Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Altmühltal met kinderen, of beter idee? - Forum Wereldfietser

Altmühltal met kinderen, of beter idee?

Voor onze zomerbestemming ben ik bezig met route-oriëntatie. We, dat is mijn vrouw en onze kinderen van 13, 11 en 7. We kijken nu naar (een deel van) de Altmühltal-Radweg. Ik ben benieuwd of iemand hier mij daarin kan bevestigen of een beter idee heeft.
Wat wij zoeken: Mooie natuur (water, riviertje is leuk, zo nu en dan bos, licht reliëf, rotsen, bergen), rustige fietspaden (zonder fietsfiles), vriendelijke bevolking, lekker weer (mijn vrouw vindt regen verschrikkelijk), mogelijkheid voor uitstapjes voor kinderen (zwembad, kasteel, kletteren, kanoën), en leuke (oude) stadjes in de buurt, max. 1.000 km. vanaf Harderwijk (we rijden met fietsen op de auto naar beginpunt). Ons plan is om ongeveer 50-60 km. te fietsen, dan een rustdag op camping (we nemen onze eigen tenten mee) waarop we uitstapjes kunnen doen, dan weer een fietsdag. Om het voor de kinderen leuk te houden kiezen we voor deze afwisseling. Eerdere jaren fietsten we meer dagen achter elkaar en was het soms lastig om al de kinderen ook een leuk vakantiegevoel te geven.
Is Altmühtal een goede keuze, of zijn er misschien mooiere gebieden met leuke routes op een heel andere plek? We hebben eerder gefietst in Frankrijk (Velodyssee en deel van La Velo Francette, qua landschap en route vonden we het niet heel bijzonder, hadden weinig leuke ontmoetingen met de bevolking), Oostenrijk-Italië (Alpe Adria Radweg, dit was onze mooiste route en vakantie), Duitsland-Luxemburg (Vennbahn, leuk voor een korte vakantie). We kiezen dit jaar voor Duitsland i.v.m. taal en het liefst wat zuidelijk om een wat warmer klimaat op te zoeken. Maar andere landen kan ook. Frankrijk willen we dit jaar links laten liggen.
Ik heb deze vraag trouwens ook geplaatst op Facebook-groep: Fietsvakantie met kinderen, dat is deels een aanvullend publiek ;-)
Dank alvast voor suggesties.
Het is nog erg stil... Hopelijk heeft er iemand nog een leuk idee. Ze zijn nog welkom.
Rien, ik heb jaren geleden door het Altmuhltal gefietst op weg naar de Donau en verder, wat me bij is gebleven is de rust, spätzle en een kleine brouwerij met erg lekker bier. De route voerde destijds over een soort van klei/zandpad. Campings zijn er genoeg aanwezig en ook watersportvereningen zouden een optie kunnen zijn om te overnachten. Met een beetje mazzel is er van het weekend vast wel iemand op de beurs te vinden die meer info heeft. Wereldfietser dan wel toerisme organisatie.