Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aansluiten Cycle2Charge V2 op SON Naafdynamo + Edelux koplam - Forum Wereldfietser

Aansluiten Cycle2Charge V2 op SON Naafdynamo + Edelux koplam

Ivm een voorgenomen fietsvakantie (in mei en juni) van 2.500 km heb ik een Cycle2Charge oplader aangeschaft.
Mijn bedoeling is natuurlijk om de oplader zodanig aan te sluiten op de SON naafdynamo, dat ik voldoende stroom krijg om mijn smartphone met navigatie onderweg op te laden (of evt een accupack).

Mijn naafdynamo wordt aangestuurd door het schuifje op de Edelux koplamp naar rechts te schuiven. Van mijn koplamp loopt weer een draad naar mijn B&M achterlicht.

Vraag 1
Betekent dit dat de Son dynamo alleen stroom kan afgeven als de koplamp (+achterlicht) brandt?

In de handleiding bij de Cycle2Charge wordt aangeraden de 2 draden vd oplader direct aan te sluiten op (te twisten met) de draden die van de naafdynamo naar de koplamp (+achterlicht) gaan.

https://www.cycle2charge.de/images/Bild ... _Rev05.pdf

Vraag 2
Betekent dit dat de oplader zijn stroom moet delen met Edelux koplamp en achterlicht?
Lijkt mij niet handig als je hele lange dagen hebt van eind mei tot eind juni, en je verlichting de hele dag brandt onder het fietsen.

Vraag 3
Is het mogelijk de oplader zodanig aan te sluiten dat aleen de oplader stroom krijgt, en dat ik in het geval dat ik door tunnels moet, toch mijn koplamp even aan kan zetten?

vraag 4
Of maakt het allemaal niet uit en levert de dynamo voldoende stroom voor 3 gebruikers?
1 Nee, de dynamo geeft net als het net thuis altijd stroom zolang er gefietst wordt.
2 Ja, als je die aan hebt staan zal het laden langzamer gaan want er wordt niet meer electriciteit gegeneerd, alleen meer afgenomen.
3 geen idee, je kan de aan uit knop van je lamp gebruiken, die zal de meeste energie vragen, de charger krijgt dan minder.
4 niet echt, als het doel is je charger op te laden dan doe je dit het beste door de lampen niet te gebruiken.

Je kunt de vraag natuurlijk ook bij de fabrikant stellen. Daarnaast hangt het er ook van af wat je er mee wilt opladen, hoeveel energie vraagt dat ding 500mA of 1000?
Op vraag 3, volgens mij is dat standaard zo. Als de lampen uit staan verbruiken ze geen stroom en gaat alle stroom naar de oplader.

Is het geen idee een batterijachterlichtje te nemen? Dat gaat maanden mee en het scheelt weer in de oplaadsnelheid.
Even aansluiten en dan kijken wat er en wanneer er iets gebeurt ... evt kan je dan aanpassingen doen. Zo zijn er ook losse achterlichten bijvoorbeeld die continu branden omdat de schakelaar op de koplamp enkel voor de koplamp werkt ... de draden van de achterlicht zijn dan dus rechtstreeks aangesloten op de naafdynamo , dit wil je dus niet.

Mijn AXA koplamp kan enkel een usb output geven als de lamp zelf niet ingeschakeld staat , echter zit er ook een automatische functie op , op het moment dat de automaat de verlichting inschakelt zal de usb output dus verdwijnen , in een tunnel is dit dus maar tijdelijk en bij het opladen van een powerbank niet hinderlijk echter kost deze functie natuurlijk wel stroom en dat vermindert weer de totale output van de naafdynamo naar de powerbank ...
En je achterlicht op batterijen is natuurlijk wel makkelijk , echter ook weer niet omdat je deze zelf aan en uit moet schakelen bij het ingaan en uitgaan van een tunnel , waarschijnlijk doe je dit niet en heb je op juist de nodige momenten geen achterlicht ...

Persoonlijk zou ik de koplamp op automatisch zetten en het achterlicht mee laten schakelen met die automaat , dan heb je altijd licht wanneer het nodig is, tevens kan je alles uitschakelen om het maximale uit je dynamo te halen ( lees : volledige output naar je powerbank ) en je kan alles vanaf je koplamp bedienen ipv af te moeten stappen om je achterlicht aan te moeten zetten.

Naar alle waarschijnlijkheid zal je wel even een soldeerbout moeten hanteren ;)
Gewoon rechtstreeks aansluiten op je naafdynamo, parallel aan je fietsverlichting. Met je Edelux op stand 'auto' gaat je licht gewoon aan in de tunnel. Moet je smartphone echt dringend opgeladen zet je de Edelux op stand '0'.
Zo sluiten wij hem ook altijd aan als wij een fiets afleveren met de Cycle2Charge.
Dus direct op de naaidynamo. Meestal knippen we onder de balhoofdbuis de kabel naar de lamp door en splitsen hem (een beetje soldeer werk dus).
Dank voor jullie reacties.
Ga de Cycle2Charge aansluiten zoals Eric en Eric en Dodo hebben aangegeven, nogmaals dank....
Gisteren SON aansluitklemmetjes en een meter krimpkous gehaald.
ilex schreef:Dank voor jullie reacties.
Ga de Cycle2Charge aansluiten zoals Eric en Eric en Dodo hebben aangegeven, nogmaals dank....
Gisteren SON aansluitklemmetjes en een meter krimpkous gehaald.
Heb je de goede klemmetjes? Die zijn er in twee diktematen. 0,5 en 0,8 mm. Verschil is met blote oog nauwelijks te zien, maar je hebt de 0,5 mm-versie nodig.
De echte SON aansluitklemmetjes zijn verzilverd, want zilver corrosie geleidt nog de stroom.

Of gebruik bij parallelaansluiting een piggyback, dat is vele malen handiger.
M-gineering verkoopt de stekers, dan weet je zeker dat je de goede hebt, met die varkensruggetjes moet je nog voorzichtiger omgaan dan met de gewone stekers, het is wel de manier om een mooie aftakking te maken als je die niet altijd gebruikt.
Dank voor jullie adviezen Eric en Peter.
Ik heb de originele zilveren SON stekers gehaald in R'dam.
IK heb geen piggibacks, As zondag ben ik op de Fiets en Wandelbeurs misschien heeft iemand de piggybacks op een stand.
Ik ga ook gelijk kijken naar de 35 liter achtertassen van Ortlieb.
Als je nu een bericht naar Marten stuurt is hij misschien wel bereid ze mee te nemen. Marten is vrijwel elke beurs aanwezig.