je kampeerspullen meeneemt kan dat best veel zijn. Stel je gaat naar Avignon. Ga je met de fiets in de trein, dan doe je op het Gare du Nord je bagage op je fiets en je fietst naar het Gare de Montparnasse. Met al die bagage in de metro is echt een crime. Helemaal op het Gare de Montparnasse met alle lange gangen en trappen. Op het station van Avignon ben je ook niet direct bij je hotel. Je kunt natuurlijk taxi's nemen, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Travel Light kan jouw bagage ook vervoeren, maar daarvoor zal je behalve die 155 Euro voor je fiets extra moeten dokken.
Interessant alternatief, bedankt voor de link. Mijn afweging zou zijn dat het misschien niet de goedkoopste optie is, maar wel een erg makkelijke. Als Soetens toevallig op je bestemming komt lijkt me dat nog makkelijker, je laat je fiets gewoon achter op de camping, hier moet je toch weer ergens iets met een doos fixen (als je ergens naar toe bent gefietst en terug wilt). Maar t.o.v. je fiets van trein naar trein zeulen en lang onderweg zijn, of je fiets van en naar een vliegveld slepen en het gedoe op de luchthaven, vind ik de combinatie van deze dienst met een budgetvlucht best aantrekkelijk. Paar uurtjes vliegen en je fiets komt vanzelf thuis weer aan, gemak dienst de mens.

Wat me wel tegenviel was de prijs, Rose stuurt voor E39 een trekkingfiets op en voor E20 doen ze de doos er ook bij, deze dienst vraagt E116, dat lijkt toch wel veel, zeker als de fiets met dezelfde DHL/TNT/whatever mee gaat. Maar als je dan kijkt wat Rose vraagt voor verzending naar Zweden (Rose - NL is natuurlijk maar een heel klein stukje), dan zit dat ook al op E85, waar deze dienst voor Italie-Nederland ook E116 vragen (enkele reis, Rose stuurt immers ook enkele reis). Als ze drie tientjes bij de prijs opzetten die Rose vraagt, dan lijkt me dat niet zo gek, anders verdien je ook niks aan de dienst, zoveel fietsen worden er niet door Europa gesleept door vakantiefietsers. De rest van je spullen ook mee sturen kost je nog eens E42, maar die vliegt anders ook niet gratis mee met een budget vlucht, net als je fiets niet. Mijn conclusie, goede dienst en de prijs lijkt ook reeel. Ik zou het alleen fijn vinden als ze ook dat doos gedoe voor 2 tientjes extra voor me oplossen.
robhuls schreef: Als ze drie tientjes bij de prijs opzetten die Rose vraagt, dan lijkt me dat niet zo gek, anders verdien je ook niks aan de dienst, zoveel fietsen worden er niet door Europa gesleept door vakantiefietsers`.
De hoeveelheid fietsen maakt niks uit, ze gaan gewoon mee met de reguliere TNT Express-bezorgdienst tussen de wasmachines en de koelkasten.
Klopt, maar het bedrijf is geen TNT, het bedrijf biedt deze specifieke dienst aan en daar moeten ze wel wat aan verdienen bovenop het geld dat ze doorsluizen naar TNT. Ik vermoed dat het IKEA/mediamarkt/Decathlon/etc concept (hoge omzet, lage marge) niet echt toepasbaar is op hun bedrijfsmodel, dus dan kom je bij kleine omzet, hoge marge (zoals de meeste outdoor producenten).
Vorig jaar een week gefietst in de omgeving van Madrid. Mijn fiets verstuurd via Travel Light. De fiets werd op het afgesproken tijdstip thuis opgehaald. Enige dagen later een bevestiging ontvangen dat de fiets was afgeleverd in het hotel. Deze stond bij aankomst keurig te wachten. Op de laatste vakantiedag de fiets ingepakt en in het hotel achtergelaten. Na enkele dagen werd de fiets thuis afgeleverd. Geen enkel probleem gehad. Is misschien wat duurder dan de fiets zelf meenemen maar wel een stuk relaxter.