Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Front-roller achter bevestigen? - Forum Wereldfietser

Front-roller achter bevestigen?

Beste forumleden,

Tijdens een van mijn tochten kwam ik een fietser tegen die zijn Ortlieb front-rollers achter had bevestigd.

Ik zit er nu aan te denken hetzelfde te doen en mijn back-rollers van 20L p/s te verkopen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Hansanex schreef:Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb ze vaak voor dagtochtjes achterop gebruikt. Perfect. Zo'n kleinere tas heeft tijdens het fietsen alleen maar voordelen ten opxichte van de grotere versies. Het ligt er maar net aan hoeveel tasvolume je nodig hebt, maar als je het volume niet nodig hebt is het altijd gunstiger om de kleinere en lichtere versies te gebruiken.
Dank je Leon!

Volume inderdaad. Ik denk dat ik voorlopig een aardig eind kom met die twee tasjes :-)
Ik was trouwens ook een beetje uitgekeken op de rood/zwarte kleur.

En bevalt het niet kan ik ze altijd nog als extra tasjes gebruiken voor een grote tocht naar Rome of Santiago.
Ga off-road altijd met kleine tasjes op pad. Dat gaat prima.

Afbeelding

Gr. Leo Jansen
Ziet er goed uit Leo :-)
Kan prima. Als het volume genoeg is, zit het allemaal goed op de racks.
Ik weet niet beter.
Scheelt 310 gram voor de Classic en 440 gram voor de Plus serie.
Maar het scheelt ook 15 Liter inhoud voor twee tassen.
Als je lichtgewicht reist of zonder kampeerspul kan het goed.

Als je met (iets) meer bagage reist is het de vraag of het voordeel van het iets lagere gewicht (nog geen gevulde kleine bidon) van de krappere tassen opweegt tegen de luxe van meer ruimte tegen een gering extra gewicht; handig voor boodschappen bijvoorbeeld.
Is wel grappig om te constateren dat het momenteel, niet alleen in Amerika maar bijv. ook bij onze oosterburen, mode is om juist je "backrollers" voorop te bevestigen!
Wat vinden jullie hier eigenlijk van, zeker gezien het feit dat het vaak ook nog gecombineerd wordt met een z.g. porteurbag op een gelijknamig porteurrack.

https://www.lfgss.com/conversations/172 ... fset=13300

Erg fraaie fietsjes overigens!
Tassen voorop is de Franse traditie, maar daar hoort wel een fiets bij met een heel andere geometrie met geringe naloop. Zo niet, dan valt je voorwiel steeds om naar links of naar rechts, en dat stuurt heel naar.
Bovendien vang je met de bagage voorop veel meer wind dan met de bagage achterop en maak je eens stuk sneller een voorwielwheelie als je fink remt.

Traditie is leuk maar er wordt tegenwoordig veel meer op steile wegen gefietst en de remmen zijn een stuk krachtiger. Tassen voorop zonder tassen achterop te doen als tegenwicht vind ik daarom onverstandig.

(En ja, ik heb dat remmen wel eens getest... :shock: )
Wim schreef:Tassen voorop is de Franse traditie, maar daar hoort wel een fiets bij met een heel andere geometrie met geringe naloop. Zo niet, dan valt je voorwiel steeds om naar links of naar rechts, en dat stuurt heel naar.
Ik dacht dat het ook een oplossing was om op een wat minder stijve fiets toch wat meer bagage te kunnen meenemen?
Pedalero schreef:
Wim schreef:Tassen voorop is de Franse traditie, maar daar hoort wel een fiets bij met een heel andere geometrie met geringe naloop. Zo niet, dan valt je voorwiel steeds om naar links of naar rechts, en dat stuurt heel naar.
Ik dacht dat het ook een oplossing was om op een wat minder stijve fiets toch wat meer bagage te kunnen meenemen?
Toen ik dat remmen test vond ik het stuurgedrag ook niet best, om het mild uit te drukken.

De beste manier om op de minder stijve fiets, die ik jarenlang had, bagage mee te nemen was:
Geen voortassen nemen en/of geen stuurtas nemen en/of de bagage achterop zo ver mogelijk naar voren hangen (dus geen naar achter uitstekend lang deel van bv een tent ) en/of vooral minder bagage meenemen.
Ik ben alleen in het niet laten uitsteken van het lange deel achterop geslaagd dus de oplossing voor mij bleek uiteindelijk toch een andere fiets.
Ik gebruik ook front-rollers op atb achter-bagage-rek voor dagtochten en ik kan er dan ook mee over het strand bv. ideaal.

Voorbagagerek zo zwaar mogelijk belasten is wel een optie voor wellicht vlakkere gebieden, zodat het achterwiel wat minder belast wordt. Ik probeer dat zelf wel altijd tot een maximum van 3,5 kilo startgewicht. Het nadeel van zwaar beladen voortassen merkte ik tijdens een steile beklimming. Het kost soms veel kracht dan om je stuur recht te houden en het stuur moet ook stevig zijn vastgemaakt anders schiet het met een harde ruk eraan wellicht los door het heen en weer gaan van je wiel met zware tassen eraan.
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ja voortassen op de achterdrager monteren gaat probleemloos. Lastiger is de vraag of je alle bagage erin kwijt kunt. Met de tent bovenop lukt het mij voor kortere tochten in niet te koud weer. Voor de meeste tochten vind ik de 25 liter van twee voortassen echter net wat te klein. Hetzelfde geldt voor de nog een beetje kleinere Arkel Dry Lites. Het is werkelijk zonde dat er geen fabrikant is die lichte tassen van 30-35 liter maakt. Zoiets moet toch voor ongeveer 1 kg te maken zijn.